To ma być największa inwestycja samorządu Lublina: nowy Dworzec Metropolitalny. Obiekt ma stanąć pomiędzy ul. Gazową i Młyńską. Równocześnie przebudowane mają być okoliczne ulice i pl. Dworcowy. Urząd Miasta szuka już firmy, która podejmie się tej ogromnej budowy. Sprawdziliśmy, jak wygląda ona w liczbach.
29 lipca 2022 roku nowy dworzec powinien być już gotowy. Taki termin zostanie narzucony przez Urząd Miasta firmie, która wygra przetarg na roboty budowlane. Zaplanowany przez władze miasta Dworzec Metropolitalny ma przejąć rolę obecnego dworca PKS na Podzamczu. Nowy obiekt powstanie w pobliżu dworca kolejowego, między ul. Gazową a Młyńską.
– Ma w jednej części miasta skupić komunikację kolejową i autobusową – informuje Katarzyna Duma, rzeczniczka prezydenta Lublina. – W ramach tej inwestycji powstanie nowoczesny budynek dworca wraz z peronami i nowym układem drogowym.
Podczas inwestycji przebudowane mają być także okoliczne drogi. – Zupełnie nowy wygląd jezdni, chodników, ścieżek rowerowych wraz z nowo projektowaną zielenią i małą architekturą zyska ul. Młyńska, Gazowa, część ul. Krochmalnej, ul. Dworcowa, 1 Maja oraz Pocztowa – wylicza rzeczniczka Ratusza. – W rejonie dworca zostanie wybudowany również układ nowych dróg, które usprawnią ruch i komunikację nowego Dworca Metropolitalnego oraz samego centrum Lublina, m. in. terenów ekspozycyjnych Targów Lublin.
Gruntownie przebudowany ma być również pl. Dworcowy, który teraz raczej nie robi najlepszego wrażenia na osobach wysiadających na dworcu i patrzących na Lublin po raz pierwszy.
– Pl. Dworcowy po całkowitym usunięciu ruchu kołowego stanie się ozdobnym deptakiem połączonym wizualnie oraz funkcyjnie z głównym wejściem do dworca kolejowego – zapowiada Duma.
298 405 566 zł to orientacyjny koszt inwestycji obejmującej budowę dworca z placem peronowym, podziemnym parkingiem, towarzyszącymi mu obiektami, zajezdnią autobusową oraz przebudową okolicznych ulic
98 drzew ma być wyciętych podczas budowy dworca, zaś 57 podczas budowy i przebudowy dróg. Tyle zakłada projekt, Ratusz obiecuje wyciąć mniej
10 metrów od pnia drzewa, które nie jest przeznaczone do wycinki. Tak określona została strefa, w której nie może być składowany podczas budowy cement, kruszywa, oleje, paliwa i lepiszcza
24 budynki trzeba będzie rozebrać przed przystąpieniem do zasadniczej budowy. To zarówno większe obiekty, np. magazyn przy Młyńskiej, jak również mniejsze, jak szalet przy Gazowej
22 000 tyle ton ziemi trzeba będzie wywieźć ciężarówkami z placu budowy podczas wykonywania wykopów pod nowe obiekty
100 metrów sześciennych miesięcznie – to spodziewane zużycie wody na terenie budowy. Wlicza się w to zarówno woda do celów bytowych, jak również ta zużywana do zwilżania betonu, czy opłukiwania kół ciężarówek wyjeżdżających z placu budowy
5 metrów poniżej obecnego poziomu terenu wykonana ma być betonowa płyta fundamentowa, na której posadowiony będzie dworzec
2,6 metra pod poziomem terenu – już na tej głębokości budowniczowie mogą napotkać lustro wód gruntowych
174 samochody ma pomieścić podziemny parking pod nowym dworcem
2 wewnętrzne kubiki otulone szklaną oranżerią. Tak podzielona zostanie bryła nowego dworca. Jeden kubik będzie pełnił funkcję pasażerską, zaś drugi administracyjną.
– To, że dworzec będzie się składał z dwóch brył: wewnętrznej i zewnętrznej, z jednej strony wzmocni walor estetyczny, z drugiej przyczyni się do obniżenia zapotrzebowania energetycznego – podkreśla Katarzyna Duma. – Jedna ze ścian będzie zaprojektowana w formie „zielonej ściany”, natomiast pomieszczenia wewnątrz budynku będą oddzielone od hali przeszkleniem
9 564 sadzonki roślin mają być użyte do stworzenia zielonej ściany zewnętrznej. Ściana będzie zbudowana z zamocowanych w specjalnej konstrukcji aluminiowych koszy wypełnionych chłonącym wodę a zarazem wodoodpornym substratem. Do koszy trafi pięć gatunków krzewów (trzmieliny, mahonie, irgi i derenie), ponadto byliny (funkia, liriope, brunnera), ponad 1200 paproci (narecznice i zanokcice) i ponad 1200 pnączy (przywarki i bluszcze). Spora część roślin to gatunki zimozielone, czyli takie, które nie gubią liści na zimę.
30 to szacunkowa, zapisana w projekcie liczba pracowników dworca. Na tyle osób przewidziano służbową szatnię
43 stanowiska odjazdowe dla autobusów komunikacji zamiejskiej mają się znaleźć na zadaszonych peronach. Przewidziano również przystanki komunikacji miejskiej oraz ładowarki dla miejskich autobusów zasilanych energią elektryczną
16 miejsc dla taksówek ma powstać na odnowionym pl. Dworcowym, zaś kolejnych 6 przed wejściem do Dworca Głównego PKP
11,85 metra to mierzona od poziomu terenu wysokość dworca. Część jego dachu będzie tarasem widokowym z alejkami spacerowymi wśród zieleni, placem ze stolikami, placem zabaw dla dzieci oraz strefą relaksu przy sztucznej sadzawce
6984 sadzonki roślin ma być posadzonych na zielonym dachu. Wśród nich znajdą się krzewy (derenie białe, kaliny koralowe, róże pomarszczone), krzewinki (szczodrzeńce, macierzanki piaskowe, macierzanki wczesne), 1290 ozdobnych traw (rozplenic japońskich) oraz byliny (głowienki pospolite i wielkokwiatowe, zawciągi nadmorskie oraz nasze pospolite krwawniki). Całość uzupełniona ma być uzupełniona wysianiem roślin łąkowych (samych traw ma być ponad 40 odmian) oraz ziół i rozchodników.
100 m sześc. wody pomieszczą łącznie dwa równe zbiorniki, na spływającą z dachu deszczówkę. Jeden zasili spłuczki, woda z drugiego ma być użyta do podlewania zieleni.
70 m sześc. ścieków ma być odprowadzanych w ciągu doby z budynku dworca wraz z podziemnym parkingiem
15 400 metrów sześciennych to kubatura pomieszczeń, które będą ogrzewane z miejskiej sieci ciepłowniczej. W projekcie jest też kotłownia gazowa
423,8 kW to moc planowanego agregatu prądotwórczego, który ma zapewnić zasilanie dworca w przypadku przerwy w zasilaniu z sieci energetycznej
90 sekund, nie później. To czas, w którym czujniki powinny wszcząć alarm w przypadku pożaru
144 sekundy ma zająć w ciągu nocy dojazd wozu strażackiego od bramy jednostki przy ul. Szczerbowskiego do planowanego dworca autobusowego
654 sekundy to założony czas, jaki minie pomiędzy wystąpieniem pożaru w podziemnym parkingu a rozpoczęciem gaszenia pożarów, wliczając w to czas potrzebny na zadziałanie czujek, przekazanie sygnału, wysłanie wozu strażackiego i podłączenie węży do hydrantów
4 minuty to maksymalny czas ewakuacji ludzi w przypadku pożaru
60 miejsc parkingowych ma się znajdować na przebudowanej ul. 1 Maja