Istnieje wiele mitów związanych ze stosowaniem opon zimowych. Część kierowców głosi, że "zimówki” to wymysł koncernów oponiarskich, aby osiągnąć większy zysk.
Prawda jest następująca: Generalnie, nie ma większej różnicy między ceną opon zimowych i letnich. Opony zimowe to idealne rozwiązanie na zimę. Korzyści płynące z ich stosowania są jasne: przede wszystkim zwiększone bezpieczeństwo na drodze. Inną korzyścią stosowania "zimówek” jest to, że w niskich temperaturach opony letnie szybciej się zużywają, podczas gdy bardziej elastyczne opony zimowe szybciej zużywają się podczas letnich upałów. Zmiana opon o odpowiedniej porze roku znacznie wydłuża więc ich przebieg i żywotność. Na przykład Grupa Goodyear w Polsce zaleca zmianę opon na zimowe, kiedy temperatura spada poniżej plus 7 stopni Celsjusza. Regularna kontrola ciśnienia powietrza w oponach pozwala zmniejszyć wydatki na ogumienie, ponieważ opony zużywają się w bardziej jednolity sposób, a ponadto samochód zużywa mniej paliwa.
• Mit 2: Zachowanie opon zimowych nie zależy od głębokości bieżnika.
Prawda jest następująca: im większa głębokość bieżnika opony zimowej, tym lepiej zachowuje się ona podczas jazdy na zimowej drodze. Wiele krajów europejskich wprowadziło przepisy dotyczące głębokości bieżnika opon. Zazwyczaj opony posiadają wskaźnik zużycia bieżnika, który pokazuje głębokość 1,6 mm. Niezależnie od obowiązujących przepisów zaleca się, aby opony zimowe miały bieżnik o głębokości co najmniej 4 mm. Z tego powodu opony zimowe, produkowane np. przez Grupę Goodyear w Polsce, wyposażone są w dodatkowy wskaźnik zużycia bieżnika.
• Mit 3: Opony zimowe nie zachowują się najlepiej przy dużych prędkościach.
Prawda jest następująca: Nowoczesne opony zimowe zapewniają wysokie osiągi niezbędne do jazdy z dużą prędkością. Opony zimowe nadają się do jazdy z prędkością do 270 km/h. Nawet przy tak zawrotnej prędkości "zimówki” pozwalają na jazdę z maksymalną precyzją prowadzenia. Ich bieżnik został zaprojektowany tak, aby obniżyć zużycie paliwa i poziom hałasu.
• Mit 4: Samochody sportowo-użytkowe oraz z napędem 4 x 4 nie muszą posiadać opon zimowych.
Prawda jest następująca: Właśnie ciężkie SUV-y powinny być wyposażone w "zimówki”. Ze względu na większą wagę i wymiary nowoczesnych samochodów 4 x 4 i SUV (samochody sportowo-użytkowe), np. Grupa Goodyear w Polsce szczególnie zaleca wyposażenie tych aut w opony zimowe, zapewniające lepszą przyczepność oraz większą precyzję jazdy na śliskich lub pokrytych lodem nawierzchniach. Napęd na cztery koła nie pomoże na śniegu czy lodzie, jeśli samochód ma ogumienie letnie.