Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Moto

27 sierpnia 2021 r.
11:21

Czwarta generacja škody fabii kusi jak nigdy

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio
0 0 A A

Po raz kolejny Czesi zaskoczyli. Pokazują niezwykle dojrzały model, który pełnymi garściami czerpie dobre rozwiązania z poprzednich trzech generacji, miksując to z udanym designem i niemiecką technologią w zakresie napędów, bezpieczeństwa i komunikacji. Po 22 latach od premiery pierwszej generacji fabii, Škoda pokazała model kompletny.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Oliver Stefani, szef projektantów Škody, na dziedzińcu hotelu w Sopocie z dumą przechadzał się dookoła nowej fabii. Gładził nadwozie, jakby sam nie dowierzał w to, że ten samochód tak dobrze wygląda. Rzeczywiście, swoją pracę wykonał dobrze. Fabia czwartej generacji wypiękniała. Jest smuklejsza, a linia nadwozia jest „czysta”. Nie można dostrzec żadnego dysonansu. Ten model bez problemu będzie się bronić przez długie lata, nie tracąc na świeżości.

Wymiary na miarę

Smukła fabia po raz pierwszy przekroczyła magiczną długość 4 metrów, osiągając 4108 mm. W porównaniu z poprzedniczką jest dłuższa o 111 mm. Rozstaw osi zwiększył się o 94 mm, do 2564 mm. Jest również szersza o 48 mm, osiągając 1780 mm.

Zmiany wymiarów przyniosły konkretne korzyści, czyli bardziej przestronne wnętrze. Odczuwają to pasażerowi tylnej kanapy, bo mają więcej miejsca na nogi. Bagażnik również urósł. Doszedł do pojemności 380 l, czyli o 50 litrów więcej niż w poprzednim modelu. Po złożeniu tylnych siedzeń pojemność wzrasta do 1190 l.

Nowa škoda fabia

Te 4,1 metra długości pozwala fabii przeskoczyć o piętro wyżej. Dzięki kuracji „sterydowej” fabia weszła do grona pełnoprawnych samochodów rodzinnych, ze sporą ilością miejsca dla pasażerów oraz odpowiednią pojemnością bagażnika. Jest to rewolucyjna zmiana.

Czas na zabawę

Fabia już nie jest synonimem prostego auta. Nowa generacja jest wyposażona we wszystkie dodatki, poza haed-upem, znane z samochodów klasy średniej.

Wiesław Mrozowski, Prezes Zarządu Škoda Żagiel Auto

Nowa škoda fabia z pewnością pozytywnie zaskoczy sympatyków motoryzacji – zwłaszcza właścicieli poprzednich wersji tego kultowego modelu. Cieszę się, że możemy zaprezentować właśnie ten samochód w roku, gdy nasz autoryzowany salon i serwis Škoda Żagiel Auto w Lublinie świętuje 25-lecie. Od ćwierć wieku wsłuchujemy się w potrzeby naszych klientów, doradzamy, dzielimy się doświadczeniem i nieustannie rozwijamy. Myślę, że nowa škoda fabia jest idealnym prezentem urodzinowym dla nas oraz odpowiedzią na oczekiwania wielu osób, które odwiedzają nasz salon.

Po wskoczeniu na fotel kierowcy rzuca się w oczy wielofunkcyjna, dwuramienna kierownica. Ta forma kierownicy nie do końca mi się podoba. Rekompensuje to gruby wieniec, miło leżący dłoniach, wyposażony w łatwe w obsłudze sterowanie radiem, telefonem, tempomatem. Ciekawostką jest funkcja obsługi głosowej, dostępna za dopłata tylko 100 złotych.

Komunikacja z samochodem odbywa się przy pomocy centralnego panelu. W zależności od wersji przekątna wyświetlacza może mieć od 6,5 przez 8 do 9,2 cala. System działa bardzo szybko, bez zacięć czy irytującego opóźnienia.

Smartfon można bezprzewodowo zintegrować z samochodem za pomocą technologii SmartLink, Android Auto lub Apple CarPlay, a opcjonalny Phone Box umożliwia ładowanie indukcyjne. Tego ostatniego gadżetu nie polecam, bo ładownie indukcyjne w samochodzie nie grzeszy wydajnością. Producent oferuje klasyczną lub cyfrową deskę.

Lista opcji jest długa, od panoramicznego, szklanego dachu, przez aktywny tempomat, system automatycznego parkowania, po dodatkowe porty USB z tyłu. Bez problemu więc można ,,uszyć’’ auto na miarę oczekiwań.

Tylko moc

Na razie na polskim rynku będą dostępne dwa silniki benzynowe, oba o pojemności 1,0. Są to trzycylindrowce. Pierwszy to MPI o mocy 80 KM oraz TSi EVO 90- i 110-konny. W zasadzie tylko TSi trzeba brać pod uwagę. Samochody z silnikiem 80-konnym są raczej skrojone pod zakupy flotowe lub dla korporacji taksówkarskich. Poza tym są oferowane tylko z 5-biegowym manualem.

Do codziennego, prywatnego użytku optymalnym wyborem jest wersja 110 KM i 200 Nm. Ten silnik łączy akceptowalną dynamikę z niskim zużyciem paliwa. Producent podaje, że do setki auto ze 110-konnym silnikiem przyspiesza w 9,7 sekundy, maksymalnie osiągnie 205 km/h, przy uśrednionym spalaniu 5,1 litra na 100 km.

Do wyboru jest dwusprzęgłowa, 7-biegowa, skrzynia DSG lub 6-biegowa ręczna. Z dwóch powodów warto dopłacić i zamówić model z DSG. Po pierwsze - ułatwia jazdę w korkach, po drugie – łatwiej go potem sprzedać.

Jazda 110-konną fabią jest przyjemna dla ciała i słuchu. Samochód jedzie płynnie, żwawo się zbiera, spontanicznie reaguje na wciśnięcie pedału przyspieszenia. Klasyczne zawieszenie, z przodu McPherson, z tyłu belka skrętna, jest optymalnie zestrojone do możliwości napędu. Po zakrętach auto prześlizguje się pewnie, a układ kierowniczy zapewnia lekkość i precyzję prowadzenia. Zaletą jest skuteczne wyciszenie, które maksymalnie niweluje odgłosy pracy silnika oraz zawieszenia. O dziwo trzycylindrowa jednostka nie razi charkotliwym dźwiękiem, jak to jest w przypadku silników PSA vel Stellantis.

Na przyszły rok producent zapowiada wprowadzenie do oferty silnika 1,5 TSI o mocy 150 KM i 250 Nm momentu. Ten model ma przyspieszać 7,9 sek. do „setki” i rozpędzać się do 225 km/h.

Rozwiązania z wyższej półki

Ciekawostką są aktywne, ruchome żaluzje chłodnicy, które zmniejszają zużycie paliwa nawet o 0,2 l na 100 km przy 120 km/h. Regulują dopływem powietrza w dolnym wlocie powietrza w przednim zderzaku. Gdy nie ma potrzeby chłodzenia, aktywnie regulowane listwy zamykają się automatycznie, poprawiając aerodynamikę. Skutkuje to wspomnianą oszczędnością. Gdy potrzeba wydajniejszego chłodzenia lub uwzględnienia krótkich postojów system otwiera klapy, aby umożliwić dopływ maksymalnej ilości powietrza. 50-litrowy bak zapewnia zasięg do 900 km na jednym tankowaniu.

Czesi mocno przyłożyli się do zniwelowania oporu powietrza. Około jedna trzecia całkowitego oporu powietrza powodowana jest zawirowaniami powietrza z tyłu pojazdu. Fabię wyposażono w większy spojler dachowy oraz lotki boczne zapewniające optymalny przepływ powietrza z tyłu pojazdu. Ponieważ około 25 proc. oporu jest generowane przez same koła, po raz pierwszy wyposażono fabię również w specjalne plastikowe nakładki, aby poprawić aerodynamikę felg. Współczynnik oporu powietrza wynosi do 0,28, przy 0,32 w modelu poprzednim.

Podsumowanie

Wprawdzie samochody jeszcze nie dojechały do salonów, ale już można je zamawiać. Wersja podstawowa kosztuje 59 tys. 900 złotych. Dobrze wyposażona, ze 110-konnym motorem połączonym z skrzynią DSG, to wydatek ponad 80 tysięcy złotych. Od wprowadzenia na rynek dostępne są wersje wyposażenia active, ambition i style. Usportowiony wariant Monte Carlo, ze 150-konnym motorem, pojawi się w pierwszym kwartale 2022 roku.

Fabia czwartej generacji to niby zwykłe, ale intrygujące auto. Jest w pewnym sensie przełomowa, bo z nijakiego modelu przeobraziła się w pełnoprawne auto rodzinne. Nie jest być może to rewolucja na miarę pokazania pierwszej octavii w 1996 roku, ale nie mam wątpliwości, że diametralnie zmieni postrzeganie tego modelu.

e-Wydanie

Pozostałe informacje

Jak dbać o wzrok by móc oglądać świat?
MAGAZYN
galeria
film

Jak dbać o wzrok by móc oglądać świat?

Wzrok to jeden z najważniejszych zmysłów. Dzięki niemu poznajemy blisko 85 proc. otaczającego nas świata. Jak dbać o wzrok i kto może nam w tym pomóc? Rozmawiamy z Katarzyną Piątkowską, optometrystką oraz Bożeną Klizą-Puszką, optyczką

Hetman Zamość wraca do Hummel IV Ligi!

Hetman Zamość wraca do Hummel IV Ligi!

Wszystko już jasne. Po dwóch sezonach gry w zamojskiej klasie okręgowej Hetman Zamość na cztery kolejki przed zakończeniem rozgrywek zapewnił sobie awans. Stało się to po efektownym zwycięstwie nad Olimpiakosem Tarnogród. Hattrickiem w tym starciu popisał się Oleksandr Kushch-Vasylyshyn, a gościom niejako na osłodę pozostał przepiękny honorowy gol po kapitalnym strzale Grzegorza Ciosa

Czas na party!
foto
galeria

Czas na party!

To była muzyczna podróż przez najpiękniejsze polskie piosenki. Wydarzenie, które przeniosło zgromadzonych tej nocy imprezowiczów w świat polskiej muzyki. Zapraszamy Was do obejrzenia naszej fotogalerii i zobaczcie, jak się bawił Lublin w klubie Rzut Beretem.

KULturalia dzień drugi - uczestnicy bawili się przy piosenkach Myslovitz i Krzysztofa Cugowskiego
ZDJĘCIA
galeria

KULturalia dzień drugi - uczestnicy bawili się przy piosenkach Myslovitz i Krzysztofa Cugowskiego

Za nami drugi dzień KULturaliów. Studenci oraz lublinianie na terenach Poczekajki bawili się wręcz koncertowo.

Otwarcie tarasu w Pięknej Pszczole. Dużo zdjęć!
foto
galeria

Otwarcie tarasu w Pięknej Pszczole. Dużo zdjęć!

To była przepiękna noc w popularnym lubelskim klubie Pięknej Pszczole. Wreszcie otworzono taras, z którego niektórzy obejrzeli wschód słońca. Zobaczcie, co się działo w Pszczole podczas ostatniej imprezy. Tak się bawi Lublin!

Kolejne gwiazdy na świdnickim niebie
15 czerwca 2024, 0:00

Kolejne gwiazdy na świdnickim niebie

Już niecały miesiąc został do kolejnej edycji Świdnik Air Festival. Organizator odsłania kolejne karty i przedstawia kolejne gwiazdy.

Może zagrzmieć i popadać. IMGW wydaje kolejny alert

Może zagrzmieć i popadać. IMGW wydaje kolejny alert

Po słonecznym przedpołudniu województwo lubelskie mogą nawiedzić burze. IMGW wydaje alert dla części województwa lubelskiego.

Noc Muzeów 2024. Jak wyglądała w Lublinie?
DUŻO ZDJĘĆ
galeria

Noc Muzeów 2024. Jak wyglądała w Lublinie?

Noc Muzeów co roku jest okazją, do tego aby odwiedzić nocą muzea, ale również galerie i inne instytucje kultury. Często nocne zwiedzanie związane jest z udostępnieniem wystaw czy miejsc na co dzień niedostępnych dla oczu odwiedzających. Jak wyglądała tegoroczna Noc Muzeów w Lublinie zobaczycie w galeriach przygotowanych przez naszych fotoreporterów.

Trzecia porażka Górnika Łęczna na swoim boisku. Baraże wciąż pod znakiem zapytania

Trzecia porażka Górnika Łęczna na swoim boisku. Baraże wciąż pod znakiem zapytania

Kapitalne widowisko w Łęcznej, ale bez happy endu dla Górnika. Podopieczni trenera Pavola Stano stworzyli sobie bardzo dużo okazji do strzelenia bramek przeciwko Stali Rzeszów, ale wykorzystali tylko jedną i przegrali 1:3. O tym czy zielono-czarni zagrają w barażach o PKO BP Ekstraklasę zadecyduje więc ostatni mecz sezonu w Tychach z tamtejszym GKS

Bartosz Zmarzlik drugi w Grand Prix Niemiec, trzech żużlowców Orlen Oil Motoru w finale

Bartosz Zmarzlik drugi w Grand Prix Niemiec, trzech żużlowców Orlen Oil Motoru w finale

Dwóch Polaków znalazło się w finale Grand Prix Niemiec, ale żaden z nich nie sięgnął po końcowy triumf. Bartosz Zmarzlik, podobnie jak tydzień temu w Warszawie zajął drugie miejsce. Tym razem lidera Orlen Oil Motoru wyprzedził… były żużlowiec lubelskiej ekipy Mikkel Michelsen.

Katastrofalna sobota Orląt Spomlek, spadek przed meczem i dramatyczna porażka

Katastrofalna sobota Orląt Spomlek, spadek przed meczem i dramatyczna porażka

Jeszcze przed pierwszym gwizdkiem meczu z Karpatami Krosno, piłkarze Orląt Spomlek musieli pogodzić się ze spadkiem do IV ligi. Powód? Wygrana Podhala Nowy Targ z Sokołem Sieniawa. Biało-zieloni mimo wszystko starali się pokonać rywala z Podkarpacia. Prowadzili od 35 minuty jednak w dramatycznych okolicznościach przegrali 1:2.

Jeden gol wystarczył Janowiance, żeby wygrać z Górnikiem II Łęczna

Jeden gol wystarczył Janowiance, żeby wygrać z Górnikiem II Łęczna

Tym razem skromnie wygrała drużyna Ireneusza Zarczuka. Janowianka szybko strzeliła gola w spotkaniu z Górnikiem II Łęczna, ale skończyło się „tylko” wynikiem 1:0. Tym samym gospodarze zmniejszyli straty do lidera – Lewartu Lubartów zaledwie do jednego punktu. Rywale grają jednak swój mecz w niedzielę, ze Stalą Kraśnik.

Świdniczanka postraszyła lidera, ale Wieczysta już świętuje awans

Świdniczanka postraszyła lidera, ale Wieczysta już świętuje awans

Wieczysta Kraków w sobotę wieczorem zapewniła sobie awans do II ligi. Drużyna Sławomira Peszki pokonała Świdniczankę 1:0. Korki od szampanów w „Grodzie Kraka” wystrzeliły jednak dopiero kilka godzin później, bo swój mecz przegrała druga w tabeli Siarka Tarnobrzeg, która uległa Wisłoce Dębica 1:2.

Szczęściu czasem trzeba pomóc, czyli dwie różne połowy Lublinianki w meczu z Ładą Biłgoraj

Szczęściu czasem trzeba pomóc, czyli dwie różne połowy Lublinianki w meczu z Ładą Biłgoraj

Łada szybko odpowiedziała na porażkę w Janowie Lubelskim. Drużyna Pawła Babiarza w sobotę koncertowo rozpoczęła mecz z Lublinianką. Między 15, a 27 minutą gospodarze zdobyli trzy gole. I chociaż po przerwie mieli sporo problemów, to wygrali 3:1.

Wydział Elektrotechniki i Informatyki Politechniki Lubelskiej ma już 60 lat
LUBLIN
galeria

Wydział Elektrotechniki i Informatyki Politechniki Lubelskiej ma już 60 lat

Z okazji 60-lecia istnienia wydziału Elektrotechniki i Informatyki Politechnika Lubelska przygotowała specjalny… mural. Na uroczystości rocznicowe stawili się nie tylko pracownicy i wykładowcy, ale też studenci i absolwenci z całej Polski.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!