C'eed - czarny koń z koreańskiej stajni
Tak duża popularność nowego modelu zaskoczyła importera, który musiał dwukrotnie zwiększyć zamówienie w słowackiej fabryce. Pierwotnie zakładał, że w pierwszych dniach sprzedaż osiągnie poziom 200 sztuk. Tymczasem liczba podpisanych umów zbliża się do pięciuset w całej Polsce. I nie jest to ostatnie słowo Kia, bowiem 19 stycznia ruszają dni otwarte, których głównym bohaterem będzie oczywiście c'eed.
Nadwozie nowej "kijanki”, to solidna konstrukcja, produkowana w najnowocześniejszej fabryce samochodów w Europie, w słowackiej Żylinie. Spokojna linia nawet na moment nie przypomina bliźniaczych konstrukcji Hyundaia, jak to bywało drzewiej.
Jako jeden z nielicznych samochodów w tej klasie, c'eed posiada z tyłu system wahaczy poprzecznych oraz wzdłużnych drążków reakcyjnych typu "in-wheel multi-link” ("multi-link zintegrowany z kołami”). I to jest właśnie nowość. Zaawansowana konstrukcja pozwoliła na ukrycie wielu elementów wspomnianego systemu w wewnętrznej części obręczy kół lub tuż przy nich - stąd nazwa używana przez Kia dla tego systemu zawieszenia — "in-wheel multi-link”. Efektem, to doskonałe własności jezdne. C'eed świetnie trzyma się drogi. Nie robią na nim żadnego wrażeni ostre zakręty, pokonywane z dużą szybkością. Auto w żadnym momencie nie wykazuj tendencji ani pod-, ani nadsterownych. Charakterystyka jest neutralna, co ma kapitalny wpływ na komfort prowadzenia tego auta. Systemy kontroli trakcji "myślą” za kierowcę, zapobiegając sytuacjom awaryjnym. Jedyny zarzut można mieć do systemu ABS, który jest zbyt czuły. Już najmniejszy uślizg koła podczas hamowania jest sygnalizowany biciem pedału hamulca. I jeszcze jedna łyżka dziegciu. Auto jest dość wysokie, 148 cm, co sprawia, że jest czułe na boczne podmuchy wiatru. Trzeba na to uważać mijając się z tirem czy wyjeżdżając zza ściany drzew.
Nowa kia wręcz przytłacza ogromną ilością miejsca w środku. Autem może wygodnie podróżować pięć osób. Rozstawa osi w c'eed wynosi 265 cm (tyle, co w autach o klasę większych). Dzięki temu kabina jest olbrzymia. Pasażerowie na tylnym fotelach mogą podróżować niemal jak w klasie biznes. Nie ma kłopotów z kolanami opierającym się o przednie fotele. Do tego wygodne siedzenia i salonik na kołach jak znalazł.
I na koniec atut, jakim może szafować niewiele marek. C'eed ma aż 7 lat gwarancji, 5 na cały pojazd, kolejne dwa na zespół napędowy z ograniczeniem przebiegu do 150 tys. km lub 3 lata bez limitu. Gwarancja przechodzi na kolejnych właścicieli auta.
C\'eed w liczbach
Pojemność moc w KM Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h V max Śr. Zużycie paliwa w lit./100 km
1.4 ben. 109 11,6 187 6,1
1.6 ben. 122 10,8 192 6,4
1.6 CRDI 90 13,8 172 4,7
1.6 CRDI 115 11,5 188 4,7
Wymiary
Długość 423,5 cm
Wysokość 148 cm
Szerokość 179 cm
Pojemność bagażnika 340/1300 litrów po złożeniu tylnych siedzeń
Promień skrętu 5,17 metra
Waga od 1263 do 1438 kilogramów