Škoda fabia miała swoją oficjalną premierę podczas międzynarodowego salonu samochodowego we Frankfurcie nad Menem w 1999 roku.
Podstawowe wymiary nowej fabii tylko nieznacznie różnią się od poprzedniczki. Większość odziedziczonych komponentów sprawia, że proporcje tego modelu zostały zachowane także i w najnowszym wcieleniu. Długość nie przekroczyła nadal czterometrowej granicy, ale i tak nowa fabia należy do najdłuższych modeli w swojej klasie.
Siedem jednostek napędowych
Nowa fabia otrzyma dwa zmodyfikowane silniki trzycylindrowe 1,2 HTP. Podstawowy 2-zaworowy jest absolutną nowością. Przede wszystkim wzrosła jego moc z 40 kW do 44 kW, co pozwoli na utrzymanie obecnego standardu w klasie.
Wersja czterozaworowa 3-
cylindrowej jednostki jest już w ofercie hiszpańskiego Seata od kilku miesięcy. Jej moc 51 kW (+4 kW) przy 5400 obr./min przy maksymalnym momencie obrotowym 112 Nm i obrotach 3000 obr./min.
Wszystkie silniki benzynowe dostępne są z pięciostopniową manualną skrzynią biegów. Istnieje jednak, za dopłatą, możliwość zamówienia sześciostopniowej skrzyni automatycznej Tiptronic.
Silniki wysokoprężne opierają swoją ofertę na 3-cylindrowych TDI z pompowtryskiwaczami. Dwa mocniejsze posiadają także filtry cząsteczek stałych. Pozostałe dwa mocniejsze silniki są dostępne także w ofercie roomstera, znają je także dotychczasowi użytkownicy fabii.
Nowe elementy wyposażenia
Fabia postępuje wraz z rozwojem technologii. Stąd w wyposażeniu najnowszej generacji znalazły się takie elementy jak m.in. airbagi ochraniające głowę, których dotychczas nie montowano do tego modelu. Tak jak i w roomsterze dostępne są trzy rodzaje przednich reflektorów (z żarowkami H4, projektorowe z żarówkami H7 i projektorowe z regulacją). Światła mgłowe mają także wersję doświetlającą zakręty. Do radioodtwarzacza będzie można dołączyć zewnętrzny odtwarzacz MP3, jest także instalacja GSM i Bluetooth. Nowa fabia dostępna będzie w czterech wersjach wyposażenia: classic, ambiente, sport i elegance.
Premiera światowa awizowana jest na marzec, podczas międzynarodowego salonu samochodowego w Genewie, a rozpoczęcie sprzedaży zaplanowano tuż po tej imprezie. W pierwszej kolejności nowy model dostępny będzie w Czechach, na Słowacji i w Niemczech, po czym trafi również do dealerów w innych krajach. Wiadomo także, że dotychczasowe wersje combi i sedan nadal będą produkowane, aż do czasu zastąpienia ich nową generacją, co stanie się najprawdopodobniej jeszcze w drugiej połowie tego roku.