Ten jeden z najpopularniejszych w naszym kraju modeli fiata od zeszłego roku nie jest już produkowany, mimo to jednak na rynku wtórnym nadal jest chętnie kupowany.
Na rynku wtórnym najczęściej oferowane są modele z silnikiem 700 ccm, wywodzącym się w prostej linii z fiata 126 bis, a więc dosyć głośnym i mało dynamicznym. Motor ten posiada bezobsługowy układ zapłonowy i hydrauliczne popychacze zaworów. Może w nim być zastosowany sterowany elektronicznie gaźnik japońskiej firmy Aisan lub jednopunktowy wtrysk paliwa. Auta te wychodziły na rynek z katalizatorem lub bez. Po przebiegu 30 tys. km należy spodziewać się naprawy w postaci wymiany uszczelki pod głowicą. Bywają też problemy z wałem rozrządu. Choroba wszystkich „700” to nieszczelny, stale zapocony silnik. Bardzo często wskutek drgań „wyrobieniu” ulegały poduszki silnika i połączenia kabli elektrycznych.
Silnik o pojemności 903 ccm (w pierwszej fazie produkcji – potem 899 ccm) wyposażony jest także w bezobsługowy system zapłonowy oraz hydrauliczne popychacze zaworów automatycznie kasujące luzy. W pierwszym etapie produkcji „900” były zasilane przy pomocy gaźnika, potem wprowadzono jednopunktowy wtrysk oraz katalizator do układu wydechowego.
CC 903 lub 899 miał 41 KM mocy. Jego pięciobiegowa skrzynia, w przeciwieństwie do „czwórki” w „700”, nie sprawia żadnych kłopotów, podobnie jak cały zespół napędowy. CC 900 jest znacznie cichsze i szybsze od swojego brata z mniejszym silnikiem.
Fiat CC produkowany był jedynie z trzydrzwiowym nadwoziem, dosyć solidnie zabezpieczonym od strony antykorozyjnej. Jedno- lub dwustronnie cynkowane blachy zapewniały mu dużą trwałość.
Elementy, na które warto zwrócić uwagę przy kupnie używanego cinquecento
Nie powinno być kłopotów z rdzą. Sprawdzić, czy auto nie było rozbite.
Silnik
Zmorą właścicieli CC 700 ccm są wycieki oleju przez zaślepkę wału korbowego, co może doprowadzić do uszkodzenia tarczy sprzęgła. Należy zatem dokładnie sprawdzić połączenie silnika ze skrzynią biegów. W tym modelu tendencje do zbyt szybkiego zużywania się ma także rozrząd. W modelu 900 ccm mogą wystąpić kłopoty z hydraulicznymi popychaczami.
Podwozie
Zawieszenie CC to dosyć delikatna i ulegająca częstym awariom konstrukcja. Warto sprawdzić stan tylnych amortyzatorów (są bardzo podatne na uszkodzenia), metalowo-gumowe tulejki tylnych wahaczy, czy nie ma wycieków z uszczelniaczy półosi (często spotykana awaria) oraz luzów na końcówkach drążków kierowniczych i łożyskach.
Zalety i wady cinquecento
• niskie koszty eksploatacji
• duża zwrotność (cecha bardzo potrzebna w jeździe miejskiej)
• pewne zawieszenie
• solidnie wykonana karoseria
• dobrze wykończone wnętrze
• dużo miejsca w środku (szczególnie na przednich fotelach)
Wady CC
• niezbyt komfortowy
• głośna praca silnika (w wersji 700 ccm)
• słabe hamulce
• niewielki bagażnik
Ceny CC na lubelskiej giełdzie samochodowej
704 ccm 1992 5500–6000 zł
704 ccm 1993 6300–6600 zł
704 ccm 1994 6500–7200 zł
704 ccm 1995 6300–7200 zł
704 ccm 1996 7000–7600 zł
704 ccm 1997 7800–8500 zł
899 ccm 1993 7800–8300 zł
899 ccm 1995 8100–8400 zł