Suzuki swift to najczęściej kupowany model japońskiej firmy w Polsce. Małolitrażowy kompaktowy samochód nie zdobył dużej popularności w naszym kraju. A szkoda, bo mimo upływu lat swift nadal ma wiele walorów użytkowych.
Produkcję swifta rozpoczęto w 1983 roku. Sześć lat później przeszedł gruntowną modernizację. Na rynku jest już następca swifta, suzuki ignis.
Swift występował w trzech wersjach nadwozia. Dostępny jest jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback. Zwolennikom większej pojemności bagażnika można polecić wersję sedan.
Do jazdy miejskiej najlepszy jest 3-drzwiowy hachtback, niezwykle zwrotny.
Do napędu swifta jest używany jeden z dwóch silników benzynowych. Pierwszy 3-cylindrowy o pojemności 1,1 litra, rozwija moc 53 KM, drugi - 1,3 litra o mocy 68 KM.
Niestety, tylko najbogatsza wersja 1.0 GLS jest dostępna z poduszkami powietrznymi oraz wspomaganiem kierownicy. Pozostałe wersje są nieosiągalne z tymi niezbędnymi dodatkami. Swift występuje w trzech wersjach wyposażenia - GL, GLS i GLX
Mimo że jednostki napędowe są przestarzałe, to jednak cechują się niezwykłą oszczędnością. Średnie spalanie oscyluje wokół 5 litrów benzyny na 100 km.
Gdzie zajrzeć przed kupnem używanego suzuki swift?
Sprawdzić od jakich liter rozpoczyna się numer nadwozia. "J” to auto produkcji japońskiej, "t” - węgierskiej. Wizualnie sprawdzić miejsca wokół uszczelki szyby przedniej.
Zawieszenie
Należy zwrócić uwagę na tuleje stabilizatora. Egzemplarze kilkuletnie mogą mieć zużyty ten element. Amortyzatory wytrzymują przebieg nawet do 300 000 kilometrów. Można jednak kontrolnie
sprawdzić je na ścieżce diagnostycznej.
Zespół napędowy
Popatrzeć czy nie ma wycieków oleju. Sprawdzić czy auto było serwisowane, gdzie oraz poprosić o książkę serwisową.
Błotnik - 700 złotych
Zderzak - 1450 złotych
Reflektor - 850 złotych
Przeglądy
Co 15 000 - przy zastosowaniu oleju Mobil - 350 zł
Ceny używanych
Swift 3D 1997 r. - 15 000 zł
Swift 5D 1999 r. - 25 000 - 27 000 zł
Rad udzielał Bogumił Rudnicki z salonu Suzuki - Podkowa A.D. 1905 w Lublinie
Mocne strony swifta
Niskie koszty eksploatacji
Duża zwrotność
Niska cena zakupu
Słabe strony swifta
Skromne wyposażenie seryjne
Trudności w odsprzedaży
Silniki godne polecenia
dynamiczny oraz w miarę oszczędny, średnio około 5 litrów benzyny
na 100 km.