Większość producentów oferuje układy klimatyzacji jako wyposażenie standardowe. Zapewnia odpowiednią temperaturę i wilgotność powietrza.
Jak to działa?
Klimatyzacja jest procesem, podczas którego powietrze jest schładzane, oczyszczane i osuszane przed wprowadzeniem do kabiny samochodu. W typowym układzie klimatyzacji samochodowej czynnik chłodniczy pochłania ciepło z kabiny pojazdu przez parownik i za pomocą skraplacza przemieszcza je do powietrza na zewnątrz pojazdu.
Sprężarka zasysa parę czynnika chłodniczego z parownika i pod ciśnieniem przemieszcza ją do skraplacza, który zwykle jest umiejscowiony przed chłodnicą silnika z przodu samochodu. Zwiększone ciśnienie w skraplaczu podnosi temperaturę punktu wrzenia powyżej temperatury powietrza zewnętrznego.
Z chwilą przemieszczenia się ciepła z gorącej pary do chłodniejszego powietrza czynnik chłodniczy zamienia się ponownie w płyn. Płyn o dużym ciśnieniu powraca do układu w celu powtórnego użycia. Zatem czynnik chłodniczy w obiegu zamkniętym zamieniając się z płynu w gaz i odwrotnie powoduje schładzanie wnętrza kabiny przemieszczając ciepło na zewnątrz pojazdu.
Zawsze ubywa chłodziwa
Układ klimatyzacji jest układem hermetycznym jednak z uwagi na konieczność stosowania połączeń elastycznych w rejonie komory silnika, część czynnika chłodniczego pod ciśnieniem ulatnia się przez mikronieszczelności układu.
Ocenia się, że około 5 - 10 proc. pojemności układu ulatnia się w sposób niezwiązany z mechanicznym uszkodzeniem układu. Stąd po 4, 5 latach eksploatacji układu odczuwalna może być mała efektywność schładzania powietrza w kabinie. W takim przypadku należy czynnik chłodniczy uzupełnić.
Pojawienie się zielonkawego lub czerwonego nalotu na elementach układu klimatyzacji może świadczyć o nieszczelności układu. Kierowca niejednokrotnie może zauważyć pod samochodem oleistą plamę w tych kolorach.
Jest to wyraźny sygnał, że układ klimatyzacji jest nieszczelny. Przewody elastyczne, sprężarka, parownik lub skraplacz w takich przypadkach powinny być wymienione na nowe, celem zapewnienia szczelności układu.
Pamiętaj o filtrze!
Jak wiadomo, powietrze schłodzone jest filtrowane i osuszane zanim dostanie się do kabiny. Jakość tego powietrza zależy od skutecznego przefiltrowania. Stąd nie należy zapominać o okresowej wymianie filtra kabiny, a sensowne staje się jego oczyszczenie przed każdym sezonem letnim. Zapobiegnie to częściowo gromadzeniu się nieprzyjemnych zapachów pochodzących z układu wentylacji kabiny.
W przypadku długoletniej eksploatacji układu klimatyzacji w kanałach dolotowych powietrza do wnętrza kabiny gromadzą się drobnoustroje, które mogą powodować choroby układu oddechowego (tzw. choroba legionistów). Aby temu zapobiec stosuje się okresowe odkażanie tych kanałów, wtryskując pod ciśnieniem specjalne preparaty. Ten zabieg stosuje się raz na dwa lata.
Jaka jest najlepsza temperatura w samochodzie?
Optymalna temperatura w samochodzie to 20-22 stop. C. Zbyt niska temperatura nie sprzyja jeździe, ale niewskazana jest również temperatura zbyt wysoka, która wpływa na obniżenie koncentracji i sprawności motorycznej kierowcy. Zła wentylacja i zbyt wysoka temperatura powodują niedotlenienie organizmu i dyskomfort psychiczny, senność kierowcy. •