XJ to flagowa limuzyna Jaguara produkowana od 1968 roku. Pierwsza wersja XJ była ostatnim samochodem, przy projektowaniu którego pracował Sir William Lyons, założyciel marki Jaguar. Najnowsza odsłona zastąpi wersję produkowaną od 2002 roku. Samochód po raz pierwszy został zaprezentowany 9 lipca 2009 roku w Saatchi Gallery w Londynie. Swoją polską premierę miał 15 stycznia tego roku w odrestaurowanych Arkadach Kubickiego w Warszawie.
Sylwetka nowego XJ już na pierwszy rzut oka bardzo różni się od poprzednika. Samochód został wydłużony i poszerzony, przez co stał się jednym z najdłuższych i najprzestronniejszych w swojej klasie. Panoramiczny szklany dach jest integralnym elementem koncepcji projektowej nowego Jaguara. Dzięki niemu XJ posiada niższą, bardziej opływową linię nadwozia, a wnętrze jest zdecydowanie jaśniejsze i daje większe poczucie przestrzeni. Dostępne będą dwie wersje samochodu: o standardowym lub wydłużonym rozstawie osi. Wersja long umożliwiła wygospodarowanie dodatkowych 125 mm przestrzeni na nogi, co stwarza jeszcze bardziej komfortowe warunki jazdy pasażerom zajmującym tylne siedzenia.
XJ jest aż o 150 kg lżejszy od swoich konkurentów dzięki wykonaniu nadwozia z aluminium. Autorskie technologie firmy Jaguar wykorzystane w projekcie, inspirowane rozwiązaniami lotniczymi i kosmicznymi, znacząco poprawiają osiągi, prowadzenie i walory ekonomiczne, zapewniając jednocześnie zwiększoną wytrzymałość, kulturę pracy oraz bezpieczeństwo.
Elementy takie jak: pneumatyczne zawieszenie, układ dynamicznej adaptacji do warunków jazdy (ze stale modyfikowaną charakterystyką tłumienia), aktywny układ sterowania mechanizmem różnicowym oraz układ kierowniczy z mechanizmem o szybkim przełożeniu zapewniają reaktywność, dynamikę, wysoką kulturę i miękkość prowadzenia, jakiej oczekuje się od Jaguara.
XJ wyposażony jest w najbardziej zaawansowane, najmocniejsze i najwydajniejsze układy napędowe marki Jaguar w historii. Nabywcy będą mogli wybrać jeden z trzech silników benzynowych i wysokoprężnych, z których wszystkie współpracują z sześciostopniową automatyczną skrzynią biegów sterowaną elektronicznie za pośrednictwem dźwigni JaguarDrive Selector™ lub manetek zamontowanych przy kierownicy. Na polskim rynku będą oferowane trzy wersje silnikowe: 3,0-litrowy, 275-konny silnik z dwiema sekwencyjnymi turbosprężarkami – osiągający przyspieszenie 0-100 km/h w 6,4 sekundy; 5,0-litrowy, 385-konny benzynowy silnik wolnossący z bezpośrednim wtryskiem paliwa – osiągający przyspieszenie 0-100 km/h w 5,7 sekundy; 5,0-litrowy, 510-konny benzynowy silnik z doładowaniem mechanicznym i bezpośrednim wtryskiem paliwa – osiągający przyspieszenie 0-100 km/h w 4,9 sekundy.