Nadejście temperatur średniodobowych powyżej 7 stopni Celsjusza powinno być dla wszystkich kierowców sygnałem:
Kiedy robi się ciepło, opony zimowe produkowane z innej mieszanki gumy niż opony letnie rozgrzewają się szybko, co prowadzi do nadmiernego zużycia bieżnika. Wymiana opon zimowych na letnie to jedna z podstawowych czynności, które należy wykonać przygotowując samochód do jazdy w sezonie wiosennym i letnim. Nie należy jednak spieszyć się zbytnio z tą czynnością. Potwierdza to kilka ostatnich śnieżnych dni. W Szwajcarii kierowcy trzymają się terminu i nie wymieniają opon zimowych na letnie przed 15 kwietnia. Kilka dni jazdy w wyższej temeperaturze na pewno nie zaszkodzi "zimówkom”.
Przy wiosennej wymianie opon o jednej rzeczy trzeba bezwzględnie pamiętać: opony nie mogą być łyse, bo grozi to poważnym wypadkiem. Przed założeniem opon, których używaliśmy w poprzednim sezonie, trzeba więc koniecznie sprawdzać, czy nadal nadają się one do jazdy.
W myśl przepisów minimalna wysokość bieżnika to 1,6 mm. Poniżej tej granicy opony nie są zdatne do użytku. Jeśli więc ogumienie nie spełnia tego wymogu, przy kontroli drogowej może się nie skończyć na upomnieniu. Policjant może nawet zatrzymać dowód rejestracyjny. Normy kodeksu nie są jednak wyśrubowane. Mówią o wartościach absolutnie niezbędnych dla bezpieczeństwa na drodze.
Według fachowców nad wymianą starych opon letnich na nowe odpowiedzialny kierowca powinien się zastanowić już przy klockach bieżnika startych do 3 mm. Należy pamiętać, że jeśli bieżnik jest częściowo zużyty, opona gorzej trzyma się nawierzchni, droga hamowania się wydłuża i rośnie ryzyko aquaplanningu, czyli poślizgu na cienkiej warstwie wody.
Zdaniem eksperta
specjalista ds. technicznych - Continental Opony Polska Sp. z o.o.
Kilkudniowa, spokojna jazda w wyższej temperaturze na pewno "zimówkom” nie zaszkodzi. Dlatego z wymianą spokojnie można poczekać do czasu, kiedy nocą nie będzie już przymrozków. 15 kwietnia jest optymalnym terminem wymiany. Jeśli ktoś ma opony letnie z poprzedniego sezonu, to przed ich założeniem powinien sprawdzić wysokość bieżnika. Minimalna to 1,6 mm, jednak zmiana opon letnich na nowe zalecana jest już przy klockach bieżnika startych do 3 mm. Oczywiście na tej samej osi powinny być założone opony o tym samym bieżniku. Warto też wiedzieć, że ogumienie mające więcej niż 6 lat, nawet z niskim przebiegiem, nie gwarantuje bezpiecznego użytkowania.