Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Moto

3 października 2017 r.
16:25

Nowy Ford Fiesta, czyli zwinne miejskie auto. Nasz test samochodu [wideo]

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio
0 3 A A

Szukacie zwinnego samochodu do miasta, który uwielbia szybką jazdę po zakrętach. Wybór jest oczywisty – nowy ford fiesta. Sprawdziliśmy, jak spisuje się 100-konna wersja w najwyższej kompletacji Titanium. To już 7. generacja fiesty, króla miejskich hatchbacków.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Na parkingu przed salonem Carrara-Ford w Lublinie błyszczała się nowa fiesta. Słońce ślizgało się po ciekawym lakierze Deep Impact Blue, przypominającym barwę oceanu. Promienie dyskretnie podkreślały bardziej elegancką linię nadwozia, które urosło w porównaniu z poprzednią generacją. Długość wynosi 4040 mm (+71 mm), szerokość 1734 mm (+13 mm), wysokość 1483 mm (+12 mm), a rozstaw osi wzrósł do 2493 mm (+4 mm). 

Płynna linia

Różnice są widoczne już na pierwszy rzut oka. Nowy kształt reflektorów podkreślają „ledowe wąsy” świateł dziennych. Nieco łagodniejsza linia nadwozia płynnie przechodzi do całkowicie nowego tyłu, z odmienioną linią tylnych świateł. Z większego focusa przeniesiono Door Edge Protector, czyli wysuwające się plastikowe płytki chroniące lakier na krawędziach drzwi.

O ile na zewnątrz fiesta przeszła zmianę ewolucyjną, to w środku została gruntownie przemodelowana. Całkowicie odmieniona deska jest teraz znacznie bardziej ergonomiczna i bardziej technologiczna.

Pierwsze, co rzuca się w oczy to 8-calowy tablet na środku deski. Na ekran można zrzucić widok ze smartfona poprzez AppLink oraz skorzystać z systemu SYNC 3, czyli rozbudowanej funkcji sterowania głosem. Jest to ciekawe i praktyczne rozwiązania, bo kierowca może „porozmawiać” z samochodem i wydać komendę np. wybrania określonego numeru telefonu, ulubionej stacji radiowej lub muzyki poprzez jeden z dwóch portów USB. Do ekranu 8-calowefgo i 7 głośników trzeba dopłacić 1600 zł.

Analogowa deska, z dużym wyświetlaczem TFT, jest przejrzysta. Również obsługa wielofunkcyjnej kierownicy nie sprawia problemów. Wygodne przednie fotele maja sportowy charakter. Pasażerowie z przodu maja sporo miejsca, z tyłu fiesta jednak nie grzeszy przestronnością.

Tu i ówdzie z deski przebija się fortepianowa czerń, dyskretnie podkreślająca jakość wykończenie, a zarazem nadająca elegancji. Boczki są twarde, ale dobrze komponują się z całością. Nowa fiesta trzyma wysokie standardy, jak na klasę miejskich hatchbacków. Wisienką na torcie był odsuwany, szklany dach o imponujących rozmiarach. Dopłata za ten gadżet to 3,5 tys. złotych, czyli w granicach rozsądku. Kolejnym ważnym aspektem jest doskonałe wyciszenie kabiny. Efekt ten uzyskano poprawą izolacji akustycznej szyb i układu przeniesienia napędu.

Więcej technologii

W nowej fieście Ford zastosował mnóstwo technologii znanej z modeli o półkę lub dwie wyżej. Nie na darmo producent mówi o tym modelu, że jest najbardziej zaawansowany technologicznie wśród małych aut. W testowej fieście był zatem strażnik utrzymania samochodu w pasie jazdy, adaptacyjny tempomat utrzymujący prędkość i odległość od samochodu poprzedzającego, system awaryjnego hamowania.

Kolejną funkcją przydającą się na drodze jest rozpoznawanie znaków drogowych. System ten jest w stanie monitorować wiele ograniczeń prędkości, odnoszących się do poszczególnych pasów ruchu i wyświetlanych na bramach, aktualizując jednocześnie te dane na wyświetlaczu. Mechanizm Auto High Beam to automatyczne światła drogowe, skutecznie dostosowujące strumień światła do sytuacji na drodze, bez obaw o oślepianie innych kierowców. Bardzo dobrze prezentuje się kamera cofania, która na 8-calowym wyświetlaczu pokazuje obraz w jakości HD.

Fiesta pozytywnie zaskakuje liczbą systemów i możliwych opcji. W opcjonalnym systemie automatycznego parkowania fiesta unika stłuczki poprzez automatyczną ingerencja układu hamulcowego. System dwóch kamer, trzech radarów i 12 czujników ultradźwiękowych monitoruje przestrzeń wokół samochodu, skanując teren na 130 metrów przed samochodem. Fiesta potrafi też nocą rozpoznać pieszego i zapobiec kolizji.

Mały litraż, sporo werwy

Pod maską testowego Forda pracował litrowy silniki EcoBoost o mocy 100 koni. Mimo tylko trzech cylindrów, silnik działa z dużą kulturą. Nie wydawał dziwnych dźwięków, jak „trzycylindrówki” konkurencji.

Fiesta mimo niewielkiej pojemności porusza się dość żwawo. Przyspiesza z dużą lekkością, liniowo reagując na pedał przyspiesznika. Może nie jest to żywiołowa reakcja, ale nie ma powodów do narzekań.

Fiesta jest dość lekkim autem, dlatego 100 koni zupełnie wystarcza, a przełożenia 6-biegowej, ręcznej skrzynia są dobrane idealnie. Skrzynia pracowała lekko, mimo że samochód miał tylko kilkaset kilometrów na liczniku, był praktycznie nowy.

Kręta frajda

Największym atutem każdej fiesty jest zawieszenie. Od dawna wiadomo, że w tym względzie Ford nie ma sobie równych. Nowa fiesta dostarcza jeszcze więcej frajdy z jazdy. A to za sprawą ulepszonego zawieszenia oraz elektronicznej kontroli wektorowania napędu (Electronic Torque Vectoring Control), czyli elektronicznej szpery.

Czuć to na każdym zakręcie, bo mały „fordzik” trzyma się drogi jak przyklejony. Przyczepność poprawiono o 10 proc., a sztywniejsza konstrukcja auta zapewnia jeszcze lepsze czucie drogi. Warto też wspomnieć, że o 8 proc. skrócono drogę hamowania z prędkości 100 km/h. Sztywność konstrukcji oraz lepsze układ jezdny sprawiają, że fiesta prowadzi się precyzyjnie, z lekkością pokonuje ciasne zakręty, z dużą rezerwą bezpieczeństwa. Doskonałe zawieszenie świetnie współgra z czułym układem kierowniczym wspomaganym elektrycznie.

Podsumowanie

Nowa 7. generacja fiesty ma wszelkie atuty, aby utrzymać pozycję lidera w swoim segmencie. Zwinne miejskie auto, dobrze wyposażone, jest warte inwestycji. Nie tylko dobrze wygląda, ale również świetnie jeździ. Litrowy EcoBoost jest kompromisem pomiędzy oczekiwaną dynamiką, a niskimi kosztami zużycia paliwa.

Dodatkowo Ford rozsądnie skomponował cennik. Wersja testowa, bardzo wyposażona nieznacznie przekracza kwotę 60 tysięcy złotych, zaś model bazowy z silnikiem 1.1 litra to wydatek 44,9 tys. zł. Dla osób bardzo wymagających przygotowano linię Vignale z luksusowym wykończeniem.

Pozostałe informacje

Dwójka nowych radnych. Przejęli mandaty po wiceprezydentach
Zamość

Dwójka nowych radnych. Przejęli mandaty po wiceprezydentach

W kwietniowych wyborach mandatów nie zdobyli, ale do Rady Miasta Zamość weszli, bo zajęli miejsca zwolnione przez dwójkę nowych wiceprezydentów. Na ostatniej sesji Katarzyna Szargało-Szkałuba i Grzegorz Podgórski złożyli ślubowanie.

Bądźmy ostrożni, ale nie panikujmy. Nie każde ugryzienie oznacza boreliozę
Dzień Wschodzi
film

Bądźmy ostrożni, ale nie panikujmy. Nie każde ugryzienie oznacza boreliozę

W porannej rozmowie Dzień Wschodzi, gościem jest prof. Joanna Krzowska-Firych, Kierownik Kliniki Leczenia Chorób Zakaźnych Instytutu Medycyny Wsi. To najbardziej wyspecjalizowana w regionie jednostka zajmująca się m.in. boreliozą, czy odkleszczowym zapaleniem opon mózgowych.

Walka o baraże trwa w najlepsze. Wyniki zamojskiej klasy okręgowej

Walka o baraże trwa w najlepsze. Wyniki zamojskiej klasy okręgowej

Ważna wygrana Victorii Łukowa w Majdanie Starym nad Tanwią. Derbowe starcie Pogoni 96 Łaszczówka i Korony Łaszczów na remis

Az-Bud postawił się liderowi. Wyniki bialskiej klasy okręgowej

Az-Bud postawił się liderowi. Wyniki bialskiej klasy okręgowej

Bad Boys Zastawie pokonał Orlęta II Radzyń Podlaski 3:2. Prowadzące w tabeli Orlęta Łuków lepsze od Az-Bud Komarówka Podlaska. 14 goli w meczu ŁKS Łazy z Tytanem Wisznice, sześć strzelił Radosław Szustek

Poniedziałek pod znakiem burz

Poniedziałek pod znakiem burz

Synoptycy ostrzegają – dzisiaj może zagrzmieć i popadać. Miejscami wystąpią też silne porywy wiatru. A co z gradem?

Kierowca uderzył w drzewo. Dwie osoby w szpitalu

Kierowca uderzył w drzewo. Dwie osoby w szpitalu

23-latek stracił panowanie nad pojazdem. Jak na razie nie wiadomo, dlaczego do tego doszło

Marsz Równości ponownie w Lublinie

Marsz Równości ponownie w Lublinie

To już szósty raz, kiedy tęczowa parada przejdzie ulicami Lublina. W tym roku hasłem przewodnim jest „Miłość, a nie wojna”.

Lubelski Regionalny Fundusz Rozwoju z pomocą de minimis. 300 tys. euro wsparcia dla przedsiębiorcy

Lubelski Regionalny Fundusz Rozwoju z pomocą de minimis. 300 tys. euro wsparcia dla przedsiębiorcy

Po bardzo dużym zainteresowaniu wśród lubelskich przedsiębiorców niskooprocentowaną pożyczką w ramach pomocy de minimis Lubelski Regionalny Fundusz Rozwoju wprowadził ją do swojej oferty na stałe. Pożyczki będą oprocentowane bardzo preferencyjnie, od 1,07% w skali roku. Podwyższeniu ulega maksymalna kwota pomocy, ale także pojawią się nowe możliwości dla przedsiębiorców z sektora transportu drogowego. Fundusz już czeka na wnioski.

Punkt wymiany poezji
MAGAZYN

Punkt wymiany poezji

Są grupą miłośników poezji, a ich znakiem rozpoznawczym są rameczki z wierszami wiszące w zaskakujących miejscach w całej Polsce. W tej chwili jest ich 25. Jedna z nich wisi również w Lublinie przy ulicy Ku Farze. Promują młodych poetów, wieszając ich wiersze na rameczkach, publikując w internecie oraz dając im przestrzeń podczas internetowych wieczorków poetyckich. O tym rozmawiamy z Kubą Kozłowskim.

Pobiegli na 400 metrów. Za nami Dziecięca Liga
Foto
galeria

Pobiegli na 400 metrów. Za nami Dziecięca Liga

Mali Mistrzowie wzięli udział w zawodach biegowych. W niedzielę stadion lekkoatletyczny w Lublinie wypełnił się małymi zawodnikami.

Stal Kraśnik lepsza od Lewartu, Janowianka ma tylko punkt straty do lidera

Stal Kraśnik lepsza od Lewartu, Janowianka ma tylko punkt straty do lidera

Szykuje nam się emocjonujący finisz sezonu 23/24. Lewart niespodziewanie przegrał w niedzielę wieczorem ze Stalą Kraśnik 0:2. A to oznacza, że nad drugą w tabeli Janowianką ma już tylko punkt przewagi.

Chełmianka wygrała derby z Avią. "Zawiedliśmy kibiców"

Chełmianka wygrała derby z Avią. "Zawiedliśmy kibiców"

Derby dla Chełmianki. Drużyna Grzegorza Bonina w niedzielny wieczór wygrała w Świdniku z Avią 2:0. A duża w tym zasługa Bartłomieja Korbeckiego

Budowlani Lublin kończą obecny sezon bez medalu

Budowlani Lublin kończą obecny sezon bez medalu

W ostatnim meczu sezonu Edach Budowlani Lublin pokonali Juvenię Kraków 20:14. Mimo to nie zagrają o medal. Stało się tak za sprawą wygranej Awenta Pogoni Siedlce w Sopocie z Ogniwem 22:16

Padwa Zamość wygrała ostatni mecz fazy zasadniczej i zagra w barażach o Orlen Superligę

Padwa Zamość wygrała ostatni mecz fazy zasadniczej i zagra w barażach o Orlen Superligę

W ostatniej kolejce I Ligi Centralnej KPR Padwa Zamość pokonała Budimex Stal Gorzów Wielkopolski 27:26, a AZS AWF Biała Podlaska przegrał z SMS ZPRP I Kielce 31:33

Polesie Kock wygrało w Stróży z tamtejszym LKS. Komplet wyników lubelskiej klasy okręgowej

Polesie Kock wygrało w Stróży z tamtejszym LKS. Komplet wyników lubelskiej klasy okręgowej

Konia z rzędem temu, kto obstawiał po pierwszych 5 kolejkach tego sezonu, że Polesie Kock w samej końcówce rozgrywek będzie wciąż w grze o miejsce w barażach o IV ligę

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium