Audi Tradition zaprezentuje na tegorocznym Goodwood Festiwal of Speed w Anglii światową premierę Auto Union Silberpfeil Typ D Doppelkompressor.
- Bardzo się cieszymy, że możemy teraz nazwać ten samochód "naszym samochodem”. A gdzież miałby odbyć swoją pierwszą jazdę, jeżeli nie na "wyspach”? Jesteśmy to winni ludziom, którzy swoim rzemieślniczym kunsztem przywrócili to wyjątkowe auto do życia - mówi Thomas Frank, szef Audi Tradition: "Nowe” Auto Union Typ D zostało w stu procentach zbudowane w Anglii. Kowale - specjaliści od silników z Crosthwaite & Gardiner w East Sussex mogli skorzystać przy tym ze swojego 30-to letniego doświadczenia w rekonstrukcji Srebrnych Strzał Auto Union.
Za to artyści od nadwozia z Roach Manufacturing koło Southampton musieli opierać się tylko na kilku historycznych zdjęciach.
Wraz ze zniszczeniem Auto Union po II Wojnie Światowej przez radzieckich okupantów we Wschodnich Niemczech utracone zostały nie tylko wszystkie samochody wyścigowe Auto Union.
Nie ocalały też prawie żadne dokumentacje techniczne. Prezentowany teraz samochód wyścigowy Typ D był ostatnim etapem rozwoju Silver Arrow (1934 - 1939) z wydziału samochodów wyścigowych Auto Union w Zwickau. Aby przyspieszyć dwunastocylindrowy silnik Typu D o mocy 420 KM, pojedynczą sprężarkę z wersji z roku premierowego 1938 zamieniono na sprężarkę podwójną.
Dodała ona silnikowi kolejne 65 KM mocy, wymusiła jednak wprowadzenie modyfikacji do nadwozia. Samochód otrzymał zatem wyoblenie z tyłu, pod którym mieściła się nowa sprężarka, do tego długą rurę dolotową i bardziej płaski dziób. Ten zmodyfikowany Typ D wystartował po raz pierwszy w połowie sezonu 1939 w Grand Prix Belgii.
Dlatego też nie ma zbyt wielu zdjęć, na których mógłby opierać się Keith Roach ze swoim zespołem. - To majstersztyk w historii naszej firmy. Roach Manufacturing wykonała wcześniej na podstawie zdjęć opływową karoserię Auto Union Typ C - samochodu, który pobijał rekordy w 1937 roku, wystawionego obecnie w Audi museum mobile - Keith Roach z Roach Manufacturing koło Southampton.
Zaprezentowany teraz Auto Union Typ D będzie ostatnią repliką Srebrnej Strzały, zleconą przez Audi Tradition. W niedługim czasie nasz Auto Union Typ D z 1938 roku, który w przeważającej części składa się z oryginalnych podzespołów i którego od lat pokazujemy na różnych imprezach, stanie w Audi musem mobile. Także po to, by wyeliminować ryzyko uszkodzenia - wyjaśnia Thomas Frank, szef Audi Tradition.
- Zastąpi go zbudowana teraz replika. W ten sposób nadal będziemy umożliwiać ludziom podziwianie tego niezwykłego samochodu jeżdżącego po drogach i torach wyścigowych - dodaje.
Nick Mason to odpowiedni kierowca na dziewiczą jazdę. Perkusista Pink Floyd jest znanym wielbicielem zabytkowych samochodów sportowych. Pięć razy startował w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans i posiada interesującą kolekcję historycznych samochodów wyścigowych, której wartość przekracza kilkadziesiąt milionów. Już w 2007 roku prowadził w Goodwood Auto Union Typ C z 1936 roku.
Na swój tegoroczny start cieszy się szczególnie: - Widać, że musiałem nieźle nabroić w tym roku, że Audi Tradition chce mnie posadzić za kierownicą podczas dziewiczej jazdy. Teraz poważnie: to dla mnie wielki zaszczyt, którego wartość doskonale potrafię docenić - mówi Nick Mason.
Nick Mason nie będzie jedynym kierowcą w Goodwood, który wystartuje dla Audi. Pięciokrotny triumfator Le Mans - Frank Biela, wraca w Audi A4 Supertouring do ojczyzny sportów motorowych, w której w 1996 roku wygrał angielskie mistrzostwa samochodów turystycznych (BTCC).