Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Moto

1 sierpnia 2017 r.
18:25

Pierwsze kuszenie velara

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio
0 3 A A

Cztery, a o może nawet pięć w jednym. Czy jest takie auto? Byłem przekonany, że nie ma uniwersalnego samochodu. Albo coś jest suvem, albo autem sportowym! Range rover velar zaprzecza temu twierdzeniu.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Klamka płynnie wyjeżdża z poszycia ciężkich, solidnych drzwi. Nadwozie wygląda nadzwyczaj lekko, co jest niespotykane w tej klasie samochodów. Biała, perforowana skóra foteli onieśmiela nieskazitelną czystością. Na liczniku testowego range rovera velara jest 69 kilometrów. To było jak zaproszenie w podróż poślubną, pełną niespodzianek i odkrywania niepoznanego. A potem już miłość na całe życie. Ekskluzywna, ale bardzo droga...

Lekki jak velar

Pod wyważoną, zgrabną linią nadwozia schowano najnowsze technologie dostępne w motoryzacji. Zanim jednak o tym, gdzie dotknąć, aby auto zaczęło masować, chwila o wymiarach. Velar nie jest kruszynką. Mierzy 4803 mm długości, 1930 mm szerokości, 1665 mm wysokości i 2874 mm rozstawu osi. W bagażniku pomieści 632 l, a po złożeniu tylnej kanapy nawet 1731 l. Nowy model pozycjonuje się między modelami evoque a sport.

Nadwozie wygląda zgrabnie. Trudno od niego oderwać wzrok i przeciwieństwie do konkurencji ma swój styl. Mimo potężnych rozmiarów velar charakteryzuje się lekkością, podkreśloną przez minimalistyczne dodatki. 22-calowe obręcze dyskretnie podkreślają moc i charakter tego auta. Velar zdecydowanie pozytywnie wypada na tle niemieckiej konkurencji. Obecnie to chyba najładniejszy suv na rynku.

„Tajka” w fotelu

Biała skóra na fotelach wygląda niezwykle stylowo. Można wręcz poczuć się jak książę Karol, bo wnętrze velara emanuje stylem angielskiego pałacu pachnącego skórą i cygarami. Na fotelu wisi jeszcze metka informująca, że są wykonane z najwyższej jakości surowca.

Kierowca wygodnie zapada się w idealnie skrojony fotel. Przez perforowaną skórę klimatyzacja wtłacza lekki podmuch przyjemnie chłodnego powietrza, przyjemnie studzącego plecy i uda.

Wnętrze velara jest elektroniczne i minimalistyczne. Dźwignię zmiany biegów zastępuje wyjeżdżająca z kokpitu gałka. Rozwiązanie znane z innych modeli Jaguara i Range Rovera. Czasami krytykowane, ale designerskie i poręczne. Zarządzanie automatyczną skrzynią biegów ogranicza się tylko do przekręcania gałki. Nie oznacza to jednak, że kierowca jest zdany tylko na taką formę sterowania skrzynią. Łopatki przy kierownicy dają kierowcy wolność wyboru i sporą dawkę zabawy podczas jazdy.

Kierowca ma de facto do dyspozycji trzy potężne wyświetlacze – deskę rozdzielczą, 10-calowy do zarządzania audio i równie duży do sterowania klimatyzacją, systemem masażu foteli przednich, napędami i zawieszeniem. Obsługa trzech wyświetlaczy jest prosta. Dwa wyświetlacze na panelu środkowym to serce systemu multimedialnego Touch Pro Duo.

Najwięcej fanu podczas dłuższej jazdy zapewnia masaż. Do wyboru jest sześć programów. Po wyborze jednego z nich „Tajka”, ukryta w oparciu fotela, zaczyna swój taniec i delikatnymi stópkami ugniata plecy. Miłe do bólu.

Powyżej jest system nawigacji. Na dużym 10-calowym ekranie informacje są podawane bardzo przejrzyście, z odpowiednim wyprzedzeniem. Ciekawostką w iście angielskim stylu jest komunikowanie o fotoradarach, które nawigacja w velarze nazywa „kamerami bezpieczeństwa”.

Ekran służy także do przekazywania obrazu z kilku kamer 360 stopni. System pozwala na przekazywanie obrazu z przodu i z boku samochodu, co ułatwia przejazd przez wąski mostek, parów czy przez bród w rzece. Niestety, jak każdy ekran dotykowy, tak i ten system jest nieodporny na palce. Dlatego producent do każdego auta dodaje specjalną ściereczkę do czyszczenia szklanych powierzchni.
Zabawek w tym aucie jest naprawdę sporo. Wyświetlacz na szybie head-up, elektryczne sterowanie tylnych foteli, szklany dach, tuner telewizyjny – lista jest bardzo długa. Luksus wnętrza podkreśla kilkunastogłośnikowy system audio.

Kilka w jednym

– Bez względu na to czy poruszasz się po autostradzie, czy krętych bocznych drogach, nowy range rover velar posiada zdolności, które na pewno nie zawiodą. Napęd na 4 koła All Wheel Drive z systemem Intelligent Driveline Dynamics (IDD) oraz funkcją wektorowania momentu obrotowego zapewniają ekscytującą i dynamiczną podróż – informuje firma JLR Centrum, dystrybutor tych aut w Polsce.
Od początku. Pod maską testowego velara „siedział” potężny 3-litrowy silnik V6. Ta unikalna jednostka, jedna z najlepszych na świecie jednostek dieslowskich, generuje 300 koni mocy i 700 Nm. Te dwa parametry jasno komunikują, że velar to bestia. Sprint do setki zajmuje mu tylko 6,5 sekundy, a maksymalną prędkość określono na 241 km/h. To tak, jakby słoń biegał jak Usain Bolt.

Zaraz po uruchomieniu słychać, że pod maską pracuje arystokrata. Delikatny, rasowy dźwięk V6 miło pieści ucho. Jeszcze tylko kilka zmian w nastawach samochodu za pomocą systemu Touch Pro Duo: obniżenie zawieszenia, wybór dynamicznego trybu jazdy i można ruszać w trasę.

Potężny velar z wielką ochotą zbiera się na autostradzie. Na każde dotknięcie pedału gazu auto reaguje żywiołowo. Wręcz lekko szarpie. Utwardzone zawieszenie sprawia, że velar zachowuje się na drodze jak auto sportowe. Bardzo przyjemnie, biorąc pod uwagę wysoką pozycję kierowcy, moc i dynamikę zespołu napędowego. W zakrętach masywne nadwozie prawie nie przechyla się, poruszając się po zakrętach jak Pendolino.

Jeżeli jednak potrzeba więcej komfortu, wystarczy wybrać komfortowy tryb jazdy. Auto nieco łagodnieje, zawieszenie staje się bardziej miękkie. Po chwili z twardego sportowca zmienia się w wytworną limuzynę, płynąc po drodze z dynamiką rasowego auta premium. To kolejne wcielenie velara.

To nie koniec. Mamy ochotę na chwilę off-roadu. Wystarczy wrócić do Touch Pro Duo, wybrać odpowiedni tryb jazdy, podnieść zawieszenie i jazda. Problemem nie jest także woda. Auto bez problemu brodzi do 65 centymetrów (60 centymetrów dla zawieszenia mechanicznego). Producent jednak zastrzega, aby wcześniej sprawdzić dno i głębokość. Gdybyśmy jednak nie chcieli się zmoczyć, to auto ma system czujników brodzenia, mierzących głębokość wody. System kamer monitoruje drogę bezpośrednio przed samochodem, dając możliwość obserwacji dna. Chcemy pociągnąć przyczepę, nie ma problemy. Wystarczy wysunąć hak i zaordynować program jazdy z przyczepą.

I na koniec jeszcze jeden gadżet – activity key. Jest to bransoletka na rękę, z którą można się kąpać, grać w piłkę czy surfować. W tym czasie kluczyki leżą w zamkniętym aucie, a samochód można otworzyć za pomocą tej bransoletki. Praktyczne, bo zgubienie kluczyków to spory wydatek.

Podsumowanie

Jazda tym samochodem to czysta przyjemność, bez względu na to czy poruszamy się po autostradzie, krętej górskiej drodze czy też mamy ochotę na wycieczkę do lasu. Jest to auto o kilku twarzach. Bez problemu może być autem sportowym, luksusową limuzyną, pojazdem terenowym, ciągnikiem czy rodzinnym suvem. A to wszystko w pięknym stylowym designie, z cudowną, czarną welurową podsufitówką i wielkim szklanym dachem. Takich smaczków w tym samochodzie nie brakuje.
W tym aucie można się zakochać na długie lata. Jedyną wadą jest cena. Testowa wersja land rover range rover velar 3.0 SD6 300 KM First Edition model 2018 kosztuje 548 tysięcy złotych. Wersja bazowa z dwulitrowym dieslem kosztuje ok. 240 tysięcy złotych.

Czytaj więcej o:

Pozostałe informacje

To oni zasiądą w Parlamencie Europejskim. Wiemy, kto uzyskał mandat
Lista

To oni zasiądą w Parlamencie Europejskim. Wiemy, kto uzyskał mandat

Najwięcej mandatów otrzymała Koalicja Obywatelska, ale po piętach depcze jej Prawo i Sprawiedliwość. Wśród 53 nazwisk m.in. Obajtek, Braun czy Kamiński.

Czy świadectwo energetyczne jest obowiązkowe?

Czy świadectwo energetyczne jest obowiązkowe?

Od kwietnia 2023 roku coraz więcej osób zainteresowanych kupnem, wynajmem lub posiadaniem nieruchomości poszukuje informacji na temat świadectw energetycznych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są świadectwa energetyczne, kto i kiedy jest zobowiązany do ich posiadania, oraz jakie konsekwencje grożą za ich brak.

Marta Wcisło
Dzień Wschodzi
film

Po 10 latach PO ma mandat europosła na Lubelszczyźnie

Po 10 latach Platforma Obywatelska ma europosłankę. Długo oczekiwany mandat do Parlamentu Europejskiego zdobyła Marta Wcisło. Nowo wybrana europoseł, podzieliła się swoimi wrażeniami i planami na przyszłość w rozmowie z Krzysztofem Kotem.

Kolejka zbierała się przez kilka godzin. Jednak już o 11.25 było wiadomo, że niektórzy odejdą niezadowoleni.
PILNE

Miały być bilety na darmowy koncert Budki Suflera w Lublinie, a jest skandal

W sobotę 15 czerwca Budka Suflera zagra w Lublinie swój jubileuszowy koncert. Wydarzenie to jest biletowane, jednak wejściówki rozdawane były za darmo. Jednym z miejsc, w których można było odebrać swój bilet miał być Wydział Kultury Urzędu Miasta. Akcja miała rozpocząć się o godzinie 11.30, jednak już o 11.25 stojący w kolejce ludzie usłyszeli, że biletów nie otrzymają.

Sid Meier’s Civilization VII
JESZCZE JEDNA TURA
film

Civilization VII: Kiedy zbudujemy nowe imperium? (wideo)

Pierwsza oficjalna zapowiedź, garść szczegółów i świetny zwiastun. Czekający na grę Civilization VII jeszcze nigdy nie dostali tylu dobrych informacji.

Nie żyje Michał Hochman. Artysta był blisko związany z Lublinem

Nie żyje Michał Hochman. Artysta był blisko związany z Lublinem

Był wokalistą, gitarzystą i legendą lubelskiej sceny muzycznej. Największą rozpoznawalność przyniósł mu utwór „Konik na biegunach”.

Błażej Golański - to nowy lewoskrzydłowy KPR Padwa Zamość

Padwa Zamość zaprezentowała pierwszego nowego zawodnika na nowy sezon

Na lewym skrzydle występować będzie 24-letni Błażej Golański. Piłkarz waży 77 kg i mierzy 175 cm

Wybory do Parlamentu Europejskiego: na kogo głosowali w powiecie tomaszowskim?
WYBORY DO EUROPARLAMENTU

Wybory do Parlamentu Europejskiego: na kogo głosowali w powiecie tomaszowskim?

Znane są już wyniki wyborów do Parlamentu Europejskiego. Jak głosowano w powiecie tomaszowskim? Różnica między pierwszym, a drugim miejscem jest miażdżąca.

Dwoje nowych posłów z Lubelszczyzny. To konsekwencja wyborów do europarlamentu
EUROWybory

Dwoje nowych posłów z Lubelszczyzny. To konsekwencja wyborów do europarlamentu

Bożena Lisowska i Henryk Smolarz to nowi posłowie z Lubelszczyzny, którzy zastąpią wybranych do europarlamentu Martę Wcisło i Krzysztofa Hetmana. Oznacza to także zmiany w składzie sejmiku województwa.

PiS wygrywa w powiecie opolskim. Nie wszędzie drugie miejsce zajęła KO

PiS wygrywa w powiecie opolskim. Nie wszędzie drugie miejsce zajęła KO

W niedzielnych wyborach do urn ruszyło 15 615 osób z powiatu opolskiego. Tam zdecydowaną większością głosów wygrało Prawo i Sprawiedliwość.

Lewica na łopatkach. W okręgu nr 8 poniżej progu

Lewica na łopatkach. W okręgu nr 8 poniżej progu

Agata Fisz z Chełma i Jacek Czerniak z Lublina oraz Agnieszka Marcinkowska-Kozak jako tako wypadli podczas eurowyborów. Ale Lewica osiągnęła w woj. lubelskim jeden z najgorszych wyników kraju, dwukrotnie niższy od średniej ogólnopolskiej. W powiatach: radzyńskim i łęczyńskim oddano na tę listy zaledwie po ok. 300 głosów

Na kogo głosowano w powiecie zamojskim? Eurowybory
WYBORY DO EUROPARLAMENTU

Na kogo głosowano w powiecie zamojskim? Eurowybory

Znane są już wyniki wyborów do Europarlamentu. Jak głosowano na południu województwa lubelskiego, czyli w powiecie zamojskim? Jedna partia bierze górę nad innymi.

dr Wojciech Maguś
Dzień Wschodzi
film

Prawo i Sprawiedliwość w defensywie. Lewica i Trzecia Droga muszą się zastanowić

Mariusz Kamiński wygrywa, ale PiS globalnie traci. Wyniki wyborów do Parlamentu Europejskiego raczej bez niespodzianek. Czy dominacja Prawa i Sprawiedliwości się właśnie skończyła

 Jak głosował Zamość? Wybory do Parlamentu Europejskiego
WYBORY DO EUROPARLAMENTU

Jak głosował Zamość? Wybory do Parlamentu Europejskiego

Znane są już wyniki wyborów do Europarlamentu. Jak głosowano w poszczególnych powiatach? W Zamościu jedna partia deklasuje rywali.

Lutnia pokonała rezerwy Orląt Spomlek Radzyń Podlaski

Lutnia Piszczac utrzymała pierwsze miejsce, wyniki 29. kolejki bialskiej okręgówki

Prowadząca w tabeli Lutnia Piszczac pokonała rezerwy Orląt Radzyń Podlaski 1:0. Kujawiak Stanin wygrał z Tytanem Wisznice 6:0. Porażka wicelidera Podlasia II Biała Podlaska z Unią Krzywda 0:1 i spadek na trzecią pozycję.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium