Być może rozpoczęty kilkadziesiąt godzin temu rok 2003 będzie przełomowym dla polskiej motoryzacji. Recesja będzie ustępować, w czym wydatnie mogą pomóc liczne premiery. A jakie, o tym poniżej, w porządku chronologicznym.
W pierwszym miesiącu tego roku poznamy fiata stilo multiwagon, nową toyotę avensis oraz hondę accord kolejnej generacji.
Z polskiego punktu widzenia najważniejszą premierą stycznia będzie stilo multiwagon. 510 litrów, z możliwością powiększenia do 1480 litrów - to objętość powierzchni bagażowej oferowana przez nowego fiata. Pod maską znajdziemy silnik 1.6 16 V o mocy 103 KM. Trochę więcej zapłacimy za motor 1.8 16 V 133 KM. To z palety silników benzynowych. Na zwolenników silników wysokoprężnych przygotowano dwie propozycje. Słabszy silnik 1.9 JTD rozwija moc 80 KM, mocniejszy, o tej samej pojemności, 115 KM.
Stilo kombi oferowane będzie w dwóch rodzajach wyposażenia - actula i dynamic - oraz w siedmiu kolorach nadwozia.
Wśród ciekawszych premier z tzw. kontynuacji należy odnotować styczniowy debiut seata cordoby. Już w styczniu Lublin będzie miejscem premiery prasowej, a do salonów nowa cordoba trafi równo w rocznicę wyzwolenia Warszawy, czyli 17 stycznia.
Luty
W lutym nie zobaczymy zbyt wielu premier. Wśród absolutnych nowości odnotować należy małą mazdę 2, SUV volvo oznaczony symbolem XC 90 oraz VW touran, występujący w tej samej klasie, co jego szwedzki konkurent.
W salonach zadebiutuje sporo modeli, które będą sportowym rozwinięciem konstrukcji obecnych na rynku. W lutym powinniśmy zapoznać się z hondą civic R o mocy 100 KM z pojemności 1,4 litra, peugeotem 206 RC czy luksusowym audi TT 3,2 V6
Marzec
Wiosna rozpocznie się salonem w Genewie. Marzec będzie nafaszerowany nowościami.
Na salonie w Genewie zadebiutuje daewoo evanda, renault scenic na bazie nowego mégane, sportowy seat tango, mitsubishi airtrek, ford focus fusion i nowe audi A3.
Po kuracji odświeżającej w marcu poznamy hyundaia accenta i elantra. Pojawi się też audi A4 z nowymi silnikami FSI (z bezpośrednim wtryskiem benzyny), daewoo matiz 1,4 oraz cała odświeżona rodzina drogich mercedesów.
Wśród marcowych premier na uwagę zasługuje nowy scenic. Będzie to pierwsza zmutowana wersja nowego mégane. Nowinką w oczekiwanej edycji minivanów będzie wprowadzenie wersji grand scenic, oferującej aż 7 miejsc dla pasażerów. Jednak tę odmianę poznamy za kilka miesięcy.
Kwiecień plecień, raz przeplata... także i rynek motoryzacyjny przystosuje się do pogody. W kwietniu sporo będzie premier samochodów luksusowych oraz klasy średniej.
Wśród tych pierwszych poznamy nowe wersje volvo S60 i V70. Modele oznaczone literką R to sportowe odmiany luksusowych modeli. Zadebiutują też dwa minivany PSA - peugeot 807 i citroën C8 z silnikami Hdi i skrzynią automatyczną.
Wśród aut kompaktowych poznamy citroëna C3 pluriel, forda streetka (prawdopodobnie nie będzie sprowadzany do Polski), opla merivę (minivan na bazie nowej corsy) oraz renault mégane sedan.
Dla polskiego rynku to właśnie ten ostatni model będzie najważniejszych. 490 litrów pojemności bagażnika to poważny atut w walce o przyszłego klienta. A tak swoją drogą, to ciekawe jak francuscy styliści rozwiązali kwestię trzeciej bryły. Czy będzie ona równie awangardowa jak w hatchbacku?
Maj
Zbliżamy się do połowy 2003 roku. Maj, niestety, nie będzie pełen nowości. Nie wiadomo też, czy w tym roku odbędzie się Poznań Motor Show.
W maju światu objawi się opel vectra kombi, opel signum, mercedes vito oraz peugeot 307 CC. To całkowicie nowe modele.
Opel vectra caravan to prawdziwe kombi. W porównaniu z limuzyną posiada będzie większy rozstaw osi oraz długość. W sprzedaży pojawi się na przełomie września i października. Ciekawie zapowiada się też peugeot 307 CC, który wzbudził ogromne zainteresowanie podczas pierwszego pokazu na salonie w Paryżu (2002 rok).
Czerwiec
To już prawie wakacje, lecz sezon ogórkowy jeszcze przed nami. Wśród absolutnych premier planowanych na ten miesiąc należy odnotować kia opirus limousine oraz nissana 350 Z coupé. Ten ostatni model mierzyć sobie będzie zaledwie 4,3 metra długości, dysponując mocą 280 KM z 3,5-litrowego silnika. Niesamowite osiągi - to atut, jakim będzie wabił nissan bogatych klientów.
Ciekawiej będzie w segmencie aut znanych i poddanych kuracji odświeżającej lub rozszerzeniu gamy. W czerwcu zatem poznamy nowe wersje alfa romeo 156 i 156 SW, odnowioną daewoo nubirę oraz odświeżonego forda mondeo w wersji sedan i kombi.
Cala motoryzacyjna Europa będzie wypoczywać. W lipcu poznamy renault mégane grandtour oraz passata ze 100-konnym silnikiem Tdi. Ogórki w pełni.
Sierpień
Mimo środka wakacji na nudę nie będziemy narzekać. W sierpniu po raz pierwszy poznamy nowego golfa V, jeszcze przed oficjalna premierą na IAA Frankfurt. Druga ciekawa premiera to mazda 3.
Golf V, długo oczekiwany, będzie mierzył 4,2 metra długości. Na początek dostępny będzie w 5-drzwiowej wersji hatchback. W salonach zobaczymy go na przełomie października i listopada.
Druga ciekawa premiera to mazda 3. Po udanym debiucie mazdy 6 wszyscy z ciekawością czekaj na następcę modelu 323. Na początek nowa mazda będzie dostępna ze ściętym tyłem oraz w karoserii sedan.
Na sierpień zapowiadana jest też premiera gruntownie odnowionego punto oraz bliźniaczego opla corsy. Jak wiadomo Fiat Auto nieuchronnie dryfuje w objęcia GM, a zatem wspólne konstrukcje obu koncernów będą coraz częstsze.
Wrzesień
Po wakacjach producenci samochodów ostro wezmą się do pracy. Wrześniowy salon samochodowy we Frankfurcie będzie doskonałym miejscem prezentacji licznych premier.
Na wrzesień Fiat planuje premierę nowego modelu mini, którego produkcja rozpoczyna się właśnie w Tychach. Woski koncern zaprezentuje też punto multiwagon. Ford we Frankfurcie pokaże nowego focusa, natomiast Citroën model C2. Ten ostatni to następca saxo. Nowy model oferowany będzie wyłącznie w wersji trzydrzwiowej z dużą tylną pokrywą, pod którą kryje się spory bagażnik.
Ciekawie też zapowiada się stoisko Seata we Frankfurcie. Zobaczyć tam będzie można premierową salsę, czyli połączenie kombi i vana na bazie znanych modeli leon i toledo.
Na wrześniowym salonie zadebiutuje też opel astra w nowych szatach. We Frankfurcie poznamy trzecią generację tego popularnego modelu. Na pierwszy ogień pójdzie 5-drzwiowy hatchback, który cztery miesiące po premierze trafi do sieci handlowej. Astra III ma być konkurencją dla forda focusa II i golfa V.
W październiku chwila oddechu po wrześniowej erupcji nowości. Poznamy mini firmy Kia oraz zmodernizowaną multiplę.
Listopad
To samo. Na deszczowe dni premiery zapowiadane to BMW 6 coupé oraz mercedes V.
Grudzień
Pod choinkę 2003 kilka firm przygotowuje prezenty. Przede wszystkim poznamy nową octavię oraz citroëna C4.
Nowa octavia bazuje na płycie i technologii golfa V. Będzie to auto nieco dłuższe od znanej wersji, z większym rozstawem osi. Skorzystają na tym pasażerowie tylnych foteli, bo przybędzie im miejsca na nogi Jako pierwsza na rynek trafi limuzyna. Potem będą wprowadzane kolejne wersje nadwoziowe.
Citroën C4, to długo oczekiwany następca, xsary. Dokładnie uplasuje się pomiędzy modelem C3 i C5. Do sprzedaży nowy model trafi na początku 2004 roku, w pierwszej kolejności w nadwoziu ze ściętym tyłem.
Jaki to będzie rok?
W odniesieniu do naszego kraju tak duża liczba premier może przełamać recesję i być dobrym zapłonnikiem do odbudowy straconego popytu. Wszystko jednak zależy od kondycji naszej gospodarki od zasobności portfela obywateli. Wypada tylko sobie życzyć, aby te dwa czynniki były w coraz lepszej formie.