Nowy seat ibiza już za kilka dni oficjalnie zadebiutuje na salonie motoryzacyjnym w Bolonii. W Polsce całkowicie nowy model zostanie zaprezentowany dopiero w maju.
Dokładnie patrząc na nową ibizę odnosi się wrażenie, że auto jest niezwykle udaną mieszanką dwóch samochodów, alfy romeo 147 i koncepcyjnego seata salsy. Dlaczego właśnie tych modeli? Zagadka nie jest trudna. Walter da Silva, szef stylistów w Seacie, był głównym projektantem alfy 147, samochodu roku 2001 oraz koncepcyjnego seata salsy, niezwykle ciepło przyjętego podczas ostatniego salonu w Genewie. Tył nowego modelu do złudzenia przypomina alfę 147. Z dobrych wzorców należy czerpać całymi garściami.
Prace nad nową ibizą trwały bardzo długo. Nie spieszono się, by efekt końcowy był naprawdę dopracowany. Podczas badań drogowych przejechano milion kilometrów w różnorodnych warunkach, od piekielnych dróg Afryki, po skute lodem tory północnej Finlandii.
Nowinkami technicznymi są między innymi elektro-hydrauliczne wspomaganie kierownicy, silniki Diesla z pompowtryskiwaczami oraz turbiną o zmiennej geometrii, nawigacja satelitarna, klimatyzacja elektroniczna, elektroniczne systemy stabilizacji jazdy i po raz pierwszy w historii Seata trzycylindrowy silnik o mocy 64 KM.
A skoro już o silnikach, to gamę jednostek napędowych rozpoczyna wspomniany trzycylindrowy motor o mocy 64 KM. Następnie pod maską zamontowane mogą być silniki benzynowe o mocy 75 lub 100 KM. Bardzo ciekawie prezentuje się gama silników wysokoprężnych. Wszystkie o pojemności 1,9 litra, różniące się mocą. Pierwszy oferuje 90 KM mocy, drugi 100 KM, trzeci aż 130 KM. Doskonałe diesle charakteryzują się nie tylko dobrą dynamiką, lecz także niskim zużyciem paliwa.
Ciekawostką są także skrzynie biegów. Można wybierać aż w trzech propozycjach - standardowej, manualnej 5-biegowej lub 6-biegowej oraz automatycznej 4-przełożeniowej.
Bardzo poważnie wzbogacono też gamę kolorów, aż o 8 nowych barw. Tak jak w przypadku innych modeli Seata, nowa ibiza będzie sprzedawana w trzech wariantach wyposażenia: stella, signo i sport.
Najnowsze dziecko hiszpańskiego koncernu będzie miało swą premierę już 5 grudnia podczas salonu motoryzacyjnego w Bolonii. Do Polski trafi w maju przyszłego roku, podczas targów w Poznaniu.