Przed nami gorący okres wakacyjnych podróży samochodem. Największe niebezpieczeństwo upałów wiąże się z rozgrzanym asfaltem.
W razie utraty kontroli nad pojazdem, należy hamować pulsacyjnie. - Grożą nam dwa podstawowe rodzaje poślizgu: nadsterowność, gdy tylne koła samochodu tracą przyczepność, oraz podsterowność, która występuje w czasie skrętu, kiedy tracą przyczepność przednie koła - mówi Arkadiusz Kalita z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji.
W przypadku nadsterowności należy wcisnąć sprzęgło, aby równomiernie dociążyć wszystkie koła, oraz szybko kręcić kierownicą (kontra) w celu naprowadzenia przednich kół na drogę.
Przy poślizgu przednich kół natomiast należy natychmiast zdjąć nogę z gazu, zmniejszyć wykonywany wcześniej skręt kierownicą i delikatnie wykonać go ponownie. Najprostsza recepta na bezpieczną jazdę po śliskim asfalcie to po prostu nie przekraczać dozwolonej prędkości.
Po piachu i błocie
Innym problemem jest przejazd piaszczystą lub błotnistą drogą. W takich sytuacjach nie należy panikować, a zdecydowanie dociskać pedał gazu, oczywiście po uprzednim upewnieniu się, że nie zagrażamy innym kierowcom, a jeśli to nie pomoże, próbować wyjeździć sobie koleiny poprzez delikatne ruszanie do przodu i do tyłu.
Jeśli samo manewrowanie nie pomaga, musimy wysiąść i podłożyć coś twardego pod koła, najlepiej kawałek deski oraz znaleźć kogoś, kto popchnie samochód.
Jak jechać w słońcu?
Temperatura w stającym na parkingu samochodzie może osiągnąć nawet 60°C! Jest to temperatura, przy której może pęknąć plastik kierownicy! Dodatkowo promienie słoneczne niszczą tapicerkę. Dlatego warto zaopatrzyć się w matę przeciwsłoneczną albo, chociaż przyklejane przyssawkami zasłonki.
Oślepiające słońce oraz zmęczenie i spadek koncentracji spowodowane upałem, mogą stać się przyczyną tragedii, dlatego zanim wsiądziemy do samochodu należy go przewietrzyć, a później, co 2-3 godziny, robić postoje.
W czasie jazdy powinno się ostrożnie korzystać z klimatyzacji, gdyż mimo przyjemnego chłodu, wskutek różnicy temperatury człowiek może doznać lekkiego szoku termicznego.
- Powoduje to chwilowy spadek odporności organizmu i wtedy najłatwiej się rozchorować. Z kolei otwarte okna grożą przewianiem i przeziębieniem stawów. Pamiętajmy, aby w czasie jazdy pić dużo wody, a jeśli wybieramy się w długą podróż, ubierzmy się w przewiewne, naturalne tkaniny - radzi Zbigniew Weseli, szef Szkoły Jazdy Renault.
Kiedy jedziemy pod słońce, używajmy nie tylko daszków nad przednią szybą, ale przede wszystkim polaryzacyjnych okularów przeciwsłonecznych.
Co robić, aby podróż przebiegała komfortowo?
Arkadiusz Kalita, Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji
Wyruszając w podróż samochodem pamiętajmy o paru zasadach, które pomogą nam komfortowo dojechać na miejsce:
Należy być wyspanym i wypoczętym.
Kierowca powinien prowadzić pojazd w wygodnych butach (najlepiej na płaskim obcasie).
W długiej podróży kilkunastominutowe postoje, co 2-3 godziny pomagają przeciwdziałać monotonii jazdy.
Nie wolno prowadzić ponad 8 godzin bez przerwy.
Wnętrze samochodu powinno być przewietrzone (nie może być w nim za gorąco).
W trakcie podróży nie należy spożywać obfitych i ciężkostrawnych posiłków.
Kawę należy spożywać w ograniczonych ilościach.
Kierowca powinien mieć dostęp do napojów.
Kierowca nie może pić alkoholu ani przed jazdą, ani w jej czasie, nie wolno mu też
jeździć "na kacu”.