W ubiegłym roku na drogach regionu doszło do ponad 1200 wypadków, w których zginęło 156 osób, a ponad 1400 zostało rannych. W tej statystyce nie brakuje wypadków z udziałem motocyklistów i rowerzystów. Amatorzy jazdy na jednośladach wrócili już na drogi.
– Główne przyczyny wypadków drogowych to niezmiennie: niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu oraz nieudzielanie pierwszeństwa pieszemu – wylicza nadkom. Renata Laszczka-Rusek, rzecznik lubelskiej policji.
W 2017 roku na drogach województwa lubelskiego doszło do 1245 wypadków. Zginęło 156 osób, a 1437 zostało rannych. Rowerzyści uczestniczyli w 161 wypadkach drogowych, w wyniku których 15 z nich poniosło śmierć, a 137 odniosło rany. Sami cykliści odpowiadali za 72 wypadki. Kilka razy doprowadzili do nich jadąc po pijanemu.
– Głównymi przyczynami wypadków, do których doszło z winy rowerzystów, było: nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu oraz nieprawidłowe skręcanie – dodaje nadkom. Laszczka-Rusek.
W ubiegłym roku 93 motocyklistów uczestniczyło w wypadkach drogowych. 8 z nich zginęło, a 80 zostało rannych. W kilku wypadkach ucierpieli również pasażerowie. Sami motocykliści byli sprawcami 43 wypadków. Osiem raz doprowadzili do nich jadąc na „podwójnym gazie”. Główną przyczyną wypadków, do których doszło z winy motocyklistów było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Najwięcej wypadków spowodowali motocykliści w wieku od 18 do 24 lat. Mundurowi apelują do kierowców o bezpieczną i ostrożną jazdę.
– Niektórzy motocykliści bardzo rzadko używają kierunkowskazów. To samo dotyczy lusterek wstecznych, a są po to, aby mieć świadomość, co dzieje się za nami – przypomina nadkom. Laszczka-Rusek.
Warto również zadbać, by być widzianym. Znaczny odsetek wypadków z udziałem motocyklistów jest spowodowany tym, że kierowcy samochodów po prostu ich nie zauważyli.
Z kolei rowerzyści powinni pamiętać o właściwym wyposażeniu jednośladu. Rower powinien mieć: z przodu jedno białe światło pozycyjne, z tyłu jedno czerwone światło odblaskowe, co najmniej jeden skutecznie działający hamulec oraz sygnał dźwiękowy. Dobrze jest również stosować elementy odblaskowe.