(fot. GDDKiA/Krzysztof Nalewajko)
Burmistrz Janowa Lubelskiego powiedział tak dla północnej obwodnicy, mieszkańcy na wtorek, 2 lipca, zapowiedzieli protest. Przez dwie godziny będą blokować główną ulicę miasta, bo nie podoba się, że Krzysztof Kołtyś przed wydaniem decyzji środowiskowej nie przeprowadził konsultacji społecznych. Zapowiada się długa batalia, bo sprawa zapewne trafi do sądów administracyjnych.
Budowa obwodnicy Janowa Lubelskiego w ramach drogi 74 wciąż rozpala emocje. 27 czerwca Krzysztof Kołtyś, burmistrz Janowa Lubelskiego, wydał decyzję środowiskową o uwarunkowaniach przedsięwzięcia „Korekta przebiegu drogi krajowej nr 74 przez m. Janów Lubelski – dla wybranego przez inwestora wariantu W1B”. To oznacza, że po wykonaniu przez GDDKiA w Lublinie projektu drogi oraz wyłonieniu wykonawcy w przetargu, będzie można ubiegać się o zezwolenie budowlane i zrealizowanie wariantu północnego obwodnicy.
Ten wariant najbardziej dotknie mieszkańców ulicy Kamiennej w Janowie i pobliskiej miejscowości Biała. To właśnie oni organizują protest w dniu 2 lipca, we wtorek, między godziną 9 a 11. Zablokują przejście dla pieszych przez ul. Zamoyskiego, przy Medycznym Studium Zawodowym im. Stefanii Wołynki w Janowie Lubelskim. Jest to główny ciąg przebiegający przez środek tego miasta.
W akcji protestacyjnej wezmą udział wspomniani mieszkańcy ulicy Kamiennej oraz Białej koło Janowa Lubelskiego. Z rozmowy z organizatorami dowiedzieliśmy się, że protest nie jest zorganizowany przeciwko obwodnicy jako takiej, ale budowie wariantu północnego.
GDDKIA w Lublinie na etapie konsultacji społecznych (on-line w czasie pandemii, w 2020 roku – przyp. red.), zaproponowała 4 warianty puszczenia obwodnicy Janowa Lubelskiego – jednym z w dwóch wariantów północnych lub południowych. Drogowcy wykluczyli warianty południowe, bo biegły przez chroniony obszar Natura 2000, przez tereny podmokłe, o wysokim poziomie wód gruntowych oraz w bezpośredniej bliskości miejscowego zalewu, przez tereny zalesione. GDDKiA po analizach wybrała wariant północny W1B, bo drugi zbyt mocno ingerował w zabudowę.
Natomiast protestujący twierdzą, że proponowany jeden z wariantów południowych, byłby korzystniejszy.
– Naszym zdaniem burmistrz przed wydaniem decyzji nie zorganizował konsultacji społecznych. Nie wysłuchał głosu mieszkańców w sprawie tej inwestycji, w wariancie W1B – dodaje jedna z organizatorek protestu.
Tymczasem burmistrz twierdzi, że konsultacje miały miejsce, a wydana przez niego decyzja określa jedynie warunki niezbędne do podjęcia przez inwestora na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia oraz warunki konieczne do zawarcia w pozwoleniu na budowę. – Oznacza to, że wydana decyzja nie przesądza o realizacji planowanego przedsięwzięcia, lecz jedynie je przygotowuje – mówi burmistrz Kołtyś. Burmistrz przypomina jednocześnie, że przed wydaniem decyzji środowiskowej planowana inwestycja była opiniowana przez Regionalna Dyrekcje Ochrony Środowiska w Lublinie, która także brała pod uwagę opinię strony społecznej. Budowa obwodnicy była analizowana także m.in. przez Wody Polskie w Stalowej Woli i służby sanitarne. Krzysztof Kołtyś w rozmowie z nami dodał także, że preferował budowę obwodnicy w wariancie południowym. Wariant północny W1B wybrali drogowcy.
– Wybór wariantu W1B poprzedzony został szczegółowymi analizami każdego z nich. Oceniane były kryteria społeczne, funkcjonalne, techniczne i środowiskowe. Wybierając ostateczny wariant, pod uwagę brane były wszystkie te czynniki. Na tej podstawie wskazany został przebieg najkorzystniejszy. Trasa wariantu jest też zgodna z przebiegiem przedstawionym w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy i miasta Janów Lubelski – mówi Łukasz Minkiewicz, rzecznik prasowy lubelskiego Oddziału GDDKiA w Lublinie. - Jeśli chodzi o warianty południowe, to przebiegają one przez lasy i łąki, stanowiące część obszaru Natura 2000 „Lasy Janowskie” w sąsiedztwie terenów rekreacyjnych i turystycznych nad zalewem w Janowie Lubelskim, niespełna 200 m od akwenu i rzeką Trzebensz – dodaje rzecznik.
Obwodnica Janowa Lubelskiego przebiegać będzie po północnej stronie miasta, m.in. w okolicach strefy inwestycyjnej. Droga zaczynać się będzie w rejonie węzła Janów Lubelski Północ i dotrze do istniejącego odcinka DK74 pomiędzy miejscowościami Zofianka Dolna i Zofianka Górna. Obwodnica Janowa Lubelskiego będzie drogą jednojezdniową o długości ok. 9,5 km i zrealizowana zostanie w systemie tradycyjnym. Następnym krokiem, po zakończeniu prac przygotowawczych, ogłoszony zostanie przetarg na wykonanie projektu budowlanego, a następnie, również w wyniku przetargu, wyłoniony zostanie wykonawca, który wybuduje obwodnicę.
Nowa droga powstanie na zlecenie lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Lublinie do 2030 roku, w ramach rządowego „Programu Budowy100 obwodnic”.
Od decyzji burmistrz przeciwnicy północnego wariantu obwodnicy Janowa Lubelskiego mogą odwołać się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Później do Wojewódzkiego i Naczelnego Sądu Administracyjnego. Protestujący zapowiadają skorzystanie z tej ścieżki administracyjnej.