(fot. GDDKiA Lublin)
Będzie mieć 13 kilometrów długości, a pierwsze samochody pomkną obwodnica Chełma pod koniec 2025 roku. Jest to pierwszy odcinek S12, od Piask do Chełma, który wkroczył w fazę budowy.
Prace na obwodnicą Chełma ruszyły równo dwa lata temu, w czerwcu 2021 roku. Wówczas to Strabag, po wygraniu przetargu i podpisaniu umowy, rozpoczął długi proces projektowania, uzyskiwania pozwolenia na budowę. Teraz przyszedł czas na budowę. Zakończenie robót i puszczeni ruchu zaplanowano na koniec 2025 roku, a koszt budowy obwodnicy to 442 miliony złotych.
Na obwodnicę chełmianie czekają od lat. – Każdy pamięta, jak jeszcze nie tak dawno wyglądała Rampa Brzeska. przejazd przez Chełm w kierunku granicy. Ruch ciężarowy przez miasto jest spory i stwarza nieustannie duże zagrożenie dla bezpieczeństwa. Długo czekaliśmy na tę obwodnicę – mówi kierowca z Chełma.
– Obwodnica Chełma to pierwsze zadanie w ramach projektu budowy drogi ekspresowej S12 od Lublina do granicy państwa w Dorohusku, na którym rozpoczynamy prace budowlane. Po jej wybudowaniu powstanie wygodny korytarz transportowy, łączący Warszawę i Lublin z Ukrainą. Dla mieszkańców Chełma obwodnica oznacza koniec zatorów drogowych i mniejszy hałas w mieście – dodał Rafał Weber, wiceminister infrastruktury.
Już za dwa lata auta pomkną 13,5-kilomedtrowym odcinkiem dwujezdniowej drogi, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Wybudowane zostaną cztery węzły drogowe: Chełm Zachód, Chełm Północ, Chełm Okszów, Chełm Wschód, 17 obiektów inżynierskich - w tym dwa mosty w ciągu drogi ekspresowej, 11 przejść dla zwierząt, a także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD).
Trasa przebiegać będzie w nowym śladzie i ominie Chełm od północnej strony. Jadąc DK12 od strony Piask, kierowcy wjadą na nią pomiędzy Stołpiem i Janowem, na węźle Chełm Zachód. Drugi z węzłów, Chełm Północ, powstanie w miejscowości Horodyszcze.
Dalej trasa przekroczy rzekę Uherkę i ominie Okszów, gdzie powstanie węzeł drogowy Chełm Okszów. Za Okszowem obwodnica przekroczy linię kolejową nr 81 relacji Chełm - Włodawa. Koniec odcinka zaplanowano za węzłem Chełm Wschód, na połączeniu z obecną DK12 w Kolonii Antonin.
– Wykonawca obecnie prowadzi prace przygotowawcze, czyli rozpoznanie saperskie, prace geodezyjne, a także inwentaryzacje dróg i budynków. Rozpoczęły się też procedury związane z wypłatą odszkodowań dla dotychczasowych właścicieli nieruchomości. Prowadzi je wojewoda lubelski – dodaje Łukasz Minkiewicz, rzecznik prasowy GDDKiA w Lublinie
Trasa pomiędzy Piaskami a przejściem granicznym w Ukrainą w Dorohusku będzie miała długość ok. 75 km. W całości przebiegać będzie po nowym śladzie, przecinając obszary rolnicze oraz omijając tereny zurbanizowane i cenne przyrodniczo. Odcinki między Piaskami a Dorohuczą, Dorohuczą a Chełmem oraz Chełmem a Dorohuskiem mają już wyłonionego wykonawcę i obecnie trwają prace projektowe. Budowa planowana jest w latach 2024-2027.
Z pierwotnych planów budowy S12 od Piask do granicy drogowcy wyłączylifragment o długości ok. 5,7 km w rejonie planowanego węzła Dorohucza. Pod warstwą ziemi, stwierdzono występowanie odpadów przemysłowych. Trwa zmiana przebiegu trasy między Pełczynem a miejscowością Chojno Nowe Drugie.
Obwodnica Chełma w liczbach
W ramach prowadzonych robót zaplanowano wykonanie ok. 900 tys. m. sześciennych nasypów i 1 mln m sześc. wykopów, a także wbudowanie ok. 20 tys. ton stali oraz 13 tys. m sześc betonu. Planowane jest również ułożenie 630 tys. ton masy bitumicznej. Powstanie 20 km dodatkowych jezdni dróg poprzecznych i obsługujących przyległe tereny.