Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Magazyn

2 kwietnia 2022 r.
19:15

Orientalny świat, pełen (bez)ruchu i energii. Muzycy Surtarang gościli w Lublinie [wideo]

6 0 A A

Nazwa płyty oznacza „świat”, więc myślę, że jest zaadresowana do całego świata. W każdym miejscu znajdzie się jakaś osoba, która czuje to, co my. Jest tutaj może jakaś konkretna konwencja i konsekwencja w tym wszystkim i jakiś wyraźny charakter, ale myślę, że to grono odbiorców bywa zróżnicowane – Rozmowa z członkami grupy Surtarang – Hanką Łubieńską, Łukaszem Jasiakiem i Erykiem Nowackim – która swoją zimową trasę koncertową zakończyła w marcu występem w Lublinie.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
  • Za wami dosyć intensywny początek roku: zakończyliście trasę koncertową, podczas której zaliczyliście 17 przystanków po Polsce, w tym także Lublin. Jak wam się udał koncert w naszym regionie?

Łukasz Jasiak: Wydaje mi się, że to był wyjątkowy koncert, pod wieloma względami: był to ostatni koncert naszej trasy, był to także ostatni dzień zimy, a pierwszy dzień wiosny i do tego jeszcze graliśmy w pełni, można powiedzieć. Bodajże dwa dni wcześniej była pełnia, także wszystko – nie dość, że czasowo i energetycznie – to jeszcze klimat, który panował... I sama nazwa miejsca: Święty Spokój. Trochę obawialiśmy się tego koncertu, ze względu właśnie na wielkość miejsca i mniejsze nagłośnienie. A my lubimy, jak nasza muzyka brzmi na solidnym nagłośnieniu, żeby ludzie czuli tę elektronikę, która nimi porusza. Moim zdaniem wyszło rewelacyjnie, to był jeden z fajniejszych koncertów energetycznych. Super publiczność, było czuć, że chłoną tę muzykę i chcą nam też oddać energię, którą przekazujemy.

  • Jak rozumiem, po takim naładowaniu energią przyszedł czas na odpoczynek. Rozjechaliście się do różnych miejsc w Polsce.

Hanka Łubieńska: Tak, ja siedzę na północy, w Gdyni, a chłopaki są w Poznaniu. Ale ta odległość nie stanowi dla nas większego problemu. Zawsze udawało nam się spotkać i stworzyć materiał, odbyć próby. Jakoś dajemy radę.

  • Szczególnie, że w ostatnich latach trzeba było nauczyć się różnych sposobów pracy na odległość. W przypadku członków zespołu, to chociażby tworzenie muzyki, nagrywanie jej, miksowanie całości... Jak to u was wyglądało? Jak powstawała wasza debiutancka płyta „Duniya”, którą wydaliście na początku 2021 roku?

Eryk Nowacki: Radość była na pewno, ale myślę, że COVID się w ogóle przyczynił do powstania tej płyty. To, że siedzieliśmy w domach, że nie było tyle koncertów, ile chcieliśmy – to wyszło na plus, jeśli chodzi o powstanie płyty. Wiadomo, że niektóre rzeczy byłoby wygodniej robić, będąc cały czas na żywo ze sobą, ale uważam, że bardzo dobrze sobie poradziliśmy. Pewne rzeczy wykonywaliśmy na odległość i jak się okazuje, nie była to żadna przeszkoda.

  • Surtarang to młoda grupa, bo powstała w 2018 roku. Kim wy tak naprawdę jesteście?

ŁJ: Ciężko ująć to w słowa. Energia, która nas zebrała razem i doświadczenie, które każdy z nas miał i swoją osobowość – każdy z nas ją wyraża przez to, że gramy razem. Każdy ma możliwość pokazania się i energetycznie, i wizerunkowo. Wydaje mi się, że łączymy wszystkie nasze pasje i doświadczenia. Wszyscy jesteśmy muzykami, Hania jest do tego aktorką. Każdy ma też zmysł estetyczny, jakąś wizję na to, jak byśmy chcieli wyglądać, być odbierani, jak ta muzyka ma działać na ludzi. To nie jest tworzone tylko po to, żeby usiąść i ją zagrać. Kiedy tworzymy jakiś utwór, to mamy jego wizję, jego przekaz i z góry wiemy, co chcemy ludziom tym utworem przekazać.

  • Wasze występy to warstwa muzyczna, ale także i wizualna. Ten warsztat aktorski, który Hanka ma, to jest część przedstawienia, które razem tworzycie.

: Od jakiegoś czasu na scenie, w Surtarangu, przeistoczyłam się w pewne – nie wiem, czy to dobrze zabrzmi – alter ego, które pojawia się podczas koncertów. Wiele osób zauważa, że to przejawia się poprzez wzrok. Dochodzi również jakiś ruch, oczywiście interpretacja. To nie jest tak, że ja sobie postanowiłam: „Ok, mam warsztat aktorski i teraz będę odgrywała taką rolę”. To wszystko jest takie naturalne i przychodzi samo.

Od lewej: Łukasz Jasiak, Hanka Łubieńska i Eryk Nowacki (fot. Materiały prasowe)
  • Pytam o to, bo w jednym z wywiadów radiowych prowadzący audycję stwierdził nawet, że to jest taniec kobry albo hinduskiej bogini Kali.

: Tak, bo mi się te ręce odpalają same. Mam chyba tutaj czujniki reagujące na muzykę, które po prostu się włączają. Tak to na mnie działa.

  • Panowie mają ręce zajęte, bo są instrumentalistami i nie bardzo mogą coś robić.

: Tak, myślę, że mogliby mieć problem. Ale ostatnio zauważyłam, że Łukasz wprowadził element taneczny. Postanowiliśmy, że w jednej piosence damy większe pole do popisu Erykowi. Eryk wchodzi na solo, a Łukasz ciśnie takie ruchy (śmiech). Ja podbijam i cisnę razem z nim układzik (śmiech).

  • Eryk gra na sazie i sitarze. To nie są instrumenty pierwszego wyboru w naszej strefie kulturowej. Jesteś gitarzystą z wykształcenia, a dopiero później takie instrumenty dołączyłeś do repertuaru.

EN: Jak najbardziej. Może nie jest to coś popularnego u nas, ale jak tylko usłyszałem po raz pierwszy sitar – bo saz usłyszałem później – to na tyle mi się spodobał, że jakoś to próbowałem odwzorować na gitarze. Wiadomo, że nie da się do końca tego zrobić, więc potem stopniowo rozwijałem się z sitarem. Myślę, że nie bez przyczyny i nie z przypadku odnalazłem ten instrument, bo pojawił się w moim życiu nagle, a jak już go znalazłem, to wiedziałem, że to jest to. Nie mam takiego poczucia, że ja dalej szukam jakiegoś instrumentu dla siebie, bo już go znalazłem.

  • Łukasz z kolei gra na tabli, darbuce i korzysta z samplera, czyli elektronika też jest po jego stronie. Pół żartem, pół serio: musisz mieć dużo rąk do dyspozycji na scenie.

ŁJ: Jak gram, to zwykle na jednym instrumencie w danym momencie (śmiech). Warstwa elektroniczna jest tworzona wcześniej. I rzeczywiście, na pierwszej płycie do wszystkich utworów stworzyłem elektronikę. Na nowej płycie pojawią się utwory, do których elektronikę stworzyła Hania, także będzie troszeczkę inny wyraz i będzie się dało to odczuć, co też urozmaica naszą twórczość i cały czas jest ona rozwijana. Na pewno się to nie skończy, bo jest jeszcze dużo więcej rzeczy, które mamy w sobie. Gram na tabli, gram na darbuce i na samplerze, grając też beat w danym momencie, ale nie gram wtedy na tabli czy darbuce. Elektronika, która jest wcześniej stworzona, dopełnia to instrumentarium etniczne, orientalne i warstwę wokalną.

  • Jak się poznaliście i dlaczego postanowiliście coś razem stworzyć?

: Ostatnio użyłam takiego sformułowania, że połączyło nas reggae, a właściwie to mnie i Łukasza. Poznaliśmy się na Ostróda Reggae Festival. W przeszłości śpiewałam w takim zespole, a Łukasz po czasie też grał w tym zespole na perkusji i jakby przez wspólnych znajomych się poznaliśmy.

ŁJ: Dopełniając to, co Hania powiedziała o naszym spotkaniu, to było tak, że przy pierwszym spotkaniu powiedziałem jej, że będziemy razem grali. A Hania mówiła: „Jak będziemy razem grać, jak nawet nie słyszałeś jak śpiewam”.

Z Erykiem poznaliśmy się, grając koncerty edukacyjne po szkołach, prezentując młodzieży muzykę indyjską oraz taniec – taniec prezentowała tancerka, a my jej dogrywaliśmy. Tak się poznaliśmy, grając takie właśnie koncerty dla Filharmonii Poznańskiej. Później też zrobiliśmy z naszym znajomym, Pawłem, zajęcia z jogi z muzyką na żywo. Z tego co wiemy, to były pierwsze w Polsce takie zajęcia – połączenie praktyki z żywymi instrumentami, z improwizacją na żywo. Potem rozwinęliśmy to, łącząc siły z inną joginką, w projekcie Dźwięczna Joga, gdzie graliśmy tylko do zajęć jogi, a następnie to rozdzieliliśmy i stworzyliśmy Surtarang. Zaprosiliśmy Hanię.

Nie wierzymy w przypadek, akurat Hania była w Poznaniu, a my mieliśmy zagrać pierwszy koncert. Zostaliśmy zaproszeni do tego, żeby zrobić oprawę muzyczną do wystawy zdjęć Magdaleny Kwiatkiewicz, która jeździ po świecie i robi super zdjęcia. Na placu Wolności była wystawa jej zdjęć z Nepalu. Hania akurat była w Poznaniu, zrobiliśmy dwie próby, trzy i zagraliśmy pierwszy koncert.

: Niezły to był spontan. Zastanawiam się, czy bym teraz się tak samo zdecydowała. Ale chyba tak by było, bo to było też bardzo intrygujące, bo mantry i ten rodzaj muzyki nie był mi tak zupełnie obcy. Nieraz słuchałam takiej muzyki, ale nigdy nie miałam okazji spróbować swoich sił – jak to by było zaśpiewać taką mantrę, a właściwie stotrę. To był trochę skok na głęboką wodę, ale bardzo się cieszę. Wtedy to było dla mnie dość stresujące wydarzenie. Pierwsze zetknięcie z tego typu muzyką, ale super to wspominam.

  • Wrócę jeszcze do tematu waszej debiutanckiej płyty „Duniya”. Co się na niej znalazło i do kogo jest adresowana?

EN: Nazwa płyty oznacza „świat”, więc myślę, że jest zaadresowana do całego świata. W każdym miejscu znajdzie się jakaś osoba, która czuje to, co my. Jest tutaj może jakaś konkretna konwencja i konsekwencja w tym wszystkim i jakiś wyraźny charakter, ale myślę, że to grono odbiorców bywa zróżnicowane. Słyszałem pozytywne opinie i od ludzi starszych, którzy na co dzień nie słuchają takiej muzyki, i od ludzi, którzy wychodzą bardziej ze środowiska związanego z muzyką etniczną. Podoba się to również ludziom, którzy lubią elektronikę, psytrance i rożne takie podgatunki. Wydaje mi się, że trudno byłoby mi sprecyzować, jeden typ odbiorcy i osoby, której by się ta muzyka podobała.

: To jest ciekawe, że niejednokrotnie słyszymy tego typu sformułowanie: „To nie jest w ogóle muza, której słucham na co dzień, ale mi się podobało”. I to jest wspaniałe.

Od lewej: Eryk Nowacki, Hanka Łubieńska i Łukasz Jasiak (fot. Materiały prasowe)
  • To jest muzyka, która lepiej brzmi w kameralnym otoczeniu czy na dużej scenie?

EN: Łatwiej mi jest sobie wyobrazić i też sam lepiej się czuję, grając, kiedy ludzi jest dużo i wszyscy tańczą, a nie kiedy jest kameralna impreza. Oczywiście to też jest super i to jest dobre doświadczenie, ale troszkę inne.

ŁJ: Mieliśmy już okazję grać na dużych scenach, ale mogą być jeszcze większe i staramy się, żeby dotrzeć na jak największe sceny. Robiąc tę muzykę, wyobrażamy sobie, jak ona zabrzmi na największych scenach i tam ją adresujemy. Ale równocześnie jest ona dostępna w małych pomieszczeniach z małym nagłośnieniem.

  • W waszej muzyce nie usłyszymy języka polskiego. Jaki jest wasz przekaz i jak z nim dotrzeć w takim razie do ludzi?

: To jest sanskryt staroindyjski, są to stotry, potocznie nazywane mantrami. To, co mogę zrobić, to niewerbalnie próbować przekazywać treści. Tutaj może przydaje się to moje aktorstwo, ponieważ staram się zawsze, mniej więcej, poprzez swoją postawę, poprzez swoją mimikę i emocje, podbijać treści, które przekazuję.

  • Jak ludzie reagują na waszą muzykę na koncertach?

EN: Ja w tym ruchu czuję zawsze spokój. Nie każdy tańczy, ale jeśli już ludzie tańczą i tańczą energicznie, to i tak czuję, że nie jest to energiczne tańczenie z agresją, tylko raczej ze spokojem. W dużej mierze bierze się to też z charakteru tej muzyki i tego, że nawet jeśli ktoś nie rozumie słów, to gdzieś tam podświadomie to odbiera. Te słowa funkcjonują już tysiące lat i mają w sobie odczuwalną moc, którą ja po prostu czuję i widzę w ludziach. Oni nie muszą rozumieć tekstu – mogą go sobie oczywiście przeczytać i przetłumaczyć – ale i tak czują energię, która jest w nim zawarta i którą dodatkowo Hania przekazuje też śpiewem. Reakcje są różne, ale nawet jeśli nie ma tańca, to ja czuję w bezruchu taniec. A jeśli jest taniec, to ja w tym tańcu czuję spokój i bezruch.

: Często są zamknięte oczy na widowni. Ludzie wchodzą w to i słuchają – to jest takie transowe. Dane kwestie się często powtarzają i ludzie wchodzą w taki rytm. Fajnie widzieć, że tak to na ludzi wpływa.

ŁJ: Ale bywało też szaleństwo na koncertach. Ludzie byli w stanach euforycznych, można powiedzieć. Kiedy graliśmy na zeszłorocznych letnich festiwalach alternatywnych, typu LAS Festiwal, na naszym koncercie było tysiące ludzi. Było widać szaleństwo i to, że ludzie wchodzili w ciekawe stany energetyczne i duchowe, na czym nam bardzo zależy.

e-Wydanie

Pozostałe informacje

Inżynier i programista na rynku pracy. Targi na Politechnice Lubelskiej
AAAMechatronika zatrudnię
galeria

Inżynier i programista na rynku pracy. Targi na Politechnice Lubelskiej

55 firm i instytucji kusiło studentów Politechniki Lubelskiej praktykami, stażami i pracą. Tak było dziś, 19 listopada, na XXIV Targach Pracy "Inżynier na Rynku Pracy".

Debiut w europejskich pucharach jak marzenie. Bogdanka LUK Lublin łatwo pokonała Maccabi Tel Awiw

Debiut w europejskich pucharach jak marzenie. Bogdanka LUK Lublin łatwo pokonała Maccabi Tel Awiw

W pierwszym meczu 1/16 finału CEV Volleyball Challenge Cup 2025 Bogdanka LUK Lublin pokonała Maccabi Tel Awiw 3:0. Spotkanie rewanżowe zostanie rozegrane w środę, także w Lublinie.

Azoty w pogoni za rentownością. Tną koszty i naciskają na zmiany w prawie
RAPORT: Pieniądze i problemy

Azoty w pogoni za rentownością. Tną koszty i naciskają na zmiany w prawie

W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy tego roku puławska grupa kapitałowa skupiona wokół Zakładów Azotowych zaliczyła spadek przychodów z 3,4 do niecałych 2,6 mld zł. Strata netto za ten okres wyniosła 484 mln zł. Zarząd spółki, jak i całej Grupy Azoty, stawia sobie jasny cel: powrót na drogę do rentowności, cięcie kosztów i skupienie się na kluczowym biznesie.

Może akurat ktoś będzie potrzebował 15 terminali VolP Polycom oraz dwóch modułów sekretarskich Polycom IP BEM?
DO BIURA I WARSZTATU

Wojsko sprzedaje opał, beczki, opony i mnóstwo części

Części są na przykład do Autosana, Jelcza i Nysy. Jest też pakiet 1398 łożysk, I dużo drewna. Są kserokopiarki i flety. Lubelski oddział Agencji Mienia Wojskowego szykuje nowy przetarg i poleca go zwłaszcza mechanikom.

Galeria Podlaska
BIAŁA PODL:ASKA

Jest zgoda konserwatora, są wybrani projektanci. Szykują remont Galerii Podlaskiej

Projektanci wezmą za swoją pracę 91 000 złotych. W planach jest gruntowny remont, wymiana dachu i trochę rozbiórki.

Kryminalny czwartek w Radiu Lublin: spotkanie z Maciejem Siembiedą
NA TROPIE
21 listopada 2024, 18:00

Kryminalny czwartek w Radiu Lublin: spotkanie z Maciejem Siembiedą

W czwartek, 21 listopada, o godzinie 18 w Studio im. Zbigniewa Stepka rozpocznie się spotkanie z jednym z najpopularniejszych autorów powieści sensacyjnych w Polsce: Maciejem Siembiedą.

Landman: Negocjator
DO ZOBACZENIA
film

Landman: Negocjator. Szczęście, platformy wiertnicze i premiera (wideo)

Billy Bob Thornton, Demi Moore, Jon Hamm, Andy Garcia i Michael Peña – taka obsada może zachęcić. A czym jeszcze kusi serial Landman: Negocjator, który za chwilę będzie miał premierę?

Filip Luberecki z Motoru Lublin strzelił we wtorek gola Angligom
film

Filip Luberecki z Motoru Lublin zdobył gola dla reprezentacji Polski w meczu z Anglią

Kolejny mecz w ramach Elite League i kolejny występ w reprezentacji Polski do lat 20 Filipa Lubereckiego z Motoru Lublin. Tym razem lewy obrońca żółto-biało-niebieskich rozegrał 45 minut w zremisowanym 1:1 meczu z Anglią i to on wpisał się na listę strzelców. Spotkanie zostało rozegrane na stadionie w Puławach.

Lubię wyzwania. Kinga Wołoszyn, uczestniczka The Voice, w (Nie)Wyparzonej Gębie
(Nie)Wyparzona Gęba
film

Lubię wyzwania. Kinga Wołoszyn, uczestniczka The Voice, w (Nie)Wyparzonej Gębie

Kinga Wołoszyn uczestniczka 15. edycji The Voice of Poland była gościem (Nie)Wyparzonej Gęby. W programie zapytaliśmy o wrażenia i emocje jakie jej towarzyszyły podczas programu, o współpracę z Michałem Szpakiem oraz jakie rady od niego otrzymała. Zapytaliśmy też od czego zaczęła się jej przygoda z muzyką oraz jakie ma dalej plany.

Pościg zakończony niepowodzeniem. Trop urwał się przy mokradłach
UCIECZKA

Pościg zakończony niepowodzeniem. Trop urwał się przy mokradłach

Takie sytuacje nie zdarzają się często. W poniedziałek rano kierowca volvo na widok policji zaczął uciekać. Potem porzucił auto i... zniknął. Szukali gop policjanci z Puław, Kurowa i Lublina. nie pomógł też pies tropiący. Kierowcy do tej pory nie udało się schwytać.

Jarosław Milcz zdobył w tym sezonie dla Lublinianki 17 goli

Jarosław Milcz z Lublinianki prowadzi w klasyfikacji najlepszych strzelców IV ligi

Po zakończeniu rundy jesiennej na czwartoligowych boiskach sprawdzamy, jak wygląda klasyfikacja najlepszych strzelców. Na półmetku sezonu 24/25 na czele znajduje się Jarosław Milcz z Lublinianki. „Jaro” wystąpił tylko w 14 meczach ligowych, a mimo to zapisał na swoim koncie 17 goli.

Równo na Krzywej nie było. Ale do 19 grudnia będzie
BIAŁA PODLASKA

Równo na Krzywej nie było. Ale do 19 grudnia będzie

Stary beton będzie zerwany. W to miejsce drogowcy ułożą nową nawierzchnię z betonowej kostki brukowej. Ruszyła przebudowa ulicy Krzywej.

Farming Simulator 25
TRAKTORY I KOMBAJNY
film

Farming Simulator 25: Dwa miliony. Tyle osób kosi zboże w listopadzie (wideo)

12 listopada premierę miała gra Farming Simulator 25. Teraz twórcy chwalą się liczbami. I mają czym się chwalić.

Podaruj Wigilię. Żeby nikt nie był samotny w Święta
WSPARCIE i OBECNOŚĆ

Podaruj Wigilię. Żeby nikt nie był samotny w Święta

W święta Bożego Narodzenia samotność w sposób szczególny dotyka seniorów. Stowarzyszenie mali bracia Ubogich ma pomysł, jak temu zaradzić. Każdy może z niego korzystać.

Wysokie napięcie. W Lublinie rozpoczęły się Targi Energetyczne ENERGETICS
ZDJĘCIA I WIDEO
galeria
film

Wysokie napięcie. W Lublinie rozpoczęły się Targi Energetyczne ENERGETICS

Dystrybucja energii i transformacja energetyczna. Magazynowanie energii i przekaźniki zabezpieczeniowe. W Lublinie rozpoczęły się Targi Energetyczne ENERGETICS; jedno z najważniejszych wydarzeń dedykowanych sektorowi energetycznemu.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium