Kiedy usiąść, czy wyrażać swoje opinie, o co zapytać pracodawcę? - to dylematy każdej osoby, która idzie na rozmowę kwalifikacyjną. Podpowiadamy więc, jak się zachowywać już podczas rekrutacji.
Nie wykonuj też zbyt wielu ruchów - to może rozpraszać rozmówcę. Nie zaciskaj dłoni nawet, gdy jesteś zdenerwowany. Przydadzą się kalendarz, notatnik i pióro, które pomogą Ci skoncentrować się na temacie rozmowy i rozładują zdenerwowanie. Wsłuchaj się w słowa rozmówcy - to może ci się przydać choćby do zadawania pytań.
Ważne jest także to, aby nie "zagadać” pracodawcy, który ma prowadzić rozmowę. Po spotkaniu zawsze należy podziękować za poświęcony czas i zapytaj, kiedy możemy spodziewać się odpowiedzi.
CZĘSTE PYTANIA
Rozmowa kwalifikacyjna przebiega na ogół według określonego scenariusza, w którym można przewidzieć rodzaj oraz kolejność pytań zadawanych przez pracodawcę i dlatego można się do niej dobrze przygotować. Dla pracodawcy to najlepszy sposób na poznanie kandydatów i ocenienie ich przydatności na dane stanowisko pracy.
Najczęstsze pytania, jakie padają podczas rozmowy ze strony pracodawców to: Dlaczego pan/pani chce pracować w naszej firmie? Jak wyglądała pana/pani dotychczasowa kariera zawodowa? Co wie pan/pani o naszej firmie? Jakie są pana/ pani kwalifikacje? Gdzie i na jakim stanowisku pracował pan/pani poprzednio? Jakie jest pana/pani doświadczenie zawodowe? Odpowiedzi na nie pozwolą określić na ile chcemy się utożsamić z firmą i być dla niej użyteczni.
Pracodawca może zapytać także o nasze hobby, rodzaj zadań zawodowych, których wykonywanie sprawia nam największą satysfakcje, czy o to, co zamierzamy robić za pięć lat. Może również poprosić o przedstawienie swoich słabych oraz mocnych stron, określenie, czego najbardziej obawiamy się w nowej pracy, czy zadeklarowanie stopnia dyspozycyjności.
TY TEŻ ROZMAWIASZ
Podczas rozmowy jednak także my możemy zadać pytanie, na które oczekujemy odpowiedzi, jak choćby o zakres obowiązków, sposób oceny i promocji pracownika, standardowy dzień pracy na interesującym nas stanowisku, wymagania stawiane świeżo zatrudnionej osobie oraz długość okresu wdrażania się do roli pracownika. Możemy zapytać także o program rozwoju i szkoleń pracowników, czy cele firmy na najbliższe 5-10 lat. To będzie sugerowało chęć związania się z pracodawcą na dłużej.