Jak przygotować się do założenia własnej działalności? Jakie dokumenty przygotować i co jeszcze załatwić?
Pomysłów na rodzaj działalności może być bardzo wiele. Trzeba jednak pamiętać, że musi być ona zgodna z tak zwaną Polską Klasyfikacją Działalności (PKD).
Dlatego najlepiej zacząć od przejrzenia strony internetowej www.pkd-24.pl, gdzie znajdują się informacje na temat rodzajów działalności gospodarczej dozwolonej u nas w kraju wraz z ich numerami PKD, które trzeba wpisać we wniosek o zarejestrowanie firmy składany w urzędzie gminy.
Musisz także pamiętać, że niektóre biznesy wymagają dodatkowych zezwoleń czy koncesji. Trzeba się więc zorientować czy będziemy ich potrzebować z zaplanowanej przez nas działalności.
LOKAL
Jeśli jednak twoja firma potrzebuje innego lokalu to trzeba go znaleźć przed założeniem firmy. We wniosku o wpisanie do ewidencji działalności gospodarczej trzeba bowiem podać adres pod którym biznes będzie działać. Gdy lokal ten nie jest twoją własnością to musisz mieć podpisaną umowę najmu bądź użyczenia, która potwierdzi twoje prawo do dysponowania nim.
JEDNO OKIENKO
W zgłoszeniu tym należy podać nazwę firmy (najlepiej pełną i skróconą wersję), swoje imię i nazwisko oraz numer ewidencyjny PESEL, adres zameldowania oraz adres lokalu, w którym będzie prowadzona działalności (jeśli nie jest w twoim mieszkaniu), rodzaj wykonywanej działalności zgodnie z PKD (jeśli na wniosku brakuje rubryk wówczas wypełnia się jeszcze załącznik).
Urząd sam załatwi formalności związane z krajowym rejestrem urzędowym i nadaniem numeru REGON, wystąpi o nadanie numeru NIP przez urząd skarbowy oraz zgłosi właściciela firmy jako płatnika składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
WIZYTA W ZUS i SKARBÓWCE
Wysokość składek nie jest uzależniona od dochodów, większość przedsiębiorców płaci minimalną możliwą składkę na ubezpieczenie społeczne, w skład której wchodzą: składka emerytalna (373,96 złotego), rentowa (114,95 złotego), składka na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe (46,94 złotego), na ubezpieczenie wypadkowe (34,48 złotego), na ubezpieczenie zdrowotne (224,24 złotego) oraz składka na Fundusz Pracy (46,94 złotego). Razem stawki te - na 2009 rok - wynoszą około 841 złotych miesięcznie.
Gdy zakładając działalność gospodarczą jesteś czyimś pracownikiem i twój pracodawca opłaca składki od pensji równej lub wyższej wynagrodzeniu minimalnemu, to możesz dobrowolnie opłacić składkę emerytalną i rentową, a obowiązuje cię tylko zapłacenie składek na ubezpieczenie zdrowotne.
Po zarejestrowaniu firmy warto udać się także do urzędu skarbowego, żeby wybrać formę opodatkowania - może być to na przykład rozliczenie na zasadach ogólnych, podatek liniowy, karta podatkowa czy ryczałt ewidencjonowany. Przy wyborze warto wziąć pod uwagę planowane przychody i skonsultować się z biurem rachunkowym.
BANK TEŻ CZEKA
Warto też upewnić się o możliwościach korzystania z firmowej karty, zapytać o ilość bankomatów czy internetową lub telefoniczną obsługę konta.
Inne instytucje
Pieczątka też ważna
Wyrobienie pieczątki to niby bzdura, ale okazuje się, że jest ona niezbędna choćby do założenia konta w banku. Powinny się na niej znaleźć następujące informacje: nazwa firmy, adres prowadzenia działalności (najlepiej z telefonem kontaktowym) oraz numery REGON I NIP.