Aby osiągnąć zakładane cele biznesowe, pracodawcy coraz częściej sięgają po tzw. zatrudnienie zewnętrzne, czyli pracowników tymczasowych, kontraktowych, outsource'owanych i konsultantów.
Dzięki efektywnemu zarządzaniu zespołem pracowników zatrudnionych na stałe i zatrudnienia zewnętrznego, firmy są w stanie optymalizować koszty bez konieczności zmieniania planów – tłumaczy Iwona Janas, dyrektor generalny firmy doradztwa personalnego Manpower Polska.
Uwolnij potencjał
Pracownicy zatrudnienia zewnętrznego mogą podnieść poziom talentów danej organizacji, a jednocześnie poprawić potencjał firmy i zwiększyć jej wydajność. Jednak efekty nie przyjdą natychmiast.
Pracodawcy nie powinni oczekiwać od pracowników zatrudnienia zewnętrznego, już w kilka godzin po rozpoczęciu przez nich pracy, takich samych wyników jak od pracowników związanych z firmą przez wiele lat.
Aby dany pracownik realizował dokładnie to, czego się od niego oczekuje, należy mieć pewność, że jest to odpowiednia osoba, o odpowiednich kwalifikacjach, na odpowiednim stanowisku.
Na okres próbny
W opublikowanych w listopadzie wynikach badania Manpower Polska pt: "Pracownicy zatrudnienia zewnętrznego w strategii zatrudnienia firm” wynika, że wśród 41 tys. pracodawców w 35 krajach, ponad 30 proc. respondentów deklaruje, że pracownicy zatrudnienia zewnętrznego są kluczowym elementem ich strategii.
Motywacja
Pracownicy tymczasowi są najmniej zmotywowani, dlatego wymagają traktowania ich z szacunkiem. Pracodawca powinien dołożyć wszelkich starań, by zrozumieli, czego się od nich oczekuje i w jaki sposób ich praca wpływa na realizację celów firmy.
Pracownicy kontraktowi często nie mają poczucia, że ich praca ma wpływ na całą firmę. Ważne więc jest podnoszenie ich poziomu zaangażowania i dbanie o to, by zawsze mieli odpowiednie narzędzia pracy i otrzymywali informację zwrotną odnośnie wyników pracy.
Pracownicy outsource'owani (wypożyczeni) często są bardzo zmotywowani. W ich przypadku kluczowe jest podtrzymywanie poczucia przynależności do firmy i zadbanie o to, by ich praca była zawsze doceniana.
Konsultanci zazwyczaj odczuwają większą lojalność w stosunku do firmy. Ma to pozytywny wpływ na ich zaangażowanie w pracę, jak też bezpośrednio na wyniki ich pracodawcy. Im bardziej podkreślona jest ta zależność, tym większe jest zaangażowanie i wydajność konsultantów.
Zaangażowanie
Jak pokazują badania, pracownicy zaangażowani chętniej przedłużają lub akceptują ponowną współpracę z danym pracodawcą, a także częściej zgadzają się na zatrudnienie na stałe w danej firmie.
Zaangażowani pracownicy podnoszą zyski firmy, są bardziej wydajni i chętnie rekomendują pracodawcę innym. Natomiast niezaangażowani obniżają produkcję i wpływają negatywnie na postawy swych kolegów.
Źródło: Manpower Polska