Jedynie 1 proc. stanowisk pracy w polskich biurach jest w pełni przystosowanych do potrzeb pracowników, a ponad połowa nie spełnia większości wymogów ergonomii.
Jak wynika z tegorocznych badań Ergotest 2009, ponad 50 proc. stanowisk pracy nie spełnia większości wymogów ergonomii. Nadal większość pracowników biurowych pracuje w niekomfortowych i często szkodliwych dla zdrowia warunkach. Taka sytuacja trwa już w Polsce od kilku lat i niewiele się na tym polu zmienia.
Jak wynika z badań jedna trzecia stanowisk pracy nie ma wystarczającej, odpowiednio wydzielonej przestrzeni, a odległość od następnego stanowiska pracy jest mniejsza niż zgodne z normami 80 cm.
Okazuje się także, że polscy pracownicy siedzą na niewygodnych i źle wyregulowanych krzesłach – prawie połowa nie ma wcale lub posiada jedynie częściową możliwość dostosowania siedziska do własnych, indywidualnych potrzeb.
Jak wyjaśnia Marcin Babski prezes Polskiego Stowarzyszenia Pracowników BHP, "prawidłowe, ergonomiczne krzesło, to takie które opiera się na pięcioramiennej podstawie z odpowiednio wyprofilowanym oparciem, możliwością obrotu o 360 stopni, regulacją wysokości oraz regulowanymi podłokietnikami”.
Większość pracowników w Polsce nie ma także zapewnionych odpowiednich, ergonomicznych akcesoriów biurowych. Jedynie 13% korzysta z podkładek na dokumenty, a 19% z podnóżka.
W związku z tym, że polscy pracownicy pracują w nieodpowiednich dla zdrowia warunkach, większość z nich skarży się na różnego rodzaju dolegliwości. Jak podkreśla dr n. med. Patrycja Krawczyk-Szulc, specjalista medycyny pracy Grupy LUX MED "nieergonomiczne stanowisko pracy, wymuszające niewygodną pozycje ciała podczas pracy z monitorem ekranowym to najważniejsze przyczyny obciążenia układu ruchu.
Skutkiem tych obciążeń są tzw. zespoły przeciążeniowe układu mięśniowo-szkieletowego. Istotnym czynnikiem wpływającym na występowanie dolegliwości i chorób układu ruchu jest również sposób wykonywania pracy. Podczas pracy z komputerem często przeciążamy kończyny górne pisząc na klawiaturze lub obsługując mysz nie zachowując m.in. "neutralnego” fizjologicznego ustawienia nadgarstka”.
Wyniki badań Ergotest potwierdzają, że zgłaszane dolegliwości mają bezpośredni związek z organizacją miejsca pracy. Najczęściej spotykane choroby biurowe to bóle kręgosłupa i karku, zaburzenie ostrości widzenia i ogólne przemęczenie.
Na doskwierające i często występujące problemy z kręgosłupem narzeka ponad połowa pracowników. O bólu oczu i zaburzeniach ostrości widzenia wspomina natomiast ponad 80% Polaków. Pracownicy biurowi skarżą się także na mrowienie w stopach, drętwienie łydek oraz ból w okolicach nadgarstków. Na ogólne przemęczenie pracą biurową może wpływać także fakt, że tylko połowa z nas korzysta z przysługującej wszystkim pięciominutowej przerwy, po każdej godzinie pracy z komputerem.