Nowe latarnie, kamery ze sztuczną inteligencją, stacje ładowania pojazdów elektrycznych, auta i rowery miejskie – to wszystko już w przyszłym roku w Kazimierzu Dolnym. Zapłaci T-Mobile.
Wczoraj w Domu Architekta burmistrz Kazimierza Dolnego Andrzej Pisula podpisał porozumienie z prezesem T-Mobile, Adreasem Maierhoferem (na zdjęciu). Niemiecka spółka należąca do grupy Deutsche Telekom zainwestuje nad Wisłą w budowę pokazowego Smart City. W praktyce oznacza to szereg inwestycji, za które zapłaci operator sieci GSM.
W miasteczku pojawi się kilkadziesiąt nowych latarni z lampami ledowymi, nowe ławki, przystanki autobusowe, 40 kamer miejskiego monitoringu, ponad 60 rowerów miejskich oraz trzy stacjeładowania i wypożyczalnia pojazdów elektrycznych,. Całość ma uzupełniać gęsta sieć nowych hot-spotów.
W planach są również dwie stacje monitoringu jakości powietrza oraz nowe oprogramowanie dla kazimierskiego ratusza. Chodzi tutaj o sprzęt, który będzie w stanie przetworzyć ogromną ilość zbieranych danych - głównie z inteligentnych kamer (będą potrafiły automatycznie wychwycić zagrożenie i informować służby). System będzie też liczył wjeżdżające do miasta samochody i sprawdzi natężenie ruchu na poszczególnych ulicach. Użytkowników specjalnej aplikacji będzie ostrzegał np. o tym, że wolnych miejsc na danym parkingu już nie ma.
Dane zbierane będą także z kart GSM użytkowników T-Mobile znajdujących się w Kazimierzu. Jak tłumaczy operator, pozwoli to władzom miasta na analizę sposobu poruszania się turystów po mieście. A taka wiedza może przydać się przy projektowaniu rozwiązań, które ten ruch usprawnią.
Niemcy chcą także uzbroić urzędników w czujniki, które po zainstalowaniu na zaworach sieci wodociągowej będą wysyłały radiowy sygnał o ciśnieniu wody. Z kolei nowe latarnie mają dostosowywać natężenie światła do warunków pogodowych ograniczając tym samym ilość zużywanej energii. Wszystko ma być gotowe w pierwszej połowie 2019 roku.
Dlaczego Kazimierz?
– Szukaliśmy miejsca, które pozwoli na zrobienie tego projektu w relatywnie krótkim czasie. Potrzebowaliśmy niedużego miasta, ale jednocześnie znanego. Zależało nam na tym, żeby przyjeżdżała do niego duża liczba turystów, w tym burmistrzów i prezydentów. Tak, żeby wdrożone tutaj technologie można było pokazywać i zachęcać do ich instalacji w innych miastach – przyznaje Piotr Markowski, szef rynku B2B w T-Mobile.
Na dwa lata Kazimierz Dolny stanie się pokazowym Smart City – żywą reklamą technologii wykorzystującej najnowocześniejsze narzędzia. Nie wiadomo co stanie się z nowinkami technicznymi kiedy umowa miasta z Deutsche Telekom wygaśnie. Jak zapewnia Piotr Markowski, Kazimierz będzie mógł wtedy wycofać się z dalszej współpracy. Firma będzie jednak zachęcać, żeby pozostał pierwszym w Polsce kompleksowym Smart City.