Osoby niesłyszące będą mogły samodzielnie załatwiać swoje sprawy w Urzędzie Gminy Wąwolnica. Pomoże im w tym tłumacz języka migowego, który w razie potrzeby będzie łączył się za pośrednictwem internetu. To efekt współpracy samorządu z Polskim Związkiem Głuchych
Od początku września mieszkańcy Wąwolnicy mogą korzystać z nowej usługi: tłumacza języka migowego. W całej gminie mieszka 10 osób niesłyszących, które potrafią migać. Dotychczas samodzielne załatwianie spraw urzędowych było dla nich problematyczne, ale dzięki nowej usłudze, będą mogli rozmawiać z pracownikami magistratu za pośrednictwem łączącego się z nimi zdalnie tłumacza.
– Chcemy likwidować wszystkie bariery, które utrudniają dostęp do naszego urzędu. Myślę, że wsparcie profesjonalnego tłumacza pozwoli naszym niesłyszącym mieszkańcom swobodnie porozmawiać. Z naszych testów wynika, że taka usługa dobrze spełnia swoje zadanie – mówi Izabela Skocz, inicjatorka uruchomienia „wideotłumacza”, koordynator do spraw dostępności w UG.
Tłumaczy, którzy będą zobowiązani do odbierania połączeń w godzinach pracy wąwolnickiego urzędu i tłumaczenia rozmów niesłyszących petentów, zapewni Polski Związek Głuchych w Łodzi. Umowę z tym podmiotem podpisano na rok, a jej wartość nie przekracza 2 tys. zł.
Wąwolniccy urzędnicy mają więcej pomysłów na przełamywanie barier: pod uwagę brany jest montaż pętli indukcyjnych, które osobom niedosłyszącym, używającym aparatów słuchowych, pozwalałyby na wyraźniejszy odbiór tego, co mówi do nich urzędnik. Ułatwienia będą także przed budynkiem UG, gdzie zaplanowano kilka nowych miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych.