"Pora na pomidora” - pod takim hasłem rozpoczęła się w piątek w Warszawie promocja polskich warzyw. Kampanię BezpieczneWarzywa.pl zainaugurował minister rolnictwa i rozwoju wsi Marek Sawicki. P
Na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie można było spróbować świeżych pomidorów wielu gatunków z polskich upraw. A w powietrze poleciało kilkadziesiąt czerwonych balonów z hasłem "Pora na pomidora”.
– Moim zdaniem spożycie warzyw i owoców w Polsce jest zbyt małe. Trzeba przypominać konsumentom, że o tym, jak żyjemy, świadczy to, co jemy – mówił Sawicki. Pytany, które z polskich warzyw uważa za najlepsze, odpowiedział: świeży ogórek, prosto z ogródka, posolony, bez obierania.
Z danych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej wynika, że w 2010 r. każdy Polak spożył średnio ok. 59 kg warzyw i 41 kg owoców i ich przetworów. W 2002 r. było to ponad 64 kg warzyw i blisko 49 kg owoców. Wciąż jemy mniej owoców i warzyw niż mieszkańcy innych krajów Unii Europejskiej. W konsumpcji warzyw jesteśmy na 10. miejscu w UE, a w spożyciu owoców zajmujemy przedostatnie miejsce.
Z badań wynika, że z owoców najbardziej lubimy jabłka i owoce południowe - cytrusy i banany. Wśród warzyw najpopularniejsze są pomidory, ogórki, kapusta i marchew.
Happeningi promujące polskie warzywa i owoce zaplanowano latem w Krynicy Zdrój, Gnieźnie, Mielnie, Szczytnie, Koninie podczas imprez Lata z Radiem. Ostatnia z imprez odbędzie się 25 września w Spale, podczas Dożynek Prezydenckich.
Kampania została sfinansowana ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. (PAP)