Pociągi towarowe korzystają już z pierwszego z dwóch zaplanowanych mostów na Wieprzu. Jeszcze w tym roku obok nowej przeprawy powstanie druga.
– Budowa mostów nad rzeką Wieprz, to jedno z najbardziej skomplikowanych technicznie zadań na modernizowanej linii kolejowej Warszawa – Lublin – pisze Karol Jakubowski z zespołu prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. – Pociągi towarowe koło Dęblina korzystają już z jednego z dwóch zaplanowanych mostów. W maju ponad 1000-tonowy, stalowy obiekt zmontowany na brzegu, przesunięto za pomocą siłowników na przygotowane wcześniej filary. Przeprawa o długości 170 m i szerokości 22 m jest osadzona na wyremontowanych podporach i przebudowanych przyczółkach. Na niej ułożono i przygotowano do jazdy tor i sieć trakcyjną.
To pierwszy z dwóch zaplanowanych mostów. – Nowy most już umożliwia kursowanie ciężkich składów towarowych o nacisku 221 kN/oś. Obecnie jadą tędy pociągi m.in. z wagonami-cysternami obsługującymi Zakłady Azotowe w Puławach – zaznacza Jakubowski, który dodaje, że po zakończeniu inwestycji czas przejazdu koleją między stolicami Mazowsza i Lubelszczyzny skróci się do 90 minut.
Pociągi mają jechać z prędkością do 160 km/h. – Sprawniejsze przejazdy zapewni drugi tor między Otwockiem a Pilawą. W ramach modernizacji linii kolejowej nr 7 z Lublina do stolicy, tylko między Lublinem a Otwockiem PLK przebudują łącznie 31 mostów kolejowych oraz 17 wiaduktów – podlicza jakubowski. – Zmodernizowane zostanie 150 km torów i sieci trakcyjnej.
Wymienione zostaną 383 rozjazdy i urządzenia sterowania. Na 42 na przejazdach kolejowo-drogowych PLK zamontują dodatkowe urządzenia i rogatki. Dwa nowe wiadukty kolejowe (tunele drogowe) całkowicie wyeliminują problemy z przejazdem przez tor.
Modernizacja linii kolejowej nr 7
Jest największym projektem w Krajowym Programie Kolejowym. Inwestycja jest współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektu wynosi ponad 3,4 mld zł, z czego kwota dofinansowania unijnego POIiŚ to ponad 2,9 mld zł.