Wybrana została firma, która w niecałe półtora roku ma opracować koncepcję Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej. Ma uwzględnić m.in. budowę nowego przystanku kolejowego Kraśnik Miasto, budowę torów do Łęcznej oraz wspólny bilet na pociąg i komunikację miejską .
O zlecenie od spółki PKP Polskie Linie Kolejowe starały się cztery firmy. Kolejarze wybrali najtańszą z nich, warszawską spółkę Schuessler-Plan Inżynierzy, która obiecała wykonać koncepcję za niecałe 800 tys. zł.
Pomiędzy jej ceną a cenami konkurentów była prawdziwa przepaść, bo druga oferta opiewała na 1,7 mln zł (Infra – Centrum Doradztwa, Warszawa), następna firma chciała za tę samą pracę 4,4 mln zł (IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, Wrocław), a najdroższa oferta opiewała na 4,6 mln zł (Multiconsult Polska, Warszawa).
Dodajmy, że początkowo zakładano, że na dokumentację wystarczy kwota... 400 tys. zł, na którą po połowie miały się zrzucić Polskie Linie Kolejowe oraz samorząd województwa lubelskiego.
Zwycięska firma dostanie 495 dni na opracowanie koncepcji Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej. W założeniu ma ona zapewniać regularne kursy między Lublinem a okolicznymi miejscowościami.
Kolejarze zakładają, że na każdej z tras powinno kursować nie mniej niż osiem pociągów na dobę w jednym kierunku i osiem powrotnych. Mowa też o „bilecie zintegrowanym” obejmującym pociąg i komunikację miejską.
W koncepcji ma się znaleźć nie tylko proponowana liczba kursów, ale także lista niezbędnych zakupów pojazdów szynowych oraz wskazanie miejsc budowy nowych przystanków kolejowych. Założenie jest takie, że Lubelska Kolej Aglomeracyjna będzie wykorzystywać nie tylko istniejącą sieć torów, bo zakładana jest też budowa czterech nowych odcinków linii, które miałyby powstać nie później niż do końca roku 2027.
Jednym z nich ma być linia umożliwiająca dojazd z Lublina do Łęcznej, drugim linia z Szastarki przez Janów Lubelski do Biłgoraja, a trzecim dodatkowy odcinek linii z nowym przystankiem Kraśnik Miasto. Kolejna zakładana inwestycja to budowa łącznicy od stacji Świdnik Wschód do Portu Lotniczego Lublin. Dodatkowo przewidywana jest elektryfikacja istniejącej linii od Lublina Północnego przez Lubartów do Parczewa.
W założeniach do koncepcji Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej nie został uwzględniony m.in. Zamość. Wyjaśnień w tej sprawie oczekuje od ministra infrastruktury grupa posłów Konfederacji; Krzysztof Tudruj, Robert Winnicki, Jakub Kulesza, Konrad Berkowicz, Grzegorz Braun, Janusz Korwin-Mikke i Artur Dziambor. We wspólnym piśmie do ministra parlamentarzyści pytają również o to, dlaczego pominięto Krasnystaw, Tomaszów Lubelski, Łuków, Biała Podlaska, Hrubieszów i Włodawa oraz ich powiaty. – Czy przewidziane są korekty przedstawionego planu Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej? – pytają posłowie. Oficjalnej odpowiedzi ministerstwa na razie nie ma.