Port Lotniczy Lublin zaprezentował nowe wizualizacje terminalu na lotnisku w Świdniku. Trudno porównać je z pierwotnym projektem, ponieważ spółka nie pokazała, jak budynek będzie wyglądał z lotu ptaka. Wiadomo tylko, że jest o połowę mniejszy.
W lipcu tego roku okazało się jednak, że terminal będzie o połowę mniejszy niż zakładano. Zniknął cały drugi poziom, piwnice i pomieszczenia gospodarcze. Powód? Konieczność dostosowania projektu do unijnych prognoz ruchu lotniczego.
Pierwsze "przymiarki” do nowego projektu mogliśmy zobaczyć w ubiegłym tygodniu na stronie portu. Wywołał wiele kon-trowersji wśród internautów, ale szybko zniknął, bo – jak tłumaczyła spółka – nie był ostateczny.
W czwartek spółka pokazała wizualizacje na podstawie ostatecznego projektu. Widać na nich front terminalu, wejście z budynku na płytę lotniska i przystanek dla szynobusu. Nie wiemy natomiast, jak budynek będzie wyglądał z lotu ptaka – nie można go więc porównać z pierwotną wersją.
– To są trzy pierwsze wizualizacje – tłumaczy Piotr Jankowski, rzecznik PLL. – Kolejne będziemy pokazywać sukcesywnie, jak będą powstawać.
A tak miało wyglądać lotnisko:
Budynek ma teraz 11 tys. mkw. i składa się z trzech skrzydeł. W zachodnim ulokowana jest strefa przylotów, we wschodnim odlotów, zaś w skrzydle południowym jest przystanek kolejowy i biura.
– W hali odlotów będzie 8 stanowisk rejestracji bagażu i odprawy biletowej – wylicza Jankowski. – Znajdą się tam również 4 automatyczne kioski obsługi self check-in. Będzie też można skorzystać z odprawy internetowej oraz za pomocą smartfonu.
Strefa odlotów będzie miała charakter otwartej przestrzeni; tu znajdzie się m.in. pasaż handlowy. Zaprojektowano dwie główne poczekalnie odlotowe: dla strefy Schengen i non Schengen. Z poczekalni podróżni przejdą w kierunku lotniska przez strefę bramek. W zachodniej części usytuowana będzie strefa przylotów, a w niej karuzela do wydawania bagażu. W części południowej znajdzie się przystanek kolejowy oraz wyjścia na parkingi.
Terminal znajdzie się na przedłużeniu osi poprzecznej pasa startowego. Taka lokalizacja umożliwi dojazd szynobusów bez-pośrednio do budynku. Będzie w nim mogło równocześnie przebywać blisko 1,5 tys. osób
– Projekt przewiduje możliwość dalszej rozbudowy terminalu – podkreśla Grzegorz Muszyński, prezes zarządu PLL.
Budynek zostanie rozbudowany, jeśli ruch pasażerów w Świdniku przekroczy milion osób rocznie.
Trwa postępowanie zmierzające do wyłonienia wykonawcy terminala. Siedem firm zakwalifikowanych na pierwszym etapie ma czas do 3 października na złożenie swoich ofert cenowych. Umowa z wykonawcą zawarta zostanie w połowie października.
Ci, którzy w poniedziałek wpisali się na naszą listę, w sobotę pojadą z nami na budowę lotniska w Świdniku. Spotykamy się o godzinie 10 na Placu Zamkowym (na naszych Czytelników będzie czekał autokar). Po lotnisku będzie oprowadzał wycieczkę inspektor nadzoru Tomasz Lis oraz rzecznik Portu Lotniczego Lublin Piotr Jankowski.