Władze powiatu świdnickiego podpisały umowę na budowę ul. Dworcowej, która połączy drogi rowerowe Świdnika i Lublina. Z kolei miasto unieważnia przetarg na podobny projekt.
Świdnik i Lublin praktycznie ze sobą graniczą. Jednak dojazd rowerem od lat jest udręką dla rowerzystów. Na pytanie o trudność w poruszaniu się rowerem między miastami, odpowiadają nam sami zainteresowani: rowerzyści. Narzekają, że do wyboru jest kilka możliwości, a każda z nich jest fatalna. Opcja pierwsza: przejazd drogą wojewódzką w stronę Portu Lotniczego Lublin. Opcja druga: jazda wzdłuż S17 drogą serwisową. Opcja trzecia: przez ulicę Dworcową w Świdniku, jednak aby do niej dotrzeć trzeba nadkładać drogi przez Felin, poza tym droga jest usiana dziurami.
– Wiele osób unika Dworcowej, wybierając inne trasy np. ulicami Kalinówki i Drogę Męczenników Majdanka – odpowiada nam pan Sebastian, jeden ze świdnickich rowerzystów. – Istnieje słabe połączenie rowerowe między miastami – ocenia wprost.
Z kolei pan Przemysław radzi: – Ewentualnie można przetransportować się komunikacją miejską, ale nie polecam, szczególnie w godzinach szczytu.
I dlatego od lat mieszkańcy zarówno Świdnika, jak i Lublina domagają się powstania trasy rowerowej z prawdziwego zdarzenia. Nie ma sezonu rowerowego, w którym temat nie byłby poruszany. Problemem od lat jest ulica Dworcowa. Jej stan jest fatalny. Od lat nie można było jej wyremontować, bo część działek należała do PKP. Kolejne ekipy świdnickich samorządowców miały problemy z uregulowaniem tych spraw.
Dobrą wiadomością jest to, że władze powiatu świdnickiego podpisały umowę na budowę ulicy Dworcowej. Zajmie firma WOD-BUD z Kraśnika. 1,6-kilometrowa trasa ma mieć swój początek na skraju lasu Rejkowizna, na ul. Dworcowej i swój koniec na ul. Brzegowej. Koszt całego przedsięwzięcia zamknął się w 15 milionach złotych. Na kwotę składają się pieniądze z budżetu powiatu, z gminy Świdnik oraz dofinansowanie z rządowego programu „Polski Ład”.
– Na infrastrukturę składają się: chodnik, droga rowerowa oraz jezdnia. Możliwości rozbudowy ulicy mamy ograniczone. Musimy wziąć pod uwagę wszystkich uczestników ruchu drogowego – słyszymy ze strony Starostwa, a nasz rozmówca dodaje, że wykonawca ma na zakończenie prac 2 lata od podpisania umowy.
– Na pewno remont Dworcowej ułatwi dojazd. Dodatkowo tego typu infrastruktura jest dość łatwa do zaprojektowania – mówi nam Krzysztof Kowalik, lubelski rowerzysta oraz administrator grupy facebookowej Porozumienie Rowerowe – Lublin Rowerem.
Swój pomysł na połączenie rowerowe Świdnika z Lublinem ma też miasto Świdnik. Chodzi o budowę drogi rowerowej, która miałaby prowadzić od ronda na al. NSZZ Solidarności w Świdniku, do ulicy Brzegowej w Lublinie. Jednak okazuje się, że będzie trzeba jeszcze na to poczekać, gdyż ostatnie postępowanie przetargowe na projekt nowej trasy zostało unieważnione.
– (…) cena najkorzystniejszej oferty przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia – uznali urzędnicy.
Zgłosiły się dwie firmy chcąc za swoje usługi 206,3 tys. zł i 510,3 tys. zł.