Starostwo Powiatowe w Świdniku przyjmuje zgłoszenia od osób, które chcą pozbyć się eternitu.
– Od 2008 roku prowadzimy programu usuwania materiałów azbestowych z terenu powiatu – podaje Radosław Brzózka, rzecznik prasowy starosty świdnickiego. – Z danych ewidencyjnych sprzed 4 lat wynika, że na terenie naszego powiatu było ok. 42 tys. ton eternitu azbestowego na dachach budynków. Do tego trzeba jeszcze doliczyć eternit składowany na posesjach. Od 2008 roku udało się usunąć około tysiąca ton tych niebezpiecznych materiałów. Dane te już pokazują, że do 2032 r. przy obecnych możliwościach nie da się tego wszystkiego usunąć.
Urzędnicy z powiatu świdnickiego liczą na wsparcie Urzędu Marszałkowskiego. – Mamy nadzieję, że będą na to dużo większe środki – dodaje Brzózka.
W ciągu czterech lat trwania programu związanego z usuwaniem materiałów zawierających azbest z terenu powiatu świdnickiego niebezpieczny materiał usunęło 206 osób.
W tym roku właściciele budynków, którzy zgłoszą się do urzędu, za usunięcie i wywiezienie niebezpiecznych materiałów nic nie zapłacą. Zainwestować będą musieli w nowy dach. Pieniądze można otrzymać zarówno na budynki mieszkalne jak i gospodarcze. W ramach usługi wykonywanej przez specjalistyczną firmę odbywa się demontaż, ważenie eternitu, transport i unieszkodliwienie odpadów.
Kwota dotacji zostanie uzupełniona pieniędzmi pochodzącymi z budżetu powiatu. Później urząd przystąpi do wyłonienia firmy, która zajmie się usuwaniem eternitu. Ma ona zacząć pracę w maju.
Szczegółowych informacji udziela Wydział Ochrony Środowiska Starostwa Powiatowego w Świdniku, ul. Niepodległości 13. Można dzwonić też pod numery telefonów – 81 468 70 87, 81 468 70 63.