- Wszystkie dzieci są ważne i wszystkie mają talenty, które trzeba doceniać - podkreśla Dorota Pintal, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 10 z oddziałami integracyjnymi w Zamościu. Wszyscy uczniowie placówki dostali dziś świadectwa z paskiem.
- To nie był nasz pomysł! - zaznacza Dorota Pintal i tłumaczy: - Zarówno ja jak i inni nauczyciele naszej szkoły biorą udział w różnych ogólnopolskich wydarzeniach oświatowych. Podczas jednego z nich spotkałam Wiolettę Matusiak, która prowadzi Warsztaty dla Oświaty. Świadectwa z paskiem to jej autorski pomysł, który nas zachwycił.
Wioletta Matusiak jest inspiratorką akcji #pasekdlakażdegoucznia.
- A co, gdyby każdy uczeń na koniec roku szkolnego otrzymał pasek na świadectwie? - pyta Matusiak na stronie internetowej akcji. - Dzisiaj nagradzamy „paskiem” uczniów, którzy ze wszystkiego są najlepsi. Takich, którzy z każdego przedmiotu posiadają wymaganą w podstawie programowej wiedzę. Śmiem twierdzić, że każdy z nas zna takiego ucznia, któremu chciałby dać „pasek” z przedmiotu którego uczy. Niestety uczeń paska na koniec roku nie otrzyma, bo w szkole trzeba być dobrym ze wszystkiego, żeby otrzymać wyróżnienie. A gdyby tak wyróżniać każdego ucznia za jego indywidualne zdolności z poszczególnych przedmiotów? Dzieci mają tak wiele różnych talentów.
Pomysł podchwycili nauczyciele zamojskiej "Dziesiątki". To oni wybierali w tym roku, który z rozlicznych talentów swoich uczniów docenią najbardziej.
- Dostrzegamy potencjał w każdym uczniu. Doceniamy, że każdy jest inny, wyjątkowy, więc paski były w różnych kolorach. Niebieskie dla ekspertów technologii komputerowej; żółte dla osób angażujących się w działalność charytatywną i społeczną; zielone dla zafascynowanych światem przyrody; fioletowe dla zaradnych i samodzielnych; pomarańczowe otrzymają sportowcy, różowe powędrują do uzdolnionych artystycznie, a brązowe dostaną baczni obserwatorzy otoczenia - wyliczają nauczyciele.
- Nasi uczniowie byli bardzo zaskoczeni akcją - przyznaje dyrektor Pintal. - W przyszłym roku także przeprowadzimy podobną akcję. Być może w wybór pasków dla konkretnych uczniów zaangażujemy całe klasy.