Rozmowa z Piotrem Mocholem, szefem Formacji Tańca Towarzyskiego Politechniki Lubelskiej GAMZA i prezesem Stowarzyszenia Miłośników Tańca, autorem musicalu "Akademia Pana Piotra, w którym biorą udział dzieci z autyzmem.
- Pomysł zabawy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną narodził się na początku lat 90. przy okazji Mikołajek w Szkole Podstawowej nr 26 w Lublinie.
Taniec jest atrakcyjną formą spędzania wolnego czasu, ale dzieci oczekują od św. Mikołaja czegoś więcej. Dlatego pokazy Formacji GAMZA uatrakcyjniono konkursami i wspólną zabawą. Studenci zorganizowali zbiórkę maskotek i słodyczy. Tancerze czynnie włączyli się także w organizację Charytatywnego Koncertu Noworoczno - Karnawałowego, z którego dochód miał wesprzeć działalność SP nr 26 w Lublinie.
Ponad 20-letnia już misja to także akcja organizacja bezpłatnych wyjazdów na zieloną szkołę, Przeglądu Zespołów i Grup Artystycznych Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej Województwa Lubelskiego, Międzynarodowego Dnia Tańca, Dnia Dziecka, Bali Charytatywnych na rzecz różnych instytucji.
Regularnie prowadzimy także projekty społeczne "Integracja poprzez taniec”, "Ja także potrafię tańczyć”, "Jesteśmy wśród was”. A w styczniu tego roku pojawił się pomysł tanecznej integracji dzieci i młodzieży z autyzmem i włączenia ich do wspólnego widowiska "Akademia Pana Piotra”.
• Czy taniec się sprawdza jako forma terapii?
- Taniec ma wiele zalet. Wszechstronnie stymuluje rozwój psychofizyczny człowieka, pomaga też w twórczym kreowaniu osobowości. Prowadzę zajęcia taneczne, integracyjne i terapeutyczne z osobami niewidomymi i słabo widzącymi, z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem oraz na wózkach inwalidzkich. To też możliwość uwrażliwiania studentów tańczących w Formacji GAMZA na środowisko osób niepełnosprawnych.
W trakcie tańca w organizmie człowieka wydziela się adrenalina i noradrenalina, dzięki którym czujemy się lepiej i mamy więcej energii oraz endorfiny, znane też jako” hormony szczęścia”. Dlatego bardzo często polecany jest jako metoda wspomagająca leczenie depresji, nerwicy i innych chorób o podłożu psychicznym.
• Specjalizujesz się w choreoterapii. Na czym ona polega?
- Tak, to główny nurt mojej pracy jako terapeuty. Choreoterapia należąca do szerokiego nurtu arteterapii (terapii poprzez sztukę). To terapia wielozakresowa i wielowymiarowa. Oddziałuje na sferę emocjonalną, motoryczną, fizjologiczną, poznawczą, wolicjonalną, estetyczną oraz sferę kontaktów interpersonalnych. Podstawowe elementy tańca - rytm i ruch stają się drogą do uzyskania harmonii ciała i umysłu, ułatwiają poznanie siebie i swoich emocji, a także porozumienie z innymi ludźmi. Możliwość wyczucia granic swojego ciała podczas tworzenia choreografii, czy też swobodnej improwizacji ruchowej przy muzyce pozwala dziecku wyrazić tłumione emocje. Z kolei tworzenie wspólnej choreografii rozwija kreatywność i uczy współdziałania i współodpowiedzialności.
• Czy praca z niepełnosprawnymi dziećmi jest wyzwaniem?
- Nie tyle wyzwaniem, co kolejnym życiowym doświadczeniem. Z wykształcenia jestem inżynierem mechanikiem, później zostałem trenerem tańca sportowego oraz nauczycielem-terapeutą. Jak długo będę mógł dawać uśmiech i radość niepełnosprawnym uczniom, tak długo będzie to dla mnie satysfakcja.
W działalności charytatywnej z dziećmi niepełnosprawnymi kieruję się pewnym mottem: "…Ciągle jeszcze istnieją wśród nas anioły. Nie mają wprawdzie żadnych skrzydeł, lecz ich serce jest bezpiecznym portem dla wszystkich, którzy są w potrzebie. Wyciągają ręce i proponują swoją przyjaźń.”
Akademia Pana Piotra
Autorskie widowisko muzyczno-taneczne integrujące dzieci i młodzież z autyzmem z Zespołu Szkół Nr 4 im. Janusza Korczaka w Lublinie z tancerzami Formacji Tańca Towarzyskiego Politechniki Lubelskiej GAMZA. Realizowane jest przez Stowarzyszenie Miłośników Tańca w ramach projektu dofinansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Premiera miała miejsce 2 maja na Pl. Zamkowym w Lublinie podczas VI edycji obchodów Światowego Dnia Autyzmu.
Jak głosować
Wojciech Wilk, wojewoda lubelski i Angelika Kurdziel, tancerka Formacji GAMZA, SMS o treści TANIEC.1 pod numer 72466
Janusz Wójtowicz, rzecznik komendanta wojewódzkiego policji i Magdalena Abramowicz, tancerka szkoły tańca ZAMEK Aneta i Łukasz Pawlak, SMS o treści TANIEC.2 pod numer 72466
Andrzej Bieńko, dyrektor lubelskiego oddziału Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i Melania Cieślińska, tancerka szkoły tańca ZAMEK Aneta i Łukasz Pawlak, SMS o treści TANIEC.3 pod numer 72466
Wanda Garbacka, dyrektor Przedstawicielstwa Towarzystwa Ubezpieczeń UNIQA i Paweł Żytko, tancerz Formacji GAMZA, SMS o treści TANIEC.4 pod numer 72466
Ewa Dumkiewicz - Sprawka, dyrektor Wydziału Oświaty i Wychowania Urzędu Miasta w Lublinie i Edgar Sztuce vel Stuzmania, tancerz szkoły tańca ZAMEK Aneta i Łukasz Pawlak, SMS o treści TANIEC.5 pod numer 72466
Dariusz Wróbel, burmistrz Opola Lubelskiego i Aleksandra Woźniak, tancerka Formacji GAMZA, SMS o treści TANIEC.6 pod numer 72466
Zbigniew Stopa, prezes zarządu Lubelski Węgiel Bogdanka SA i Daria Górna, tancerka Formacji GAMZA, SMS o treści TANIEC.7 pod numer 72466
Veljko Nikitović, kapitan drużyny Górnik Łęczna i Dominika Bańka, tancerka Formacji GAMZA, SMS o treści TANIEC.8 pod numer 72466
Elżbieta Mroczkowska, dyrektor ds. sprzedaży Poczty Polskiej w Lublinie i Grzegorz Zmokły, tancerz szkoły tańca ZAMEK Aneta i Łukasz Pawlak, SMS o treści TANIEC.9 pod numer 72466
Paulina Potiopa, Miss Polonia woj. lubelskiego 2014 i Adrian Uss, tancerz szkoły tańca ZAMEK Aneta i Łukasz Pawlak, SMS o treści TANIEC.10 pod numer 72466
Magdalena Fijałkowska, dziennikarka Radia Lublin i Marcin Górny, tancerz Formacji GAMZA, SMS o treści TANIEC.11 pod numer 72466