(fot. Maciej Kaczanowski)
„Możliwe zakupy do opakowania klienta” – takie plakaty z zachętą do przynoszenia własnych opakowań pojawiły się w lubelskich hipermarketach sieci Auchan. Do swojego słoika lub pudełka można więc zapakować nawet śledzie czy orzechy
„Zero waste”, czyli zero śmieci, to styl życia, w którym człowiek stara się wytwarzać jak najmniej odpadów, a tym samym nie zaśmiecać środowiska. Do zakupów w myśl tej idei coraz częściej zachęcają duże sieci handlowe. Moda dotarła także do naszego województwa.
W Auchan przy ul. Chodźki w Lublinie kupujących witają plakaty informujące o możliwości pakowania produktów do własnych pojemników.
Mogą to być szklane słoiki, plastikowe pojemniki, woreczki materiałowe, a także torby papierowe. Opakowanie wystarczy oznaczyć u pracowników ochrony specjalną naklejką.
– Jest to też znak, że produkt nie został wzięty z jednej z półek w sklepie – mówi nam jeden z pracowników firmy ochroniarskiej. – Sama naklejka nie powinna odkleić się nawet podczas mycia, co ułatwia sprawę przy kolejnych zakupach – dodaje.
Po oklejeniu możemy już bez przeszkód pakować w nie produkty. Sprawa dotyczy zarówno stanowisk obsługiwanych przez sprzedawców, a także tych samoobsługowych.
– Jeśli chodzi o wagę naliczanych produktów, to możemy skorzystać z funkcji tarowania pudełka – mówi jedna z ekspedientek. Podchodząc do stanowiska np. z nabiałem, podajemy obsłudze opakowanie, a waga pudełka jest odliczana od reszty, czyli zerowana. Nieco inaczej wygląda sprawa w przypadku stanowisk samoobsługowych.
Przy nich niestety potrzebna jest nam pomoc osób pracujących na danym dziale, np. zajmujących się rozładowywaniem owoców czy warzyw.
– Zostaliśmy przeszkoleni, w jaki sposób powinno się tarować, jednak nie na wszystkich wagach samoobsługowych jest to możliwe – przyznaje pracownik działu owoce w Auchan na Czechowie.
W przypadku gdy pracownik nie może nam pomóc, pozostaje zważyć oddzielnie produkt, a następnie przełożyć go do opakowania.
Nie tylko sieć Auchan udostępniła możliwość korzystania z własnych opakowań. Również Biedronka zachęca do przynoszenia toreb na zakupy z domu. Jednak w przeciwieństwie do Auchan, stojąc przy kasie trzeba wyjąć zapakowane do naszego pojemnika produkty, aby pracownik mógł je zważyć.
– Wśród innych naszych działań znajduje się wdrażanie zasad ekoprojektowania czy stosowanie nowoczesnych form opakowań – podkreśla Paweł Franczak z sieci Biedronka.
Z kolei Kaufland dopiero testuje w niektórych punktach w Polsce używanie opakowań klientów. Ale do naszego województwa jeszcze nie dotarł z tym pomysłem.