Chcesz, aby podarunek pod choinkę naprawdę ucieszył Twoich bliskich? To zostaw sobie wyjście awaryjne - na wpadek gdyby okazał się
on nietrafiony.
- Wszystko zależy od sprzedawcy, bo takie zwroty towarów należą do tzw. dobrych obyczajów kupieckich - mówi Lidia Baran-Ćwirta, miejski rzecznik konsumentów w Lublinie. - Niestety, niewiele sklepów praktykuje taki zwyczaj. Zakup jest umową, więc trzeba się liczyć z tym, że
towar zakupiony jest własnością kupującego.
Dlatego najlepiej przed zakupami zapytać sprzedawcę, czy będzie możliwa ewentualna wymiana towaru i na jakich warunkach. Dla potwierdzenia takiej ewentualności można poprosić o adnotację na paragonie z zaznaczeniem terminu zwrotu.
Jeśli zwracamy towar, to musi on być
w stanie nienaruszonym.
Np. kartki w książce nie mogą być pozaginane, metka nie może być zerwana, a rajstopy muszą być w oryginalnym opakowaniu.
W Lublinie praktykę wymiany towaru stosuje kilka sklepów. M.in. Galeria Centrum, Obi, Smyk, Champion.
- W sklepach GC zwrot lub wymiana towaru może nastąpić
w ciągu 30 dni od dnia zakupu.
Wyjątek stanowią kosmetyki, bielizna, biżuteria złota i srebrna oraz towary objęte gwarancją. Klient zwracający lub wymieniający towar musi posiadać paragon (dowód zapłaty), a towar musi mieć oryginalną metkę - mówi Magda Zając z Działu PR Grupy EM&F. - Nie może mieć też śladów noszenia. Zwrotowi i wymianie do 30 dni od daty zakupu podlegają również towary zakupione w czasie sezonowych wyprzedaży, czasowych promocji itp. Jeżeli klient płacił za towar gotówką, zwracana jest gotówka. Jeśli płatność dokonywana była kartą, klient zobowiązany jest do przedstawienia karty w Dziale Obsługi Klienta GC. W przypadku płatności talonem, nie zwracamy talonu ani gotówki, możliwa jest jedynie wymiana towaru.
W przypadku sklepów marek Esprit, River Island i Wallis zwrot lub wymiana towaru jest możliwa
w ciągu 5 dni od daty zakupu
Opisanym zasadom podlega także towar zakupiony w czasie wyprzedaży.
W sklepach Smyk klienci również mają możliwość zwrotu lub wymiany produktów w ciągu 5 dni od daty zakupu. I tu podstawą zwrotu lub wymiany jest paragon.
Trzydniowy termin zwrotu
mają ci, którzy kupią artykuły z działu multimedia w sklepach Empik. Pozostałe towary można zwrócić lub wymienić w ciągu 30 dni od daty zakupu, pod warunkiem że mamy paragon potwierdzający zakup w dowolnym salonie sieci Empik. Klient musi też podać dane potrzebne do rejestracji zwrotu.
Zwrotom nie podlegają towary: objęte gwarancją, przecenione, filmy fotograficzne, prasa, karty telefoniczne.