Ceny takiego samego koszyka z towarami w poszczególnych hipermarketach mogą się różnić nawet o 33 proc.! - wynika z rankingu przeprowadzonego przez tygodnik Polityka
Biednemu zawsze wiatr w oczy - najgorzej zarabiający w Polsce mieszkańcy Lubelszczyzny nie zrobią u siebie tak tanich zakupów jak choćby klienci z najbogatszego Mazowsza, którzy mają do dyspozycji Auchan - najtańszy w rankingu tygodnika Polityka - hipermarket w kraju. Za koszyk zawierający 38 dość powszechnie nabywanych artykułów ( głownie spożywczych, ale też środków czystości, kosmetyków), w Auchan trzeba zapłacić 182,26 zł; koszyk zapełniony takimi towarami w Leclercu kosztuje o prawie 61 zł więcej - 243,24 zł. Kolejność 8 badanych pod tym względem sklepów przedstawia się następująco:
Hipermarket wartość koszyka
2. Real 190,04
3. Kaufland 200,92
4. Carrefour 203,33
5. Tesco 203,50
6.Hypernova 211.66
7.Geant 231,86
8.E.Leclerc 243,24
decydują nie tylko ceny.
Równie ważna (a dla wielu klientów ważniejsza!)Ważna jest jakość towarów, jak również to, czy np. ktoś z obsługi doradzi nam przy zakupach, czy darmo będziemy się za nim rozglądać, ile czasu trzeba spędzić w kolejce do kasy i czy można w niej opłacić rachunki za prąd czy telefon, czy kasjerka pomaga pakować towar, czy zakupy są dodatkowo premiowane, np. prezentem, czy można skorzystać z toalety i czy wchodzimy do niej bez obrzydzenia, czy na parkingu jest widoczna ochrona itp. Uwzględniając te i inne dodatkowe czynniki i premiując je odpowiednią ilością punktów (maksymalnie można było zdobyć 137), autorzy rankingu uszeregowali hipermarkety w następującej kolejności - poczynając od najbardziej klientom przyjaznego:
1. Geant - 101 pkt
2. Hypernova - 97 pkt
3. Tesco - 84 pkt
4. Auchan -83 pkt
5. Carrefour - 76 pkt
6. E. Leclerc - 75 pkt
7. Kaufland, Real - 57 pkt
Autorzy rankingu postanowili również porównać z sobą
hipermarkety i dyskonty.
Przeprowadzili to na dość małej grupie towarów (15 rodzajów) - róznica w cenach wyniosła niewiele ponad 2 proc - na korzyść tych pierwszych, przy czym 8 produktów było tańszych w hipermarketach, 6 w dyskontach jeden miał taka samą cenę.
Sposród 4 badanych dyskontów Biedronka, Leader Price, Lidl i Plus, najkorzystniejsze dla klienta zakupy oferowała Biedronka - koszyk w tym sklepie, zawierający 23 produkty, kosztował 105,60 zł, podobny w Lidlu 107, 55 zł, w Plusie 108,89, najwiecej trzeba było zapłacić w Leader Price - 114,67 zł. Należy tu zaznaczyć, że, z uwagi na obecność w tych sklepach towarów własnych marek, do porównania w większości użyto towarów w poszczególnych grupach najtańszych.
Jaki z wniosek z tych porównań?
Ano taki, że na pytanie zawarte w tytule właściwie... nie da się odpowiedzieć. Ci, co cenią sobie jakość towarów, nie koniecznie wybiorą się do najtańszego czy nawet najbardziej przyjaznego sklepu. Całkiem spora grupa klientów w ogóle ominie duże sklepy, wyżej ceniąc sobie luksus zakupów tuż za rogiem, w sklepie markowym, u sprzedawcy, do którego od lat mają zaufanie. Zwykle zapłacą więcej, choć w wielu przypadkach ... wręcz przeciwnie.
Kilka dni temu cukier w moim osiedlowym Groszku kupiłem o ponad 10 proc. taniej niż widziałem w hipermarkecie...