Prawie 80 milionów złotych potrafią rocznie przepić zamościanie. Łatwiej w mieście kupić wódkę niż leki. Dlatego zaczyna się miejska kampania adresowana do konsumentów napojów alkoholowych.
– Chcemy zachęcić każdego mieszkańca do oceny własnego modelu picia. Chcemy ostrzec przed zagrożeniami, jakie mogą pojawić się w związku z piciem alkoholu oraz pokazać alternatywne formy spędzania czasu – deklarują organizatorzy kampanii „Żyję na 100%”.
– Naszą rolą nie jest nakłanianie do całkowitej abstynencji, choć ta w przypadku niektórych osób – młodzieży, kobiet w ciąży czy kierowców – jest konieczna, ale pokazanie, kiedy picie staje się ryzykowne i jakie są granice tego ryzyka. Kampania to jedna z form odpowiedzi na utrzymujący się wysoki poziom spożycia alkoholu wśród dorosłych. Trochę oswajamy się z liczbami i niejednokrotnie ponure statystyki nie robią już na nas wrażenia – wyjaśnia Krzysztof Rusztyn, dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta Zamość.
Jak tłumaczą urzędnicy, celem kampanii organizowanej przez miasto przy wsparciu Zamojskiego Stowarzyszenia Ochrony Zdrowia Psychicznego jest ograniczenie liczby osób pijących ryzykownie i szkodliwie oraz przekazanie wiedzy na temat szkód, jakie wiążą się ze spożywaniem alkoholu.
Wyliczono, że w zamojskich punktach sprzedaży napojów alkoholowych w 2018 r. klienci zostawili ponad 79,5 miliona złotych.
To więcej o prawie 16 proc. niż dwa lata wcześniej. Ze statystyk wynika, że piwo jest najbardziej popularnym napojem alkoholowym. Ale w ostatnich dwu latach wzrosła sprzedaż wódki.
Latem tego roku władze przygotowały Raport o stanie Miasta Zamość. Można w nim przeczytać, że w 2018 roku przez Ośrodek dla Osób Nietrzeźwych (który od jesieni 2015 roku kontynuuje zadania Izby Wytrzeźwień) przewinęło się 1 850 osób nietrzeźwych, co statystycznie daje 5,07 pijanego dziennie. Ze statystyk przygotowanych przez autorów kampanii wynika, że 1300 osób rocznie w Ośrodku, to norma z kilku ostatnich lat.
Kampania „Życie na 100%” ma trwać do marca 2020. * Powstanie fanpage akcji na Facebook’u, * na stronie zamosc.pl będzie specjalna zakładka. * W planach jest przygotowanie spotu/filmu pod hasłem „Żyję na 100 %”. * Będą audycje, artykuły i materiały informacyjno-edukacyjne.
307
mieszkańców przypada na jeden punkt sprzedaży alkoholu
1800
mieszkańców przypada na jedną ogólnodostępną aptekę
560
osób w stanie nietrzeźwości wymagało w ubiegłym roku pomocy medycznej w zamojskich szpitalach