20 mln zł dołoży Unia Europejska do inwestycji drogowych realizowanych w Zamościu. Część z nich już zakończono, reszta będzie realizowana w tym roku.
Czy władzom miasta uda się pozyskać kolejne pieniądze na nowe projekty z tego zakresu?
Asfalt ma się pojawić na ulicach Górnej, Swobodnej i części Zagrodowej. W projekcie znalazł się też remont ulic Granicznej i Powiatowej, połączony z budową trasy rowerowej. Dodatkowo na obu ulicach ma powstać 8 nowych zatok autobusowych. Ma to związek z drugim projektem, który przygotował Miejski Zakład Komunikacji. MZK planuje zakup 4 autobusów niskopodłogowych. Jeden z nich ma kursować właśnie ulicą Graniczną. Będą też nowe wiaty przystankowe i nowe tablice z rozkładem jazdy. Pojawią się one nie tylko na przystankach, ale też np. w przychodniach czy urzędach. – Wszystko pomyślane jest tak, aby ułatwić dostęp do autobusu niepełnosprawnym i osobom, które mają trudności z poruszaniem się – wyjaśnia Andrzej Szewczuk, główny specjalista ds. organizacyjno-administracyjnych w MZK.
Najważniejsze będzie to, że na liniach o numerach 1, 2, 4 i 19 będą na stałe kursowały autobusy niskopodłogowe. – Wybraliśmy te linie, bo łączą odległe osiedla ze szpitalami i urzędami – wyjaśnia Szewczuk.
Projekt MZK opiewa na 3 mln zł i ma zostać wdrożony w połowie przyszłego roku. Projekt ZDG zakłada wydanie 16,5 mln zł, a jego realizacja ma potrwać do 2007 r. Warunkiem jest jednak pozytywna opinia Urzędu Marszałkowskiego, gdzie zapadają decyzje o rozdziale unijnych środków. Pula na inwestycje drogowe w tym roku wynosi ponad 87 mln zł. W ub. r., kiedy zamojskiemu magistratowi udało się uzyskać ponad 5 mln zł na dofinansowanie inwestycji drogowych na osiedlach Promyk i Powiatowa, do podziału było tylko 61 mln zł. Ale nie znaczy to, że tym razem będzie łatwiej. – Do pierwszej edycji naboru w ub. r. zgłoszono 17 wniosków, do obecnej wpłynęły już 43 wnioski i pewnie będzie ich więcej, bo nabór kończy się dopiero 18 lutego – wyjaśnia Katarzyna Dec z Departamentu Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego.
Poza tym decydenci z LUM preferują raczej małe projekty o wartości poniżej 5 mln zł. Może się więc zdarzyć, że akceptację uzyska tylko wniosek MZK. Co wtedy? – Projekty są komplementarne, ale zarazem rozłączne. Dlatego jeden może funkcjonować bez drugiego – uspokaja Tomasz Kossowski, sekretarz Urzędu Miasta Zamość.