Jest szansa, że w mieście pojawią się hybrydowe autobusy. Urzędnicy złożyli wniosek o pełne dofinansowanie. To ponad 10 mln zł.
Zakup hybryd i szkolenie kierowców pochłonęłoby 10 mln zł. Całą kwotę można otrzymać w konkursie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
– Jeśli się uda, to kupimy 12-metrowe autobusy z klimatyzacją – mówi Jarosław Maluha, prezes MZK Zamość.
Konkurencja jest jednak spora. – Dostaliśmy 24 wnioski. Ich wartość przekracza ośmiokrotnie ilość pieniędzy w konkursie. Mamy 80 mln zł dotacji, a na realizację wniosków potrzeba aż 600 mln zł – wyjaśnia Aleksandra Kopcińska z NFOŚGW. To oznacza, że powstanie ranking, a pieniądze dostaną tylko ci z pierwszych miejsc. Decyzji można się spodziewać w pierwszym kwartale 2014 roku.
Na nowe autobusy będzie trzeba poczekać, ale w zamojskiej komunikacji miejskiej już są zmiany. Działa już e-bilet. Przez Internet można kupować bilety okresowe: 14-dniowe, miesięczne, 3-miesięczne oraz semestralne. Ich ceny są takie same, jak w kasach MZK. Kupując przez Internet pasażer otrzymuje na swoją skrzynkę pocztową potwierdzenie zakupu wraz z danymi i numerem e-biletu. Podczas kontroli w autobusie trzeba podać ten numer i pokazać dowód tożsamości. W przypadku biletów ulgowych niezbędne jest okazanie dokumentu, który uprawnia do zniżki. Kupowanie przez Internet trwa kilka minut.
– Sprzedaliśmy już kilkadziesiąt e-biletów. Jesteśmy zadowoleni. Prawdopodobnie wkrótce sprzeda się więcej, bo skończyły się wakacje – tłumaczy Jarosław Maluha.
Są już plany rozwijania systemu elektronicznego biletu. – Być może jeszcze w październiku będzie można korzystać z kodów QR – mówi Piotr Goryczka z MZK Zamość. To oznacza, że zamiast podawania numerów kontrolerowi, będzie można na ekranie telefonu lub na kartce pokazać kod. Kontroler do odczytu użyje telefonu z odpowiednim oprogramowaniem.