Pokazać inwestycje zrealizowane na Podlasiu dzięki funduszom przedakcesyjnym, na których skorzystali mieszkańcy - to pomysł zarządu województwa podlaskiego na kampanię przed referendum akcesyjnym.
Krzyżewski zapowiedział, że kampania będzie koordynowana wspólnie przez samorząd wojewódzki i Urząd Wojewódzki; liczy też na udział regionalnych mediów.
"Chcemy przeprowadzić tę operację w sposób odpowiedzialny i uczciwy, by nie pokazywać Unii jako pięknie opakowanego produktu, a Unię z jej wszystkimi zagrożeniami i szansami" - powiedział dziennikarzom Krzyżewski, podkreślając, że akcesja jest "polską racją stanu".
Przygotowywana jest mapa, która pokaże, jakich inwestycji w województwie dokonano dzięki pieniądzom z programów przedakcesyjnych. Krzyżewski ocenia, że w sumie chodzi o środki znacznie przekraczające 100 mln euro.
Dlatego w kampanii referendalnej akcent ma być położony na dotychczasowe efekty wykorzystania pieniędzy unijnych, np. na budowę wiejskich wodociągów czy dróg gminnych. "Rolnik pewnie tego nie wie. Wie pewnie wójt, być może wie rada gminy, chociaż nie sądzę, by była to powszechna świadomość" - uważa Krzyżewski.
Samorząd wojewódzki ogłosił też konkurs dla studentów pod hasłem "Młodzi ku Europie", w którym zbiera propozycje skutecznych sposobów zachęcania mieszkańców Podlasia do powiedzenia w referendum "tak". Na prośbę rektorów i studentów podlaskich uczelni termin składania prac przedłużono do 15 marca.