Poznańska firma opracowuje koncepcję strefy płatnego parkowania w Białej Podlaskiej. Wkrótce mamy poznać efekt jej prac.
W 2020 roku zawiązał się specjalny zespół do opracowania koncepcji takiej strefy. W jego skład weszli m.in. radni miejscy. – Nie przypominam sobie spotkania zespołu w ostatnich miesiącach. Prezydent sam podjął decyzję, by powierzyć opracowanie koncepcji zewnętrznej firmie – mówi Jan Jakubiec, radny z Białej Samorządowej.
Jego klub już wcześniej składał propozycje wdrożenia takiej strefy w centrum miasta. Jak dotąd nie doszło do realizacji. To się jednak może zmienić. W kwietniu urzędnicy rzeczywiście podpisali umowę z poznańską firmą Stadtraum, która za 34 tys. zł ma opracować projekt takiej strefy. Ostatnio umowa była aneksowana.
– Termin wykonania dokumentacji został wydłużony do końca września – precyzuje Renata Tychmanowicz, naczelnik wydziału dróg w ratuszu.
W liczącej 56 tys. mieszkańców Białej Podlaskiej, zarejestrowanych jest ponad 46 tys. zł pojazdów. To jeden z najwyższych wskaźników w województwie. A o problemach z zaparkowaniem samochodu w centrum miasta wie chyba każdy zmotoryzowany.
Stadtraum przekonuje, że specjalizuje się w analizach i projektach dotyczących parkowania w miastach. Jeśli chodzi o Białą Podlaską, to firma wykonała już pomiary parkingowe w centrum.
– Zdecydowaliśmy się wykorzystać w tym projekcie nowoczesne technologie, czyli pomiar specjalistyczną kamerą wraz z zaawansowanym oprogramowaniem do odczytu tablic rejestracyjnych – podaje nam biuro prasowe Stadtraum. – Dane były gromadzone w trakcie przejazdów specjalnie przygotowanym i oznakowanym pojazdem, w którym zainstalowano urządzenia do rejestracji obrazu – tłumaczą nam specjaliści.
W swoich badaniach Firma zarejestrowała blisko 7 tysięcy pojazdów parkujących w centrum.
Na podstawie dokumentacji miasto oszacuje koszty wprowadzenia takiej strefy i dopiero wtedy planowane jest zabezpieczenie środków na ten cel w budżecie. Wcześniej ze wstępnych wyliczeń wynikało, że roczny koszt funkcjonowania takiej strefy może wynieść około 1,1 mln zł.
Przypomnijmy, że zgodnie z ustawą o drogach publicznych to rada miasta na wniosek prezydenta może ustalić strefę płatnego parkowania. W takiej uchwale rada określa wysokość opłat i sposób ich pobierania oraz może wprowadzić opłaty abonamentowe.