Budowę mostu na Krznie zapowiada prezydent Białej Podlaskiej. – Ma to ogromne znaczenie strategiczne – przekonuje Michał Litwiniuk. Poseł Riad Haidar (KO) złożył nawet w tej sprawie poprawkę do budżetu państwa. Ale raz mówi się o koszcie 20 mln zł takiej inwestycji, a innym razem o 40 mln zł. Zdaniem byłego prezydenta Dariusza Stefaniuka (PiS) pomysł jest „absurdalny” i zbyt drogi.
Propozycja budowy mostu w ciągu ulic Artyleryjskiej i Dalekiej wraz z drogami dojazdowymi pojawia się w projekcie budżetu miasta na przyszły rok. – Nowa przeprawa ma ogromne znaczenie strategiczne, będzie istotnym odciążeniem dla ruchu – podkreśla prezydent Michał Litwiniuk (PO). To była jedna z jego obietnic wyborczych. – Dzisiaj największe natężenie ruchu w mieście występuje na osi północ-południe. Skrócenie drogi pomiędzy tymi częściami miasta jest bardzo ważne dla mieszkańców – przekonuje prezydent. Jego zdaniem, most skróciłby także drogę karetek pogotowia do szpitala. – Takie rozwiązanie pozwoliłoby wyprowadzić ruch tranzytowy poza ścisłe centrum miasta – dodaje Litwiniuk.
W projekcie przyszłorocznego budżetu budowę mostu i dróg dojazdowych wyceniono na 19,5 mln zł, a inwestycję zaplanowano na lata 2021-2023. – Szacunkowy koszt budowy takiego mostu przedstawili projektanci takich inwestycji na podstawie obowiązujących cen z programów kosztorysowych – słyszymy od urzędników. Na przyszły rok na to zadanie wstępnie zaplanowano pół miliona złotych.
W dokumencie czytamy, że nowa konstrukcja „pozwoli przenieść część ruchu z mostu w ciągu ul. Łomaskiej, której przepustowość osiąga poziom uniemożliwiający swobodny przejazd”. Poprawki w tej sprawie do budżetu państwa wniósł nawet poseł Riad Haidar (KO) z Białej Podlaskiej. Tyle że w piśmie parlamentarzysta pisze o szacunkowym koszcie inwestycji na poziomie 40 mln zł, bo w jej ramach proponuje jeszcze budowę tzw. zachodniej obwodnicy miasta. – Jesteśmy w stałym kontakcie, pan poseł interesuje się miastem i jego potrzebami, które chce pomoc realizować – tłumaczy prezydent.
O takim rozwiązaniu w kampanii wyborczej dwa lata temu mówił również przewodniczący obecnej rady Bogusław Broniewicz (Biała Samorządowa), wówczas jako kandydat na prezydenta miasta. – Jestem realistą i mam nadzieję, że zostało wykonane studium wykonalności, które określa kwotę potrzebną do przeprowadzenia tej inwestycji – zauważa. – Takie strzelanie pomysłami i epatowanie inwestycjami jest fajne, ale one powinny być poparte konkretnymi wyliczeniami – podkreśla Broniewicz, który na razie widzi duże rozbieżności pomiędzy wyceną miasta, a choćby kwotą wspomnianą przez posła Riada Haidara. – Każdy dodatkowy most w Białej Podlaskiej będzie ułatwieniem dla mieszkańców. Uporządkuje też system komunikacyjny w mieście – uważa jednocześnie przewodniczący.
Z kolei zdaniem byłego prezydenta, a obecnie posła Dariusza Stefaniuka (PiS), pomysł jest „absurdalny”. – Biorąc pod uwagę, że tunel nie wpada w ulicę Daleką, więc ruch samochodów ciężarowych tam nie pojedzie. Poza tym, koszt budowy uważam za znacznie zaniżony – zauważa Stefaniuk. W jego ocenie, lepszym rozwiązaniem jest budowa wschodniej obwodnicy miasta. – To rozładowałoby ruch ciężarówek i tranzytu. Obwodnica skomunikowałaby też lotnisko, na którym wojsko dokonuje olbrzymich inwestycji – tłumaczy poseł. – Jak widać władze miasta nie myślą o rozwoju i przyszłości mieszkańców – dodaje parlamentarzysta.
Kolejny argument to koszty. – Bez funduszy zewnętrznych miasta absolutnie nie stać na taką inwestycję. Pamiętajmy bowiem o rozgrzebanym i nieskończonym stadionie, co jest wynikiem błędnych i nieprzemyślanych decyzji pana Litwiniuka – stwierdza Stefaniuk. Obecna koncepcja przebudowy stadionu opiewa na 21 mln zł. Były prezydent chciał budowę arenę za ponad 40 mln zł.
Już w latach 80-tych w planach rozwoju przestrzennego miasta przewijał się pomysł mostu na Krznie dokładnie w tym ciągu ulic, o jakich obecnie mowa. – 30 lat temu wykupiony został dom z działką pod tę drogę, była też dokumentacja, ale w pierwszej kolejności zbudowano most i drogę aleję Jana Pawła II. Może w końcu i ten tak ważny projekt zostanie zrealizowany – potwierdza w mediach społecznościowych Mirosław Radecki, prezydent Białej Podlaskiej w latach 1990-1994.