Budowa wschodniej obwodnicy miasta to jedna z kluczowych inwestycji dla Białej Podlaskiej. – Droga będzie dogodnym dojazdem do lotniska i terenu planowanej as specjalnej podstrefy ekonomicznej – mówi prezydent miasta Dariusz Stefaniuk (PiS).
O tym, jak ważna jest to inwestycja dla całego regionu, prezydent Białej Podlaskiej mówił na poniedziałkowej sesji sejmiku wojewódzkiego.
– Zależy nam, by wschodnia obwodnica znalazła się w planie rozwoju sieci dróg wojewódzkich na lata 2012-2020 oraz w projekcie planu zagospodarowania przestrzennego województwa – tłumaczy Stefaniuk.
Władze miasta proponują by obwodnica przebiegała m.in. al. Solidarności aż do miejscowości Dubów. Skomunikowałaby drogę krajową nr 2 z drogą wojewódzką nr 812. A co najważniejsze, uwolniłaby tereny inwestycyjne na bialskim lotnisku. Obwodnica pozwoliłaby też na przeniesienie ruchu tranzytowego i towarowego poza centrum miasta.
– Biała Podlaska bez nowych inwestycji będzie zagrożona stagnacją i powiększeniem się takich problemów społecznych jak bezrobocie, które już dzisiaj jest dużo większe niż średnia krajowa – przekonuje prezydent.
– To nawet nie jest kwestia lobbingu, tylko rzetelnej oceny wszystkich projektów które są przedkładane przez samorządy. A ten wydaje się interesujący z punktu widzenia efektów jakie może przynieść – przyznaje Przemysław Litwiniuk (PSL), przewodniczący sejmiku z Międzyrzeca Podlaskiego. – Wiele jednak zależy od prezydenta i jego urzędników – dodaje.
A konkretnie od tego, czy zaprezentują spójny projekt z wykazem wszystkich potencjalnych plusów. – Będziemy to wspierać. Inwestycja byłaby finansowana przy jak największym udziale środków unijnych – deklaruje Litwiniuk.
Jak się okazuje z budową obwodnicy mogą być jednak pewne trudności. – Zarząd dróg wojewódzkich poinformował, że najpierw potrzebna będzie decyzja środowiskowa oraz wskazanie lokalizacji węzła na planowanej autostradzie A2 do Terespola, którą ustala Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – tłumaczy Beata Górka, rzecznik marszałka. – Bez tego mamy związane ręce. Nie możemy wybrać wariantu przebiegu obwodnicy, bo projekt musi wpisywać się w sieć.
Wyznaczenie węzła na A2 może być o tyle trudne, że w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23 nie ma autostrady A2 do Terespola. Planowany jest tylko odcinek z Warszawy do Mińska Mazowieckiego.
– Moje wystąpienie na sesji sejmiku to był krok, aby sprowokować dyskusję na ten temat w szerszym gremium. Wierzę, że marszałek wykaże w tej sprawie dobrą wolę – dodaje prezydent Stefaniuk.