Wcześniej miejscy radni, teraz parlamentarzyści z powiatu bialskiego poparli stanowisko władz Białej Podlaskiej w sprawie budowy wschodniej obwodnicy miasta i przebudowy ulicy Warszawskiej.
Czytaj Dziennik Wschodni bez ograniczeń. Sprawdź naszą ofertę
Ma ono trafić do zarządu województwa lubelskiego. Władze miasta chcą by inwestycje znalazły się w Regionalnym Planie Transportowym woj. lubelskiego na lata 2014-2020.
– Na drogi powiatowe zarząd województwa przewidział 120 mln zł, a na drogi wojewódzkie 770 mln zł. Szkopuł w tym, że w odróżnieniu od poprzednich perspektyw finansowych, tym razem wszystko odbywa się poza trybem konkursowym – tłumaczy Michał Romanowski, naczelnik Wydziału Polityki Gospodarczej, Rozwoju i Promocji bialskiego magistratu. – Poza tym, wcześniej mieliśmy informację z urzędu marszałkowskiego, że beneficjentami tych 120 mln zł mogą być tylko powiaty ziemskie. W ubiegłym tygodniu dowiedzieliśmy się, że również grodzkie – podkreśla Romanowski.
Obwodnica wschodnia ma dla Białej Podlaskiej znaczenie strategiczne, bo uwolniłaby inwestycyjne tereny na lotnisku, które miasto chce włączyć do podstrefy ekonomicznej. Natomiast Warszawska to „wylotowa” droga powiatowa, obecnie w złym stanie technicznym.
– Bardzo się cieszę, że ponad podziałami politycznymi udało się namówić parlamentarzystów, aby lobbowali i upominali się w zarządzie województwa o te inwestycje – podkreśla prezydent Dariusz Stefaniuk.
Pod stanowiskiem podpisali się: posłowie Adam Abramowicz (PiS), Marcin Duszek (PiS), Franciszek Stefaniuk (PSL), Stanisław Żmijan (PO) oraz senator Grzegorz Bierecki.
– To nasz obowiązek aby wspierać inicjatywy które służą miastu, a tak naprawdę mieszkańcom – zapewnia poseł Stanisław Żmijan z Międzyrzeca Podlaskiego, szef sejmowej komisji infrastruktury.
– Na lata 2014-2020 środki w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych są większe niż w poprzednich latach. Teraz to 2,2 mld euro. W związku z tym szanse na realizacje przedsięwzięć w Białej Podlaskiej rosną. Takie wsparcie ze strony parlamentarzystów będzie miało mocny wydźwięk – uważa Żmijan.
Czy tak rzeczywiście będzie? – Jeżeli chodzi o obwodnicę wschodnią Białej Podlaskiej, to z tego co się orientuję, projekt jest jeszcze w powijakach. Natomiast do planu transportowego, trafiają te inwestycje, które mają pełną dokumentację zgodną z wytycznymi ministerstwa – mówi Beata Górka, rzecznik marszałka woj. lubelskiego. – Wzmocnienie stanowiska radą miasta czy podpisami parlamentarzystów nie ma tutaj znaczenia – dodaje Górka.
Pod znakiem zapytania jest też szansa na przebudowę ulicy Warszawskiej – Tym megaprojektem drogowym zawiaduje starosta lubelski Paweł Pikuła. Pieniądze są rozdysponowywane poza trybem konkursowym, pod warunkiem że projekty zostaną wciągnięte na listę – przyznaje pani rzecznik. – Natomiast nic mi nie wiadomo aby zaszła zmiana, która umożliwia również powiatom grodzkim przystąpienie do tego programu. Bo powiaty grodzkie, takie jak Biała Podlaska mają SITy, czy Strategiczne Inwestycje Terytorialne, w ramach których mogą starać się o budowę dróg. Trudno w tym wypadku uszczuplać pule dla powiatów ziemskich.