Czy w Białej Podlaskiej powstanie olbrzymi port cargo? Pierwszy krok zrobiła bialska Rada Miejska. Wczoraj przyjęła plan zagospodarowania przestrzennego miasta pod nazwą "Lotnisko”. Teraz wszystko leży w rękach ministra środowiska
Vahap Toy, prezes turecko-polskiej spółki Epit & Korporacja Rozwoju Wschód-Zachód twierdzi, że jego jako inwestora uwiarygodnia wydanie do tej pory 60 milionów dolarów amerykańskich na prace przygotowawcze. Podkreśla, iż suma ta byłaby o połowę mniejsza, gdyby nie bariery biurokratyczne, które zmitrężyły czas i pieniądze.
- Nadal mówi się o naszej wiarygodności i zabezpieczeniach - mówi Toy. - Niektórzy członkowie rządu próbują tej inwestycji przeszkodzić. Jestem zszokowany, że minister Nikolski nie przyjechał na sesję do Białej Podlaskiej, aby wyjaśnić przyczyny opóźnień. Na razie na Podlasie władze przyjeżdżają tylko na polowania. Będę działał tak, że sprowadzę tutaj wszystkich członków rządu. Zobaczą oni, że to miejsce będzie ważnym centrum gospodarczym kraju. Z pewnością zrealizuję tę inwestycję. W tej chwili jesteśmy wspierani przez różne legalne siły z całego świata.
- Przyjęcie planu jest ważnym etapem dla budowy portu cargo - mówił podczas wczorajszej sesji Andrzej Czapski, prezydent Białej Podlaskiej.
Prezes E & K będzie teraz czekać na decyzje administracyjne dotyczące drugiej części całej inwestycji, realizowanej w mieście i gminie Biała Podlaska. Chodzi o tzw. odlesienie ok. 800 ha lasów w bialskiej gminie. A na to nie chce się zgodzić minister środowiska Stanisław Żelichowski. Dopiero w momencie uzyskania pozwolenia na budowę lotniska i następnie strefy gospodarczej ruszą prace budowlane.
- Przygotowany projekt może być realizowany już na przełomie czerwca i lipca - twierdzi Toy.
Niestety, ten termin nie jest realny, gdyż jeszcze minister środowiska nie wydał pozytywnej decyzji dla gminy Biała Podlaska, która dopiero wtedy będzie mogła przygotować podobny plan przestrzennego zagospodarowania strefy gospodarczej. - Ze strony gminy zostały spełnione wszystkie warunki do inwestycji. Wnioski przygotowano w sposób profesjonalny. Brakuje zgody ministra. Liczę, że uczyni to wkrótce - mówi Wiesław Panasiuk, wójt gminy Biała Podlaska.
Plany Toya
w strefie gospodarczej, realizowanych w systemie BOT (buduj, eksploatuj i przekaż) szacowany jest na ponad 2,3 mld dolarów. Wraz z projektami powiązanymi z lotniskiem i strefą, obejmującymi budowę autostrady i szybkiej kolei na odcinku Warszawa-
Terespol, łączny koszt planowanego kompleksu wynosi
ok. 5,7 mld dolarów.