Nasz czytelnik obawia się, że prace na linii kolejowej z Siedlec do Terespola opóźniają się. Ale zarówno inwestor, jak i wykonawca zapewniają, że wszystko przebiega zgodnie z harmonogramem.
– Postępów prac nie widać. Czy to wina wykonawcy? – zastanawia się nasz czytelnik. Ale PKP Polskie Linie Kolejowe uspokajają.
– Według zapewnień wykonawcy roboty zakończą się w terminie, czyli w trzecim kwartale 2020 roku – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy spółki.
Prace trwają m.in. na stacjach w Białej Podlaskiej, Terespolu oraz Małaszewiczach. – PLK prowadzą rozmowy odnośnie prac dodatkowych, które rozszerzą dotychczasowy zakres zadania, m.in. o budowę dodatkowych torów na stacjach Biała Podlaska i Małaszewicze – dodaje Siemieniec.
Jednak część podwykonawców wystąpiła do kolejowej spółki z roszczeniami. – Wpływają do nas tzw. roszczenia niektórych podwykonawców, którzy występują o płatności za wykonane prace w ramach inwestycji. PLK zawsze je analizują i weryfikują. W przypadku uzasadnionych wniosków, po spełnieniu wszystkich procedur, spółka zrealizuje płatności zgodnie z prawem zamówień publicznych – tłumaczy rzecznik.
Przypomnijmy, że głównym wykonawcą jest firma Trakcja PRKiI. – Prowadzimy obecnie prace budowlane na trzech stacjach, ponadto wznowiono roboty na wiadukcie w ciągu ulicy Lubelskiej na stacji Biała Podlaska niezwłocznie po uzyskaniu zamiennego pozwolenia na budowę – podkreśla Robert Kuczyński, rzecznik prasowy Trakcji PRKiI. – Obecnie procedujemy aneks dotyczący wykonania szeregu robót dodatkowych, rozszerzających dotychczasowy zakres prac. Wymaga to miejscowego wstrzymania prac celem aktualizacji lub przygotowania nowych projektów – zaznacza Kuczyński.
Prace na stacji Biała Podlaska zbliżają się do półmetka. – Na nowym peronie wyspowym ułożone zostały płyty peronowe. Wykonano też ponad połowę konstrukcji nowego podziemnego przejścia dla pieszych, który zapewni bezpieczne i wygodne dojście do nowego peronu – zaznacza rzecznik PKP PLK.
Na stacji powstały też 3 tory stacyjne. Kontynuowane są roboty przy budowie sieci trakcyjnej. Powstał budynek nowej nastawni, w której znajdować się będą komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na reaktywowanym przystanku Biała Podlaska Rozrządowa gotowe są już konstrukcje peronów.
– W Terespolu na początku września planujemy oddanie do użytku dwóch nowych peronów, które będą miały wiaty, informację pasażerską oraz udogodnienia dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się – zapowiada Siemieniec.
Prace rozpoczęły się w kwietniu 2018 roku. Dzięki modernizacji, pociągi osobowe będą mogły pojechać na tej linii z prędkością 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Wszystko za pół miliarda złotych.