Stowarzyszenie Miasto Moje A w Nim od ponad 10 lat działa na rzecz poprawy jakości krajobrazu w Polsce. Od niedawna, prowadzi monitoring z wdrażania uchwał krajobrazowych przez polskie samorządy. Działacze zapytali też o to władze Białej Podlaskiej.
Samorządy mogą przyjmować uchwały krajobrazowe na mocy ustawy z 2015 roku. Przepisy dają m.in. możliwość zakazania banerów reklamowych na budynkach.
– Ochrona krajobrazu, przeciwdziałanie chaosowi przestrzennemu i wizualnemu jest szczególnie istotne z punktu widzenia interesu publicznego – przekonuje stowarzyszenie.
Obecnie jego członkowie analizują wyniki monitoringu.
– Odpowiedziało nam ponad 700 miast z 944, więc za wcześnie, by móc powiedzieć, jak ma się sytuacja w obrębie danego województwa – zaznacza Aleksandra Stępień, prezes stowarzyszenia. – Już teraz można jednak powiedzieć, że z przebadanych przez nas miast ok. 3/4 nie ma nawet podjętej uchwały o przystąpieniu do sporządzenia takiego dokumentu. Powody są różne. A brak uchwały wcale nie musi oznaczać, że na terenie danego miasta nie prowadzi się polityki reklamowej poprzez plany miejscowe lub inne działania – podkreśla.
Biała Podlaska odpowiedziała stowarzyszeniu, że rozważa możliwość podjęcia działań w kierunku przyjęcia uchwały krajobrazowej.
– Od dnia wejścia w życie ustawy z 2015 roku miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego zawierają elementy ochrony krajobrazu – zaznacza Maciej Buczyński, zastępca prezydenta. Chodzi m.in. o zasady ochrony dziedzictwa kulturowego czy dóbr kultury współczesnej. – W zależności od specyfiki planu, są to zasady ogólne lub szczegółowe, na przykład dotyczące realizacji nośników reklamowych – tłumaczy.
W województwie lubelskim Lublin i Zamość przyjęły uchwały o przystąpieniu do sporządzenia właściwej uchwały krajobrazowej. Biała Podlaska takiego kroku nie poczyniła.
W 2017 roku pytał o to jeden z ówczesnych radnych.
– Widzimy, że miasto jest zaśmiecone reklamami. Ale na razie jesteśmy na etapie przyglądania się jak to robią inne samorządy. Zbieramy materiały – odpowiedziały wówczas władze Białej Podlaskiej.
Ustawa krajobrazowa daje możliwość wprowadzenia regulaminu nie tylko odnośnie reklam, ale również obiektów małej architektury i ogrodzeń. Z uchwałą wiążą się też opłaty reklamowe. Ciechanów jako pierwsze miasto przyjął uchwałę porządkującą reklamy i wprowadził opłatę reklamową. Ciechanowska uchwała określa m.in. warunki oraz wyznacza miejsca, w których reklamy mogą się pojawiać. Zabrania na przykład ich instalowania na zabytkach, w strefie do 20 metrów od pomników przyrody, na terenach cmentarzy i ich ogrodzeniach, a także wzdłuż ulic w taki sposób, który zakłóca odczytanie znaków drogowych lub ogranicza widoczność kamer monitoringu miejskiego.