Mieszkańcom Międzyrzeca Podlaskiego coraz bardziej daje się we znaki zamykany często przejazd kolejowy przy ulicy Partyzantów. Miasto ma w planach budowę trzech bezkolizyjnych przejazdów. Ale nie wiadomo, kiedy to może nastąpić.
– Mieszkam na osiedlu za przejazdem. Czasami kolejka samochodów ciągnie się na więcej niż kilometr. Na wyjazd trzeba czekać nawet 20 minut. Nie da się żyć – skarży się mieszkanka.
Ostatnio na sesji, sprawę poruszył radny Marek Chomiuk. – Miasto podzielone jest przejazdem kolejowym na ulicy Partyzantów na części. Dla mieszkańców to jedyna alternatywa, aby dostać sie do szkół czy innych instytucji. Gdy przejazd jest zamykany, tworzą się ogromne korki – zwraca uwagę radny. Ruch pociągów już teraz jest spory. – A to natężenie będzie jeszcze większe, z uwagi na ruch towarowy na Nowym Jedwabnym Szlaku – uważa Chomiuk. Jego zdaniem, miasto powinno niezwłocznie podjąć działania zmierzające do budowy wiaduktu lub tunelu kolejowego.
Okazuje się, że w nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta można znaleźć propozycję trzech bezkolizyjnych przejazdów przez tory. Oprócz przejazdów na ul. Kościuszki i Partyzantów, projekt zakłada budowę trzeciego wiaduktu lub tunelu w ciągu ulic Adamki i Kusocińskiego.
– Wiedząc, jaka jest sytuacja drogowa na przejeździe, staramy sie przygotować kilka wariantów z perspektywą najbliższych lat – podkreśla burmistrz Zbigniew Kot. – Najtaniej i najszybciej będzie zbudować wiadukt pomiędzy ulicami Adamki i Kusocińskiego – dodaje. – Natomiast jeżeli Komisja Europejska zaakceptuje wniosek Zarządu Województwa na nowy program regionalny na lata 2021-2027 i Zarząd Województwa Lubelskiego uzna to zadanie za priorytetowe, to w pierwszej kolejności powstanie wiadukt nad torami jako wschodnia obwodnica Międzyrzeca Podlaskiego wzdłuż drogi wojewódzkiej 813 – tłumaczy burmistrz.
Zarząd województwa chce ująć tę inwestycję na liście projektów priorytetowych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2021-2027. Burmistrz nie wyklucza również, że w tej sprawie miasto poprosi o pomoc senatora Grzegorza Biereckiego (PiS).
Przypomnijmy, że tunel kolejowy powstaje właśnie w Białej Podlaskiej. Inwestycję finansuje spółka PKP PLK, a miasto buduje dojazdy do tego tunelu.