Zakończył się remont dworca PKP w Terespolu. Po prawie dwóch latach mieszkańcy mogą korzystać z czystej, bezpiecznej i przystosowanej również dla osób niepełnosprawnych, stacji kolejowej.
Co się zmieniło? Remont objął całą elewację budynku. Wymieniono kamienne posadzki, dach, drzwi, okna i wszystkie instalacje sanitarne oraz elektryczne. W holu pojawiły się nowe elektroniczne tablice informacyjne.
Dworzec jest dostępny dla osób niepełnosprawnych. Nikt nie powinien mieć problemy z zakupem biletu czy skorzystaniem z toalety. Dla wózków wykonano pochylnie, a oprócz tego z holu na peron można przejechać windą.
Pomyślano też o rowerzystach i kierowcach. Ci pierwsi mogą teraz swobodnie i bezpiecznie przejeżdżać przez tunel pod torami. Dla kierowców przygotowano z kolei duży parking na 60 samochodów.
Oprócz tego, na dworcu pojawiło się miejsce na punkt informacyjny, przechowalnię bagażu i poczekalnię. Dla bezpieczeństwa zamontowano również monitoring i system ostrzegania o pożarze.
Przebudowa została wykonana przez Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Budomex z siedzibą w Białej Podlaskiej. Inwestorem było PKP SA, a wartość całej inwestycji wyniosła 8,75 mln złotych. Prace zostały sfinansowane ze środków Budżetu Państwa i własnych PKP SA.
Przebudowa dworca jest kolejnym etapem działań PKP SA, związanych z poprawą warunków odprawy podróżnych na stacji granicznej Terespol. Najpierw przebudowany został trzeci peron i podziemny tunel, a oprócz tego przygotowywano infrastrukturę pod nowy obiekt odprawy celnej.
– PKP odwodniło ten plac, bo przez lata to stanowiło duży problem i zbudowało chodniki. My ze swojej strony ułożyliśmy krawężniki i położyliśmy nową nawierzchnię na jezdni. Wtedy PKP Nieruchomości zadeklarowało, że wystąpi o dofinansowanie przebudowy budynku dworca – wspomina Jacek Danieluk.
Przebudowa dworca pod względem nakładów jest na czwartym miejscu wśród wszystkich inwestycji wykonanych w ciągu trzech ostatnich lat w Terespolu. Większą inwestycją była tylko rozbudowa drogowego przejścia granicznego, budowa międzynarodowego dworca kolejowego oraz kanalizacji w mieście.